سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۲ در ۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب
یک سالگی حوزه هنری کودک و نوجوان/

مومنی شریف: تسویه حسابهای خود را به عرصه فرهنگ نیاورند

momeni

محسن مومنی شریف گفت: نگذارید سیاسیون تسویه حسابهای سیاسی و جناحی خود را به میدان فرهنگ و هنر بیاورند، این میدان مناسب این دعواها نیست.

محسن مومنی شریف گفت: نگذارید سیاسیون تسویه حسابهای سیاسی و جناحی خود را به میدان فرهنگ و هنر بیاورند، این میدان مناسب این دعواها نیست.

سوره سینما- پایگاه خبری حوزه هنری نوشت: جشن یک سالگی حوزه هنری کودک و نوجوان صبح امروز سه شنبه ۶ اسفندماه در تالار مهر حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف، حجت الاسلام مهدی خاموشی، مرتضی گودرزی دیباج، حسن دولت آبادی، رحمت امینی، محمد سرشار، محمد حمزه زاده، محمد امیرخانی، عزت الله الوندی، عادل بزدوده، خانواده مرحوم امیر حسین فردی، گیتی خامنه، استاد حکیمی و با اجرای سید جواد هاشمی برگزار شد.

محسن مومنی شریف در این مراسم گفت: خداوند منان را سپاسگزارم که به ما آن قدر توفیق و فرصت داد که شاهد به بار نشستن یکی از آرزوهایمان باشیم.  حوزه هنری کودک و نوجوان از طرح های راهبردی حوزه در دهه چهارم انقلاب اسلامی است که خوشبختانه بعداز مطالعات و طراحی، یک سال پیش در چنین ایامی تشکیل شد و به همت مدیر توانا و پر تلاش و همکاران سخت کوش ایشان سال نخستین را با همه مضایقی که پیش رو داشت با کارنامه قابل قبولی پشت سر گذاشت. امروز بیش از هفتاد و پنج پروژه در اینجا در حال اجراست که بعضی از آنها طرح های مهم و اساسی این حوزه است. مانند تعریف کودک و نوجوان تراز انقلاب اسلامی و چندین طرح مهم دیگر در بخش تربیت اسلامی و در کنار اینها تولیدات تأثیرگذاری که ان شاءالله به زودی شاهد رخ نمایی آنها خواهیم بود.

مومنی شریف با بیان اینکه از مهمترین دغدغه های حوزه هنری در این دوره، توجه به افقی بوده است به نام ایجاد تمدن نوین اسلامی که با تدبیر رهبر عزیز و خردمندمان طراحی و معماری می شود اذعان کرد: فکر می کردیم یکی از کارهای اساسی تعریف انسانی است که انقلاب، او را به این روزگار معرفی کرده است. لذا کارهای قابل افتخاری با همین موضوع تولید و ارائه شد و الحمدلله مورد اقبال هم قرار گرفت. در همین راستا به بحث خانواده و سبک زندگی رسیدیم. در این زمان هنوز، رهبری چنین تصریحی به این مقوله نکرده بودند که یک سال و نیم پیش در سفرشان به خراسان شمالی کردند. اما از دیگر فرمایشات ایشان می شد فهمید که این موضوع از دغدغه های جدی ایشان است. بنا براین به کارهایی با این موضوع و نگاه توجه ویژه شد. البته در این راه به علت عدم تعریف و تفاهم مشترک راجع به مأموریت حوزه با بعضی از دوستان و منتقدان مشکلاتی داشتیم و داریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: به گمان آنها وظیفه حوزه هنری تنها پرداختن به انقلاب و دفاع مقدس است. ما هم همین را قبول داریم اما گمان می کنیم هر چیزی که انقلاب را تهدید کند و آن را از آرمانهایش دور کند، مسأله انقلاب و طبعاً مسأله ما و حوزه هنری هم هست و امروز چه چیزی بالاتر از ترویج سبک زندگی غربی انقلاب را تهدید می کند؟ مگر جنگ نرمی که ترجیع بند همه حرف های این روز هاست، مؤلفه ای مهمتر از سبک زندگی هم دارد؟ مگر نه این است که خودشان اعتراف کردند سبک زندگی مد نظرشان یعنی مدیریت آرزوها، گرایش ها و انتخابهای مخاطب از طریق رسانه و آموزش ؟ آیا حوزه هنری می تواند نسبت به این موضوع بی اعتنا باشد؟

