سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۲ در ۹:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب
در حاشیه اختتامیه جشنواره فجر-4/

غیبت دو کارگردان در اختتامیه/ کنایه عسگرپور درباره آرای مردمی

fajr-havashi-4

مدیر عامل خانه سینما با توضیح پروسه شمارش آرای مردمی از حاشیه‌های این بخش از جشنواره فیلم فجر صحبت کرد.

مدیر عامل خانه سینما با توضیح پروسه شمارش آرای مردمی از حاشیه‌های این بخش از جشنواره فیلم فجر صحبت کرد.

سوره سینما- در بخش بعدی محمود کلاری فیلمبردار خوشرو و پر انرژی همراه هوشنگ گلمکانی روی سن رفت. شهیدی فر درباره گلمکانی گفت: در خدمت مردی هستیم که بسیاری از سینمادوستان از او آموخته اند. کلاری بدون لودگی با طنز و وقار همیشگی اش نام حسین جعفریان را خواند و پیش از آمدن او روی سن گفت: انتظار نام دیگری را نمی شد داشت. حسین جعفریان هم از هیات داوران و هوشنگ گلمکانی تشکر کرد و گفت: از آقای پوراحمد و حاتمی کیا که من را انتخاب کردند ممنونم. همچنین از آقای درویش و علی قلی زاده و همکارانم در تولید پروژه «رستاخیز». از دبیر جشنواره تشکر می کنم که فرصت دادند فیلم خوب «خانه پدری» را در این دوره ببینم و امیدوارم مردم این فرصت را بکنند تا فیلم را تماشا کنند. سیمرغ را به پسر خوبم آزاد تقدیم می کنم که بهترین منتقد و مشوق من در این سال‌ها بوده است.

در بخش بازیگری نقش اول مرد با خوانده شدن نام نامزدها، حاضران برای نوید محمدزاده بازیگر فیلم «عصبانی نیستم» دست زدند و پیش از اعلام نام برنده نام او را فریاد می زدند. در نهایت نام رضا عطاران خوانده شد تا برای سومین بار روی سن برود. بازیگر محبوب سینمای ایران گفت: خدا را شکر که آن سیمرغ شکلات خوری را نگرفتم. من یک سیمرغ دارم این را هم می برم کنار او و تولیدی سیمرغ راه می اندازم و خودم جشنواره برگزار می کنم. داورهای جشنواره فیلم فجر که روی صندلی نشسته بودند در این بخش روی سن آمدند. در بخش بهترین بازیگر زن هم پیش بینی می شد که جایزه به مریلا زارعی برسد. زارعی مثل همیشه طولانی صحبت کرد: تشکر می کنم از هیات داوران که تلاش من به دلشان نشست. خدا را شکر می کنم که توانستم این نقش سنگین و حساس را طوری بازی کنم که بر دل شما بنشیند. این سیمرغ برای سال ها رنج به دست آمده است.

وی ادامه داد: از آقای حاتمی کیا ممنونم. هم به خاطر این که فرصت بازی در فیلم ارزشمند «چ» را به من داد و هم به خاطر حمایت از فیلم «شیار ۱۴۳». در این سیمرغ دوستان بسیاری سهیم هستند. از جمله دوست خوبم خانم نرگس آبیار کارگردان «شیار ۱۴۳». وی پس از تشکر از کلیه عوامل فیلم گفت: این سیمرغ را به مادران شهدا تقدیم می کنم که با صبوری و غرور ایستادند. فرزندانشان را برای این خاک و سرزمین به جبهه فرستادند و در این سال ها صبر کردند. به احترام ایشان بایستید و تشویق کنید. حاضران خواسته این بازیگر را اجابت کردند.

در بخش فیلمنامه بهروز افخمی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد و گفت: آقای ساداتیان (تهیه کننده فیلم) به من کلک زد. شاید او هم کلک خورده بود. اما به من گفتند که سیمرغ نمی گیریم و من گفتم می رویم و دوستانمان را تشویق می کنیم. داوری در این دوره سخت بود. پارسال داوری این قدر دشوار نبود چون تعداد فیلم های خوب کم بود اما امسال فیلم ها به هم نزدیک بودند و داوری سخت می شد. فقط یک پیشنهاد دارم چون نوشتن فیلمنامه اقتباسی ساده تر است. این بخش باید از فیلمنامه ارژینال جدا شود. من فیلمنامه را از روی رمان همسرم نوشتم پس می توانم جایزه ام را به او تقدیم کنم.

شهیدی فر پیش از اعلام نام افخمی در حالی که مانیتور سالن چهره خندان این سینماگر را نشان می داد گفت: آقا ما سال ها است با خنده شما زندگی می کنیم.

یکی از مهمترین بخش‌های اهدای جوایز بخش کارگردانی بود. گفته می شد به دلیل انتقادها و مواضع ابراهیم حاتمی کیا هیات داوران ترجیج داده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به وی ندهد. احمدرضا درویش هم غایب بزرگ مراسم بود. درباره او هم شنیده می شد که به دلیل تغییر در داوری ها ترجیح داده در برج میلاد حاضر نشود. علی قلی زاده تهیه کننده «رستاخیز» پس از اعلام نام احمدرضا درویش روی سن آمد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. او گفت: آقای درویش به دلایلی نتوانست در اختتامیه حضور داشته باشد اما با من تماس داشت و از هیات داوران تشکر کرد. ایشان به من یک ماموریت دیگر هم محول کرد و این که سیمرغ را به بازیگر فیلم آرش آصفی تقدیم کنم که با همت و سخت کوشی در این پروژه حضور یافت.

