سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۳۹۲ در ۷:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

نشست هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ برگزار شد

neshast100

نشست تخصصی هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ با فیلمسازان پنجشنبه هشتم اسفندماه در سالن شهر قصه پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.

نشست تخصصی هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ با فیلمسازان پنجشنبه هشتم اسفندماه در سالن شهر قصه پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.

سوره سینما – در این نشست که با حضور محمدمهدی طباطبایی نژاد، دبیر هنری جشنواره، سهیل جهان بیگلری، رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره، هادی مقدم دوست، نویسنده و کارگردان و امیرمحمد دهستانی کارگردان انیمیشن برگزار شد ، پس از صحبت های دبیر هنری جشنواره و رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره مبنی بر ارتقای سطح کیفی آثار به نسبت ادوار پیشین جشنواره و تاکید بر حمایت بیشتر مراکزی چون صدا و سیما و ارگان هایی که قابلیت پخش این دسته از آثار را دارند، به سمت بخش پرسش و پاسخ فیلمسازان با هیات داوران رفت.

جهان بیگلری در پاسخ به پرسشی مبنی بر قضاوت میان آثاری که شعار اخلاقی دارند و آثاری که به صورت عمیق تری مفاهیم اخلاقی را به بیننده اثر منتقل می کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه حوزه هنری این جشنواره سینمایی را از ۹ سال پیش شروع کرد به تدریج این تولیدات بیشتر تجربه کسب می کنند و تولید کارها نیز سطح کیفی بیشتری می یابد. همچنین با نگاه به تولیدات ۹ سال گذشته در می یابیم شاید در سال های اول فیلم ها حالت شعاری پیدا می کرد اما به مرور و طی این سال ها کیفیت آثار به مراتب بیشتر شده است.

وی همچنین در خصوص پیش داوری برخی نسبت به تعلق گرفتن جوایز بیشتر به تولیدات حوزه هنری، اذعان کرد: به قدری فیلم ها زمان کوتاهی داشت که فرصت خواندن اسم تهیه کننده و … را به هیات داوران نمی داد. این فراگیری و شکل برگزیده شدن معطوف به کارهای ارتقا یاقته بوده و گمان نمی کنم هیچ وقت تولیدات سازمان خاصی مدنظر بوده باشد.

طباطبایی نژاد: حذف هیات انتخاب با هدف قضاوت دقیق تر صورت گرفته است
طباطبایی نژاد نیز در ابتدای این نشست گفت: نکته ای که جسارتا می توانم اذعان کنم این است که یکی از مشکلات جشنواره ها هیات انتخاب است. در اکثر جشنواره های معتبر دنیا عنوانی به نام هیات انتخاب یا بازبین وجود ندارد بلکه این وظیفه بر عهده ستاد اجرایی و چند کارشناس مهمان است.

وی در پاسخ به دوستی که از نحوه انتخاب آثار بخش غیررقابتی جشنواره پرسیده بود، اظهار داشت: می توان گفت در بخش مسابقه سه باکس و در مجموع ۹۴ فیلم را باید آماده می کردیم، علاوه بر این مجموعه انتخاب شده باید مورد قضاوت نیز قرار می گرفت. از سوی دیگر ستاد اجرایی و کارشناسان مهمان ۱۵۱۳ فیلم را بازبینی می کردند واین بازبینی گاهی در چند مرحله انجام می گرفت.

وی در خصوص حذف هیات داوران تصریح کرد: حذف این هیات به دلیل قضاوت دقیق تر بوده است. ستاد اجرایی از روز ارسال فیلم ها به بازبینی فیلم ها می پرداخت تا انتها. بنابراین اگر فیلمی به زعم شما می توانسته در بخش مسابقه باشد اما در بخش غیر رقابتی قرار گرفته بخشی از آن به سلیقه این ستاد برمی گردد.

نمی توان وجود سلیقه داوران در انتخاب آثار را نادیده گرفت
طباطبایی نژاد با تاکید بر این موضوع که اگر کار انتخاب گروهی که فیلم های راه یافته را انتخاب کرده اند توسط یک گروه حرفه ای دیگر هم انجام شود، تنها ۱۰ درصد دامنه تغییرات به وجود می آید، عنوان داشت: بپذیریم انعطاف سلیقه ای وجود دارد، چون در حوزه هنر قرار گرفته ایم و به جرات می توانم بگویم ملاک قضاوت آثار تنها کیفیت آنهاست.

فیلم همخوان با رویکرد جشنواره، بدون کیفیت و ساختار لازم در جمع راه یافتگان قرار نگرفته است
مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در ادامه افزود: برخی فیلم ها به دلیل مضمون در بخش رقابتی قرار گرفته است چون همسو با شعار سینمای اخلاق است. اما فیلم همخوان با رویکرد جشنواره، بدون کیفیت و ساختار لازم در جمع راه یافتگان قرار نگرفته است.

طباطبایی نژاد با این یادآوری که نمایش آثار در جشنواره مهم است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تعداد فیلم های نمایش داده شده زیاد است، گفت: وقتی جشنواره ای اکران دارد مجموعه ای از آثار نمایش داده می شود و تعداد اندکی برگزیده می شود.
دبیر هنری این جشنواره با اظهار این مساله که مضمون می تواند یکی از مولفه های انتخاب فیلم باشد، گفت: شعار دائمی ای جشنواره سینمای اخلاق است اما به این واسطه فیلم حاوی شعار اخلاقی انتخاب نشد،بلکه عمق بازخورد و پیام فیلم در قضاوت آثار مهم بود.

وی همچنین در خصوص حذف هیات داوران جوان که یکی از سوالات حضار را شامل می شد، چنین توضیح داد: سال گذشته محدودیت سنی ۳۵ سال را برای جشنواره در نظر گرفته بودیم که این دوره با توجه به برداشته شدن این سقف سنی طبعا هیات داوران جوان نیز قابل تفکیک نبود. علاوه بر اینکه محدودیت نمایش داده نشده اثر ارسالی برای جشنواره در جای دیگر، جزو آیین نامه جشنواره نبود.

در این جشنواره هیچ محدودیتی برای انتخاب فرم توسط فیلمساز وجود ندارد
طباطبایی نژاد همچنین در پاسخ به انتقاد یک شرکت کننده به فرم برخی فیلم ها، گفت: فرم های مختلفی در حوزه سینمای تجربی وجود دارد. مساله مهم در اینجا انتقال مفهوم است و اینکه فیلمسازی به کار کردن در حوزه تجربی علاقه دارد در کیفیت و یا انتخاب اثر او تاثیرگذار نیست.

وی ادامه داد: فرصت جشنواره برای همه سلایق است؛ تجربه گرا، کلاسیک و نوآورانه به شرط وجود کیفیت لازم در مجموعه راه یافتگان قرار می گیرد و تفاوتی در انتخاب ایجاد نمی کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>