وی با اشاره به اینکه در نخستین کارهایمان با مشکلات جدی مواجه شدیم خاطر نشان کرد: به عنوان مثال فیلم موفقی به نام «یه حبه قند» تولید شد. خوشبختانه مورد توجه عام و خاص قرار گرفت. مردم از آن استقبال کردند. خواص تشویق کردند. در حوزه سینما از فیلم‌های تأثیر گذار تاریخ این هنر در ایران نام گرفت، طوری که حتی بعضی از کارگردانهای مشهور سینمای ایران ابایی ندارند بگویند در کار جدیدشان از این فیلم تأثیر گرفته اند. این فیلم در خارج هم مورد استقبال قرار گرفت. در روسیه وقتی که برای روزنامه نگاران مسکو به نمایش در می آید و مورد تشویق و نقد آنان قرار می گیرد، سفیر وقتمان جناب دکتر سجادی به کارگردان می گوید جمهوری اسلامی اگر میلیون ها دلار در اینجا هزینه می کرد، نمی توانستیم مانند این فیلم نگاهها را نسبت به ایران و فرهنگ ایرانی عوض کنیم.

مومنی شریف ادامه داد: در داخل وقتی یکی از بزرگان مدتی بعد از پایان اکران، آن را دیده بودند، به کارگردان پیغام فرستاده بودند که چیزی که ما به عنوان خانواده ایرانی – اسلامی تأکید داریم همین هاست. و فرموده بودند: از این فیلم به ما گزارش های منفی داده بودند اما معلوم شده آن را نفهمیده اند. رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه این فیلم با این همه افتخارات، متأسفانه در یک شرایط و فضای واقعاً طاقت فرسایی ساخته شد تصریح کرد: سربسته بگویم، اگر نبود ایستادگی مدیریت حوزه، این فیلم در وسط کار تعطیل می شد. دوستانی صرفاً با تکیه بر فیلمنامه اولیه و منش کارگردان که لابد مطابق میل آنها نبوده، به نمادهایی رسیده بودند که واقعاً شگفت انگیز بود. مثلاً این که پیرمرد داستان نماد چه کسی است یا آن یه حبه قند نماد انتخابات ۸۸ است که نظام نمی تواند قورتش بدهد و قس علی هذا!

لذا شروع کرده بودند به تولید شب نامه و فرستادن آن به هر جایی که گمان می شد مؤثر است. از دفاتر علما بگیر تا دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری!  بعدها من فهمیدم این سرگذشت اغلب کارهای ماندگار در سینمای ماست! امروز همه وقتی که می خواهند از فیلمی در باره فلسطین بگویند از میان بیش از پنجاه کار تولید شده در این حوزه در سینما و تلویزیون، انگشت اشاره اشان فقط به بازمانده است. بازمانده ای که وقتی تهیه کننده اش قصه توقیف یک ساله آن و مسائل پشت صحنه را می گوید، جالب توجه است. اما همین تهیه کننده می گوید اگر نبود جسارت آقای لاریجانی وزیر ارشاد وقت این فیلم آن سال به نمایش در نمی آمد! به نظرم این نوع نگاه و این فضاسازی ها جسارت کارهای بزرگ و افتخارآمیز را از مدیران فرهنگی و هنری می گیرد. قطعاً این موضوع دلایل مختلفی دارد که به گمان بنده یکی از آنها ورود اشخاصی با مقاصد سیاسی به حوزه ادب و هنر است.  سال گذشته شاید در همین روزها بود که ما در کوران تهاجمی بودیم که علیه حوزه هنری به علت موضعگیری درست و انقلابی اش در برابر فیلم های مسأله دار وارد شده بود که ناگهان نامه ای از جایی آمد باید پاسخ دهیم. ماجرا از این قرار بود که کسی از ما به جاهای بالاتر شکایت کرده بود که چرا حوزه فلان فیلم را ساخته است که محتوایش ضد انقلابی است به زعم او. و به ما هم خیلی تاخته بود.

