سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۹:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب

دفاع کارگردان از «امروز»/ فیلم‌های میرکریمی را باید در دانشگاه تدریس کرد

mirkarimi

کارگردان فیلم «امروز» فیلمی که جبر اجتماعی را عامل گناهکار بودن افراد می‌داند، مصداق سیاه‌نمایی دانست.

کارگردان فیلم «امروز» فیلمی که جبر اجتماعی را عامل گناهکار بودن افراد می‌داند، مصداق سیاه‌نمایی دانست.

سوره سینما- هشتمین شب محفل سینمای انقلاب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه پس از نمایش فیلم سینمایی «امروز»‌ با حضور سیدرضا میرکریمی، ابراهیم فیاض و نصرت‌الله تابش در حوزه هنری برگزار شد. ابراهیم فیاض استاد دانشگاه و جامعه شناس کاملا نگاهی مثبت به ساخته تازه میرکریمی داشت و آن را با «آژانس شیشه‌ای» مقایسه کرده و گفت: کارهای میرکریمی جای تأمل زیادی دارد و شاید خودش هم نداند چه شاهکارهایی خلق می‌کند. همه نمادهای فیلم‌هایش معنای فلسفی به طوری که اگر در کشورهای اروپایی زندگی می‌کردیم این فیلم‌ها را در دانشگاه درس می‌دادند اما متأسفانه در ایران کسی معنایش را نمی‌فهمد.

نصرت الله تابش هم از سینمای این فیلمساز تجلیل کرد: من از دوستداران میرکریمی‌ام و معتقدم سینمای دینی را در ایران بدون توجه به فیلم‌های او نمی‌شود بررسی کرد و تلاش او برای انعکاس مسائل دینی در آثارش قابل تحسین است. در فیلم «امروز» برخلاف تفکر مینی‌مالیستی میرکریمی در فیلم‌های قبلی‌اش این بار با یک قهرمان روبه‌رو هستیم که زخم‌های گذشته را روی دوش دارد، به سمت آینده می‌رود و فقط سکوت می‌کند.

این منتقد ایرادی را به «امروز» و قهرمانش وارد دانست و گفت: ساختار مینی‌مالیستی در آثار قبلی میرکریمی بیشتر به کار می‌آمد اما در این فیلم موفق نشده به طوری که مثلاً وقتی قهرمان اول فیلم فقط سکوت می‌کند باید ساختار فیلم هم ساکت باشد ولی اینکه این قهرمان نسبت به رنج اطرافیان بی‌تفاوت نیست یکی از فضایل او در کنار سکوت محسوب می‌شود.

وی قهرمان پروری در سینما را نیاز جامعه دانست و گفت:  امیدوارم میرکریمی این سینمای قهرمان‌ محور را ادامه دهد، ملتی که قهرمان نداشته باشد به ذلت کشیده می‌شود. سینمای ما از شخصیت‌های مفلوک گرفتار شرایط جبری محیط پر شده و منطبق براساس دین ما نیست.

emrooz1
نمایی از فیلم سینمایی «امروز»

کارگردان فیلم «امروز» درباره دغدغه‌هایش در سینما و علاقه‌اش به خودشناسی گفت: هدف اصلی‌ من از فیلمسازی کشف کردن خودم است و به همین دلیل بعد از اثر فرم‌گرایی مثل «یه‌ حبه قند»‌ به سمت فیلمی رفتم که حرف دلم بود. ساختن فیلم برای دل مخاطب و اسیر خواسته‌های او شدن باعث توقف رشد هنری کارگردان می‌شود و در این راه باید کمی دیکتاتور بود. بعد از دو سال از فیلم قبلی دل کندم، قهرمان جدیدی پیدا کردم که از یکسو نشانه‌های دهه ۶۰ را داشت و از سوی دیگر می‌خواست جبر انسان امروزی را نقد کند و بگوید همیشه تصمیم از اجتماع شروع نمی‌شود و گاهی یک فرد مؤثر است.

این کارگردان درباره یوسف قهرمان فیلم تازه اش گفت: این قهرمان به تشویق و تایید دیگران نیاز ندارد. در دنیای امروز ما همه می‌خواهند مشکلات را به گردن گروه دیگری بیندازند و به رسمیت‌ شناختن حق فرد در مشکلات جامعه عمق حرفی بود که می‌خواستم در این فیلم بزنم و زدن همین حرف به لحاظ فرم دشواری‌های خاصی داشت، می خواستم بدون پرداختن به پیشینه افراد، شخصیت آنها را شکل بدهم.

کارگردان فیلم «زیر نورماه» درباره معضل سیاه‌نمایی در سینمای ایران صحبت کرد: سیاه‌نمایی ناشی از نگاه هنرمندان به وقایع اطراف است، جایی که فیلم به کرامت انسانی و مخاطب احترام می‌گذارد سیاه‌نمایی نکرده است. فیلمی که محیط خراب و جبر اجتماعی را عامل گناهکار بودن افراد می‌داند، سیاه‌نمایی کرده است.

میرکریمی درباره باور پذیر نبودن یوسف در فیلم «امروز» گفت:  شاید این قهرمان که نمی‌خواهد هیچ‌چیز از گذشته زن (سهیلا گلستانی) بداند باورپذیر نباشد، اما پیام قهرمان فیلم این است که اصلاح را از یک فرد در جامعه شروع کنیم و هر پرنده‌ای به اندازه منقارش برای خاموش کردن آتش جنگل آب ببرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>