سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۲ در ۲:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب

تلویزیون به جای عذرخواهی اطلاع‌رسانی کند/ مخالفان تا پایان «سرزمین کهن» صبر نکردند

sarzamin-kohan

یک جامعه شناس ضعف اطلاع‌رسانی درباره تاریخ را عامل ایجاد سو تفاهم برای مخاطبان مجموعه «سرزمین کهن» دانست.

یک جامعه شناس ضعف اطلاع‌رسانی درباره تاریخ را عامل ایجاد سو تفاهم برای مخاطبان مجموعه «سرزمین کهن» دانست.

سوره سینما- حواشی و موج حملاتی که علیه سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی به راه افتاده این روزها بازار رسانه‌ها را داغ کرده است. به گفته برخی مجموعه «سرزمین کهن» توهین به مردم بختیاری و تحریف تاریخ این قوم است. جالب این که مخالفان تنها با تماشای چند بخش به این نتیجه رسیده اند و خود را محق می دانند درباره پروژه ای که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده و نیروی انسانی نخبه و هنرمند درگیر تولید آن بوده تصمیم گرفته و مانع پخش آن شوند. در پی اعتراض به مساله پیش آمده قائم مقام رییس سازمان صداوسیما، قائم مقام معاونت استان‌ها و مدیر شبکه سه با مدیران چهارمحال و بختیاری و برخی معتمدان قوم بختیاری دیدار کردند که در نتیجه آن پس از دلجویی نمایندگان صدا و سیما از قوم بختیاری تصمیم بر این شد فعلا «سرزمین کهن» از شبکه سه پخش نشود.

دکتر مجید حسین زاد جامعه شناس و مدرس دانشگاه، سیاست پیش گرفته سازمان صدا و سیما را نادرست دانست و به خبرنگار سوره سینما گفت: می‌شد این مساله را به شکل بهتری حل کرد و مسئولان به جای عذرخواهی شرایطی فراهم می‌کردند تا سطح آگاهی مردم معترض و دوستانی که از اقوام بختیاری هستند، نسبت به گذشته تاریخی شان و همچنین کارکرد رسانه بالاتر برود.

وی ادامه داد: نظیر چنین رخدادهایی در هیچ جای دنیا نمی‌افتد. در امریکا فیلم‌هایی علیه رئیس جمهوری ساخته می‌شود و چنین موجی به همراه ندارد، اما در کشور ما اصناف، قومیت‌ها و طیف‌های مختلف به محض اینکه به هر شکل در رسانه‌ها پررنگ می‌شوند قبل از هر چیز دست به اعتراض می‌زنند و همه چیز را سیاسی می‌کنند. در این سریال تمام اعضای خانواده بختیاری‌اند و اتفاقا قهرمان فیلم که بیشتر از این شخصیت قرار است دیده شود به همین قوم تعلق دارد. جمله‌ای که بیش از حد رویش مانور دادند اگرچه می توانست نرم تر ادا شود اما به معنی توهین و نادیده گرفتن شان خانواده بزرگ بختیاری نیست. مشکلی که به آن دچاریم نداشتن تحمل است. ما مدارا با نظرات متفاوت را بلد نیستیم. شاید اگر تا پایان این سریال صبر می‌کردیم به جای اینهمه سرو صدا اتحاد ملی‌مان بیشتر تقویت می شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این مساله تنها به اقوام ایرانی بر نمی‌گردد. متاسفانه اصناف هم درگیر چنین جنجال‌هایی هستند. اگر در سریالی نشان دهند یک راننده تاکسی بعد از تصادف فرار کرده از فردا صنف تاکسی داران معترض می‌شوند چرا چهره ما را اینگونه نشان دادید. یا در فیلمی اگر یک مبلساز قاچاقچی باشد بلافاصله اتحادیه مبلسازان شکایت و سرو صدا می‌کنند.

این جامعه شناس گفت: بالاخره هر شخیصیت خلافکاری باید برای ملموس تر شدن نقش یکسری اطلاعات به بیننده بدهد. آدم بدها که از فضا نیامده‌اند از دل همین مردم و همین جامعه آمد‌ه‌اند. عیب بزرگ ما این است که اول همه چیز را سیاسی می‌کنیم و طوری به آن می‌پردازیم که متهم نتواند هیچ جوابی برایش داشته باشد. بدون آنکه حواسمان باشد فضای تشنج را برای رسانه های برون مرزی باز می‌کنیم. آن ها از این فضا سوء استفاده کرده بیش از هر زمان دیگری دارند آهنگ دایه دایه را پخش می‌کنند.

وی افزود: بهتر بود تلویزیون به جای عذرخواهی میزگردی تشکیل می‌داد از نمایندگان، عوامل فیلم و پژوهشگران مرتبط هم دعوت می‌کرد و مشکل طور دیگری حل می‌شد. در تاریخ کشور ما مثل همه جای دنیا هم خائن وجود داشته هم مبارز . باید فرصتی فراهم می‌شد پژوهشگران تاریخ برای مردم توضیح دهند که اتفاقا با چه مشقاتی مبارزان هر دوره به پیروزی رسیده‌اند. به نظر من تلویزیون در این باره کم کاری کرد و به جای حل مساله اشتباه دوم را مرتکب شد. مردم از همه چیز آگاه نیستند و قطعا حق دارند از این بازخورد ناراحت باشند . این عذرخواهی باعث شد هم روی آگاهی پوشانده شود هم رسانه های خارجی از جو موجود سوء استفاده کنند. رسانه باید در درجه اول فرهنگ رسانه‌ای را مورد توجه قرار دهد. باید به مردم گفت برخی خبرسازی‌ها اصل و برخی بازی سیاسی و حاشیه سازی است. این برخورد اشتباه مثل ساختن یک گوله برفی است که با چرخیدن بزرگ و بزرگتر می‌شود تا جایی که دیگر نمی‌توان جلویش را گرفت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>