وی گفت: من خیلی شاکی شدم که خدایا حالا در این میدانی که به خیال خودمان برای دفاع از ارزشهای دین تو، وارد شده ایم باید از همه طرف بخوریم؟! از صدای آمریکا گرفته تا روشنفکران داخلی و زردسازها و مسئولان سینمایی و همه علیه حوزه هنری حرف می‌زدند.
وی با اشاره به اینکه طبعاً من جوابی نوشتم به همانجایی که از من برای نامه آن بنده خدا پاسخ می خواستند گفت: توضیح دادم اولاً این فیلم مال امسال و پارسال نیست مربوط می شود به خیلی قبل از بنده. ثانیاً این طور که از گذشتگان شنیده ام، حوزه در این پروژ ه خیلی هم مبسوط الید نبوده بلکه کسانی دیگر و جاهایی دیگر برای نیت خیری که داشته اند، خودشان تصمیم گرفته بودند و بریده بودند و دوخته بودند و در میان کار حوزه را دخالت داده بودند. که البته پرو ژه هم خوب مدیریت نشده بود و چیزی غیر از مقاصد تهیه کنندگانش در آمده بود و خودشان هم توقیفش کرده بودند.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: اما منتقدان حوزه برای برکناری آقای بنیانیان از این موضوع خیلی استفاده کردند در حالی که از ماجرای پشت صحنه بی اطلاع نبودند. من در پایان آن نامه نوشته بودم مشکل این دوستان این فیلم نیست بلکه مسأله سیاسی است. الان آنان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اختلاف جناحی دارند و دعوا را به اینجاها کشانده اند. نوشته بودم خواهش می کنم نگذارید سیاسیون تسویه حسابهای سیاسی و جناحی خود را به میدان فرهنگ و هنر بیاورند. این میدان مناسب این دعواها نیست.  در این میدان کسی پیروز نمی شود اما ادب و هنر انقلاب آسیب های فراوانی می بیند! افق جناحهای سیاسی و عواملشان در حد پیروزی در انتخابات فلان و فتح مجلس و فلان منصب است اما افق هنرمند متعهد رسیدن به تمدن اسلامی است.

مومنی شریف تصریح کرد: به هر حال آن نامه به دست آن برادر عزیز ما هم رسیده بود. اخیراً یک روز بنده را در حوزه دید. از لحن من رنجیده شده بود اما چون آدمی متدین بود گفت به من اطلاعات غلط داده بودند و فکر می کردم این فیلم سال گذشته و در مدیریت شما ساخته شده است. به هر تقدیر حوزه سبک زندگی از موضوعات ماست. باید توجه کنیم سبک زندگی مسأله عمیق و ریشه ای است البته زمانبر هم هست، عجله بردار نیست. متأسفانه این مسأله بعد از فرمایش رهبری آن قدر که تبلیغاتی شد، دغدغه مردم نشد.
رئیس حوزه هنری در پایان گفت: تحول در سبک زندگی نیازمند اموری عمیق تر است که یکی از آنها بحث کودک و نوجوان و تولیداتی است که برای این مخاطب تولید می شود. در تهیه و تولید آثار برای آنان سه مؤلفه خردورزی، شادابی و معنویت مد نظرمان است که امیدوارم ان شاءالله در آثارمان این سه مشهود باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>