سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۲ در ۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب
کیوان کثیریان:

شاید اکران فیلم‌های اشک‌انگیز در نوروز جواب بدهد

keyvan-kasirian

یک منتقد سینما تأکید کرد فروش فیلم‌هایی با تم غم در نوروز موضوعی است که می‌تواند آزمایش شود.

یک منتقد سینما تأکید کرد فروش فیلم‌هایی با تم غم در نوروز موضوعی است که می‌تواند آزمایش شود.

کیوان کثیریان به خبرنگار سوره سینما گفت: از قدیم این تلقی وجود داشته که در نوروز فیلم‌های کمدی یا آثاری با فضای شاد بیشتر مورد توجه مردم است. مخالفت‌هایی با همین استدلال برای اکران فیلم «بوسیدن روی ماه» در نوروز رخ داد که موجب اتفاقات زیادی شد که به اختلاف حوزه هنری با وزارت ارشاد هم انجامید. یعنی دوستان آن زمان در شورای پروانه نمایش معتقد بودند فیلم اشک انگیز برای نوروز مناسب نیست و با اکران نکردن «بوسیدن روی ماه» که برنامه ریزی هایش انجام شده بود، آن ماجراها پیش آمد. شاید با همین استدلال اجازه ندهنند «شیار ۱۴۳» در ترکیب اکران نوروزی قرار بگیرد. برای آزمون درستی یا نادرستی این استدلال چاره ای جز این وجود ندارد که فیلم هایی از این دست، اکران شوند. اکران نوروز باید مجموعه ای باشد از سلایق مختلف که مخاطبان مختلف را پوشش دهد.

وی افزود: «معراجی‌ها» یک فیلم کمدی است و هم سکانس‌های اشک انگیز دارد. پس باید پکیج متنوعی از فیلم ها برای عید تدارک دیده شود. پیش بینی من این است که امسال آنچنان فیلم‌های پرفروشی نداریم اما هستند آثاری که احتمال می‌رود مخاطب برای تماشای آنها به سینما برود. «چ»، «شیار ۱۴۳» و «آذر، شهدخت، پرویز … » و… می تواند در این فهرست جا داشته باشد. علاقمندان به فیلم های اشک انگیز یا تماشاگران طرفدار فیلم‌های دفاع مقدس هم می‌توانند عمده ترین تماشاگران نوروزی باشند.

این روزنامه نگار و منتقد سینما گفت: به نظرم فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی و «خط ویژه» مصطفی کیایی انتخاب‌های بدی نیستند. از طرفی هر سال فیلم های مسعود ده نمکی در نوروز اکران شده‌اند و امسال هم ساخته جدید او «معراجی‌ها» می‌تواند باعث بخشی از رونق گیشه باشد. روی هم رفته باید بگویم اگر منطق این است که آثار کمدی در عید بهتر می‌فروشند، «رد کارپت» هم انتخاب بدی نیست. باید توجه داشت یک خانواده به تماشای همه فیلم های نوروزی نمی‌رود، بنا براین لازم است آثاری از ژانرهای متعدد در ترکیب قرار بگیرند.