پیشتر هم احمدرضا درویش سیمرغ بلورینش را به پژمان بازغی بازیگر «دوئل» تقدیم کرده بود. آرش آصفی روی سن آمد و گفت: ممنونم از لطف آقای درویش. خوشحالم که نامم در کنار بازیگران بزرگ سینمای ایران قرار گرفت. در کنار این دوستان بودن افتخاری است که به آن می بالم.

در این بخش هیات داوران دو جایزه ویژه داشت. نرگس آبیار کارگردان «شیار ۱۴۳» اولین جایزه را دریافت و آن را به مقام شامخص مادر تقدیم کرد. او از ابراهیم حاتمی کیا هم تشکر کرد. حمید نعمت الله کارگردان «آرایش غلیظ» هم دیگر برنده سیمرغ ویژه داوران بود. در بخش بهترین فیلم جمال ساداتیان و بهروز افخمی باهم روی سن رفتند. ساداتیان پس از دریافت سیمرغ گفت: من چند سال است که در سینمای ایران حضور دارم و به شرافت و بزرگی این سینما ایمان دارم. سینمای ایران کارهای بزرگی کرده. جایزه اسکار دریافت کرده و در بخش بین الملل حضوری درخشان داشته است. امسال شاهد آثار خوبی در جشنواره فیلم فجر بودیم. جنس سینمای ایران باید جور باشد. باید اجازه بدهیم سلابق مختلف در این سینما کار کنندو باعث تاسف است که در این دوره به بعضی فیلم ها بی مهری شده است. امیدوارم مسئولان سعه صدر بیشتری نشان بدهند. حتی آنهایی که تندرو هستند اعتدال داشته باشند.

سیمرغ بلورین دوم در این بخش را تقی علی قلی زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» دریافت کرد. برای اولین بار و به پیشنهاد حسن روحانی رئیس جمهور، جایزه ویژه نگاه ملی از سوی نهاد ریاست جمهوری در جشنواره فیلم فجر اهدا شد که جایزه ویژه رئیس جمهور در بخش نگاه ملی برای تولید فیلم سینمایی «چ» به بنیاد سینمایی فارابی رسید.

محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بعد از دریافت این جایزه گفت: هر چند بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذار این پروژه محسوب می شود اما «چ» متعلق به همه کسانی است که در سال های عشق و حادثه شهید چمران را حمایت کردند. کسانی که در لبنان و پاوه با او همراه شدند، هنرمندانی که در همه این سال ها کوشیدند که روایت این مرد بزرگ را در سینما به تصویر کشند. همچنین از همه عوامل فیلم سینمایی «چ» تشکر می کنم.

در ادامه این مراسم محمدمهدی عسگر پور مدیرعامل خانه سینما برای قرائت نامه ستاد برگزاری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر روی سن آمد. وی بیان کرد: در سینما چیزهایی است که برای مدیریت آن کار به چاقوکشی می رسد مثل شورای پروانه ساخت، شورای صنفی نمایش و همچنین آرای مردمی. هرچه ما اعلام کردیم که خانه سینما تازه از اتاق عمل بیرون آمده اصرار ها بر این بود که آرای مردمی فیلم های جشنواره باید توسط خانه سینما مدیریت شود. در خانه سینما ۳۸ نفر مسئول این کار بودند که در طول ایام جشنواره به دقت این آرا را مورد بررسی قرار دادند و از میان ۷۲ هزار و ۲۷۹ رای از ۴۰۹ نوبت نمایش در طی یازده روز به نتیجه نهایی رسیدند.

وی ادامه داد: فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار با میانگین ۳.۳۱ و «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین ۳.۳۰ در صدر این جدول قرار دارند. «عصبانی نیستم» با کارگردانی رضا درمیشیان با میانگین ۳.۱۶، «چ» به کارگردانی حاتمی کیا با میانگین ۳.۱۵ و «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد با میانگین ۳.۱۳ در رتبه های بعدی قرار دارند. بر این اساس و با نظر ستاد برگزاری آرای مردمی جشنواره در اتخاذ رویکرد انسانی و نه صرفا ریاضی و با صیانت از آرای تماشاگران و با توجه به فاصله اندک دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «خط ویژه»، این دو فیلم به طور مشترک شایسته دریافت سیمرغ بلورین از نگاه تماشاگران شدند.

در ادامه این مراسم قاسمی تهیه کننده فیلم «شیار ۱۴۳» از منتقدان، رسانه ها، رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر و همچنین از حاتمی کیا سپاسگزاری کرد.

سپس مصطفی کیایی کارگردان «خط ویژه» برای دریافت هدیه تولدش روی صحنه آمد و گفت: من خوشحالم از این که سعی می کنم بگویم عصبانی نیستم. من می دانم که به خانه سینما به خاطر انتخاب آرای مردمی سخت گذشته است. خیلی خوشحالم که فیلم می سازم و مردم برای دیدن فیلم من پول می دهند. امیدوارم در آینده به جوان هایی مثل درمیشیان، سامان سالور و… بهای بیشتری داده شود.

در پایان این مراسم لشکری تهیه کننده «خط ویژه» نیز با تشکر از مردمی که به دیدن این فیلم نشستند، گفت: در این دوره از جشنواره حضور خانواده های شهید بسیار محسوس بود و من از این بابت بسیار خوشحالم. در یکی از نمایش های مردمی یکی از مادران شهدا کنار من نشسته بود که در زمان نمایش فیلم دائم می خندید. زمانی که فیلم تمام شد این مادر شهید به من گفت که زمان بسیاری بوده است که نخندیده. من از این بابت خوشحالم و جایزه ام را به پسرم سیاوش تقدیم می کنم.