سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۲ در ۹:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
نقد شفاهی/

امتیازهای کارگردانی «میهمان داریم» از عسگرپور انتظار می‌رفت

Mehman darim (3)

یک منتقد سینما بازی بازیگران «میهمان داریم» را در خدمت فضای اصلی فیلم دانست.

یک منتقد سینما بازی بازیگران «میهمان داریم» را در خدمت فضای اصلی فیلم دانست.

علیرضا مجمع به سوره سینما گفت: برگزاری جشنواره فجر و استقبال از فیلم‌ها تقریبا مشابه با سال‌های گذشته بود. در کاخ جشنواره فقط اهالی رسانه حضور ندارند. آدم‌های سینما به انواع مختلف کارت گرفته و کاخ می‌شوند. از این جهت که اهالی کاخ فقط دوستان مطبوعاتی نیستند عکس‌العمل‌هایی در سلن نمایش مشاهده می‌شود که خوشایند نیست و به اسم اهالی رسانه تمام می‌شود.

وی افزود: برخی واکنش‌ها مثل کف و سوت زدن فضا را ملتهب می‌کند و برای کارگردان و عوامل فیلم که در سالن نشسته و دارند فیلم را با تماشاگران می‌بینند ناراحت‌کننده است. اهالی مطبوعات قشر خاصی هستند و این حرکت‌ها در کاخ جشنواره بیشتر به چشم می‌آید و اثر نامطلوبی دارد. اگر دوستان برگزارکننده سالن اهالی رسانه را از کاخ جشنواره جدا می‌کردند و دوستان مطبوعاتی در فضایی کاملا ممستقل به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند اتفاق بهتری رقم می‌خورد. این پنجمین سالی است که کاخ جشنواره فقط متعلق به سینمای رسانه نیست.

این روزنامه نگار ادامه داد: یکی از نکات مثبت جشنواره امسال ایجاد فضای گپ و گفت و پذیرایی است. منتقدان، سینماگران و خبرنگاران می‌توانند در فضایی مناسب ضمن پذیرایی به بحث و گفتگو بنشینند. این اتفاق به این خاطر افتاد که بازار را از فضای کاخ جدا و به خود برج منتقل کردند بدین ترتیب فضای بیشتری برای دوستان مطبوعات ایجاد شد.

وی درباره فیلم‌های مهم جشنواره توضیح داد: یکی از فیلم‌های خوبی که در جشنواره امسال به نمایش درآمد «شیار ۱۴۳» بود. کارگردان این فیلم توانسته بود فضای مورد نظرش را به درستی تصویر کند جدای از ایراداتی که به فیلم وارد است در کل هدف اصلی فیلم محقق شده بود. بازی مریلا زارعی در این فیلم بسیار درخشان و یکی از چند بازی ماندگار سال‌های اخیر است. کارگردان «خط ویژه» در تصویر کردن مسائل جوانان خوب عمل کرده است. این فیلم می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین‌های سال آینده باشد. فیلم گرم و خوبی بود که مسیر منطقی در ارائه داستانش طی کرد.

مجمع درباره فیلم «میهمان داریم» محصول حوزه هنری اضافه کرد: «میهمان داریم» بیش از همه مدیون تهیه‌کننده‌اش است. منوچهر محمدی طی این سال‌ها نشان داده که یک تهیه‌کننده مولف چه طور باید کار کند. طرح اصلی «میهمان داریم» مثل «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» از خود تهیه‌کننده است. محمدی در مسیری که انتخاب کرده نوعی هوشمندی دارد که بسیار قابل توجه است. مجموع بازی‌های فیلم موفق و همه در خدمت فضای اصلی فیلم بود. کارگردانی «میهمان داریم» در همان حدی بود که از عسگرپور انتظار داشتیم. نکته‌ای که در مورد این فیلم و دیگر فیلم‌های جشنواره وجود داشت احتمال ناتوانی در ارتباط با مخاطب است. بعید می‌دانم فیلم‌های امسال جشنواره بتوانند در اکران عمومی موفق باشند.