سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب

اولویت اول خانه سینما ثبت حقوقی اصناف است/ وانمود کردند قانون گریزیم

asgarpoor

مدیر عامل خانه سینما امروز در نشستی با اهالی رسانه‌ درباره اولویت‌های برنامه‌های هیات مدیره سخن گفت.

مدیر عامل خانه سینما امروز در نشستی با اهالی رسانه‌ درباره اولویت‌های برنامه‌های هیات مدیره سخن گفت.

سوره سینما- امروز شنبه ۲۴ اسفندماه محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل و فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما در میان اهالی رسانه‌ها درباره برنامه‌های هیات مدیره صحبت کردند. در این جلسه عسگر پور گفت: با آغاز دولت یازدهم در تاریخ ۱۵ مهر اولین مجموع عمومی خانه سینما را به منظور تصویب اساسنامه پیشنهادی مجددا آغاز کردیم. بین ۱۵ تا ۲۷ مهرماه صورت جلسه را تنظیم و مدارک را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دادیم . با اتخاذ جواب در ۲۹ دی اساسنامه به تصویب مراجع ذی صلاح ارشاد رسید و امور مربوط به ثبت به جریان افتاد.

وی افزود: تا اینکه مجمع عمومی ۲۰ اسفند را برگزار کردیم و نتیجه آن ابقا هیات مدیره خانه سینما به مدت یکسال شد. در خلال این امور فعالیت های دیگری نظیر ثبت صنوف و پیگیری اصلاح اساسنامه هم در دستور کارمان بود همچنین فعالیت های مربوط به برگزاری جشنواره که طی دو سال اخیر نقش خانه سینما مخدوش شده بود نیز پیگیری شد. راه اندازی این بخش کار دشواری بود در گذشته مدیریت بخش آرای مردمی با خانه سینما بود . همچنین طرح روز سینما هم از ایده هایی بود که خانه سینما در آن حضور جدی داشت. در این بازه زمانی یکی از اتفاقات منحصر به فرد برگزاری مجامع عمومی اصناف بود این مهم به این دلیل انجام شد که طی ۳ سال اخیر صنف ها نتوانسته بودند جلساتشان را برگزار کنند.

عسگرپور ادامه داد: یکی از مسایل مطرح شده در مجمع چند روز پیش دستور جلسه برگزاری انتخابات بود که با اساسنامه قبلی تفاوت هایی داشت. اول شکل برگزاری مجمع به این صورت بود که از هر صنف ۵ نفر حضور داشته باشند . با وجود ۳۰ صنف، حضور ۱۵۰ نفر در سالن ما که ظرفیت ۹۹ نفر دارد امکان پذیر نبود. ضمن اینکه در فرمول پیشنهادی اغلب هر ۵ نفر یک نظر واحد دارند.

وی افزود: واقعیت اینکه در حال حاضر از شروع مجدد خانه سینما تعیین تکلیف وضعیت حقوقی اصناف از دغدغه های اصلی هیات مدیره بود چون وضعیت حقوقی خانه از ابتدا معلوم بود فقط دولت پیش سعی در ایجاد تشکیک آن داشت که در دولت فعلی این مساله حل شد. اما در ارتباط با اصناف ، این مساله زمانبر است . خانه سینما به عنوان چتر اصلی گردهمایی اصناف می تواند ماهیت حقوقی داشته باشد به این معنی که اصناف از اینجا اعتبار می گیرند.  بحث دیگری هم مطرح است که صنوف اعتبارشان منطوط به وضعیت حقوقی شان است در نظر دوم ما وارد فضای جدیدی می شویم که پرداخت به آن زمانبر است و طی این یکسال باید به آن رسیدگی شود.

وی اشاره کرد: در دو سال گذشته برخی اصناف زیرمجموعه و تشکل ها آمدند صنف را به انجمن فرهنگی تبدیل کردند . ارشاد امکان دادن مجوز صنف را ندارد و در حال حاضر تنها می تواند مجوز انجمن فرهنگی ارائه دهد. با توجه به اینکه  انجمن فرهنگی وابسته به هیچ صنفی نیست .برخی اعتراض داشتند که چرا خانه سینما به این مساله رسیدگی نمی کند و مساله را طوری جلوه دادند که انگار ما قصد قانون گریزی داریم. به جای اینکه مستقیم از خود ما بپرسند شروع به قضاوت کردند.

عسگرپور توضیح داد:  باید در نظر بگیریم که وقتی صنف تبدیل به انجمن می شود مسئولان تبعاتش را هم باید بپذیرند . مسوولیت مدنی که متوجه مدیر مسئول است و بخش عمده اشکال اینکه در این حوزه خلا قانونی داریم. هیچ جا مشخص نیست در این حوزه انجمن ها مشخصا چه عملکردهایی دارند.  یکی از نکات مورد اهمیت منع امکان فعالیت سیاسی اصناف است که اتفاقا نظر درستی هم هست اما در انجمن این کار مجاز است. من نمی خواهم این نظریه را رد کنم و فکر می‌کنم مشخص کردن چارچوب در رابطه تشکیل انجمن خود نیاز به یک بحث مفصل دارد.

وی گفت: در سه سال گذشته فرصت گفت و گو از همه گرفته شد و برخی سوئ تفاهم ها پیش امد . اگر چهار سال گذشته را کنار بگذاریم خانه سینما همیشه و به طور مداوم با دولت در تعامل بوده است. امروز هم این تعامل مثل سال های پیش از ۴ سال اخیر ادامه دارد مجمعی که ۲۰ اسفندماه برگزار شد، هم به همین خاطر بود و نتیجه بر این شد که هیات مدیره یکسال دیگر باقی بماند تا در حوزه حقوقی ثبت اصناف به ثبات برسد.

فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره در ادامه گفت: ترجیح من این بود به جای اینکه الان درباره یکسری مسائل اداری و روزمره حرف بزنیم دوستان دیگری بودند و از برنامه های دوره سیزدهم می‌گفتند. باید در نظر داشته باشیم که ماموریت ما در حال حاضر یک ماموریت صنفی است. یعنی فعالان یک حرفه در یک صنف جمع می شوند و درباره اهداف مشترکشان تلاش می کنند تا شرایط را بهبود ببخشند.

وی افزود: بعد از جشنواره فجر امسال دوستان آمار تکان دهنده ای از شرکت کنندگان امسال دادند. طبق این امار ۷۰درصد کسانی که در ۱۲۰ فیلم حاضر در جشنواره فعالیت داشتند خارج از صنف بودند. این یعنی خانه سینما موضوعیت خود را از دست داده است  و ما جای پرداختن به مساله مهم امنیت شغلی به حاشیه ها رسیدگی می کنیم. دراین رابطه تنها هیات مدیره دوره های دهم، یازدهم و دوازدهم جان سخت بودند که ماموریت خود را تا انتها ادامه دادند ما بقی اواسط راه  کار را ترک کردند. گناه ما هم در دولت پیشین پیگیری همین مساله و پرداختن مصرانه در رابطه با امنیت شغلی بود.کسی هم پاسخگوی ما نبود که چرا کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه توسعه چهارم توجهی به این امر نداشت؟ و چرا صندوق بیمه بیکاری تشکیل نشد؟ ما سال ۸۸ این مساله با حداد عادل مطرح کردیم وی گفت این بحث اگر در مجلس طرح شود بهتر است چون اگر به کمیسیون فرهنگی بیاد کسی نیست که از آن دفاع کند. الان هم ما دوباره جمع شدیم تا چرخه امنیت شغلی را پیش ببریم.

وی افزود: قبلا برای هر چیزی قاعده ای وجود داشت. کارگردان برای ساخت فیلم خود باید از کانون کارگردانان مجموز می گرفتند .نهاینکه سایرین نتوانند فیلم بسازند به این معنی که کسانی که این مجوز را نداتستند از امکانات و تسهیلات دولتی محروم می ماندند.یا مثلا تهیه کنندگان می توانستند خارج از صنف نیرو بگیرند به شرطی که درصدی را به صندوق بیمه بدهند تا اعضایی که در این حوزه بیکارند مورد حمایت قرار بگیرد. امیدواریم کار ثبت اصناف را سامان بدهیم و به نتایج مطلوبی برسانیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>