سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۱:۴۱ ق.ظ چاپ مطلب

تقدیر از زنده‌یاد شریفی راد در خانه سینما/ مظلومیت فعالان بخش جلوه‌های ویژه

taghdir-sharifi

مدیران جدید حوزه‌های جلوه‌های ویژه از پیشکسوتان خود و زنده‌یاد شریفی‌راد تقدیر کردند.

مدیران جدید حوزه‌های جلوه‌های ویژه از پیشکسوتان خود و زنده‌یاد شریفی‌راد تقدیر کردند.

سوره سینما- ایسنا نوشت: در ابتدای این مراسم که در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد برگزار می‌شد، فرهاد توحیدی گفت: انجمن جلوه‌های ویژه داستان پرآب چشمی دارد و هنگامی که دوستان از آن با صفت مظلوم یاد می‌کنند، بیراهه نمی‌گویند.در دو سال گذشته با مسائل انجمن جلوه‌های ویژه و میدانی گره خوردیم و به دلیل مسائل صنفی که شکر خدا با سعه صدر دوستان آفات و آسیب‌هایی که برای از هم پاشیدن انجمن وجود داشت، مرتفع شد، امروز در انجمن جریان نوزایی به نظر می‌آید که با انرژی بیشتر و مضاعفی در دوره فعالیت خود و فعالیت تازه خانه سینما شروع کردند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: هر جریانی رویش،‌زایش و ریزشی دارد و باید خشنود باشیم که نسل تازه‌ای آمده‌اند که سنت‌های گرامی ایران از جمله قدردانی و قدرشناسی نسبت به پیشکسوتان خود را پاس می‌دارد و امیدواریم با همین ایده‌ها پیش برود و تلاش کنند انجمن در جهت ماموریت‌های اصل، سازماندهی مجدد شود.

توحیدی تصریح کرد: از اینکه نشست امروز مزین با نام مرحوم جواد شریفی‌راد است به ما گوشزد می‌کند که بیش از پیش این حرفه و مخاطرات آن را جدی بگیریم. جریان به کارگیری استانداردهای حرفه‌ای حکم می‌کند که این انجمن در تعامل با مدیران دولتی و سازمان‌های نظامی و همچنین کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند کوشش کند تا استانداردهای جدیدی را برای اعضای انجمن تعریف و از مواد اطمینان‌بخش در این حرفه استفاده شود.مرحوم شریفی‌راد، فرد کم‌تجربه‌ای نبود. شاید یکی از متخصص‌ترین جلوه‌های ویژه بود که در کار خود تبحر بسیار داشت. اینکه نمی‌دانم چطور می‌شود فردی با این ویژگی‌ها و ابعاد علمی در این زمینه قربانی می‌شود و به ما گوشزد می‌کند که این خون شریف را کم نشماریم تا شاید آغاز فعالیتی باشد که یک بار برای همیشه این قضیه حل شود.

رئیس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: در جلسه‌ای که با آقای شرف‌الدین داشتیم و هنگامی که سوابق امر را توضیح می‌دادند، نشان داد که کارهایی در شورای امنیت ملی و مراکز دیگر انجام داده‌اند تا نسبت به ایمن‌سازی موادی که مورد استفاده مسئولان این حوزه است اهتمام کنند و همین طور لازم است کارهای دیوان‌سالارانه را جدی گرفته و به نسبت به آسیب‌های آینده پیشگیری درست‌تری داشته باشیم.

توحیدی در انتهای صحبت‌هایش ضمن تسلیت به خانواده آن مرحوم گفت: امیدوارم خداوند او را با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) محشور کند و به خانواده او شکیبایی دهد. خون شریفی‌راد سرمایه سلامت دوستان در آینده شود.

در ادامه این مراسم که شامگاه یکشنبه ۲۵اسفند ماه برگزار می‌شد، جعفری جلوه نیز به روی صحنه رفت و گفت:‌ برای من توفیقی شد که در این جمع حضور داشته باشم. شاید یکی از اخرین مراسمی که در اصناف بود،مربوط به همین جلوه‌های ویژه بود. در آن سال‌ها در ذهنم گذشت که شاید اشتراکی بین ما و انجمن وجود دارد که ما را به این سو می‌کشد و آن جلوه‌های ویژه است. امروز احساس کردم برای ادای دین و یاد و خاطره شریفی‌راد که با همه ویژگی‌هایش در اذهان ماند با همه شرایطی که بود خدمت شما عزیزان برسم. خوب است که رخدادها بیش از چیزی که به نتیجه برسند منشا نظر باشند.

جعفری جلوه تصریح کرد: چقدر سرمایه شخصی، فکری، روحی،‌ ذهنی و تلاش فردی گذاشته شده تا کسی مثل شریفی‌راد بتواند این چنین کارآمد، عرض اندام کند و تاثیرگذار باشد. این سرمایه از کف خارج شده آسیب بزرگی است که باید از آن درس گرفت. ضمن اینکه بهتر از من می‌دانید که عرصه جلوه‌های ویژه امروز عرصه علمی، فناوری وامیدهای نوین فناورانه است و دیگران بهره‌مند از چنین قابلیت‌هایی فضایی به مراتب امن‌تر را با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه، فضای مجازی و مجموعه امکاناتی که در اختیار است، می‌تواند داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد فارابی در انتهای سخنانش گفت:‌باید در این زمینه دست در دست هم دهیم و تلاش کنیم تا انشاالله بتوانیم در پروژه‌های پیش رو سکویی برای کسب و انتقال دانش و مجهز شدن به حلقه‌های جدید و همچنین ایمن‌سازی برای کار قرار دهیم. در این مراسم در دو نوبت جوایز اهدا شد، در مرحله اول تعدادی از دست‌اندرکاران که اخیرا مدیر شده‌اند از پیشکسوتان خود تجلیل کردند. مهدی بهمن‌پور، عباس شوقی، نادر میرکیانی، اکبر محمدی و داوود رسولیان پیشکسوتانی بودند که از آنان تجلیل شد و هدایای معنوی از سازمان سینمایی و سازمان پیشکسوتان به آن‌ها تعلق گرفت. داوود رسولیان نیز بعد از دریافت جوایزش درباره مرحوم شریفی‌راد صحبت کرد و گفت: سخت است درباره عزیزی صحبت کنیم که واقعا جایش در بین ما خالی است، او نیروی خاص و غیرقابل تکراری بود. امیدوارم این ضایعه، طلیعه‌ای باشد برای نیم‌نگاهی تا هر کسی که می‌تواند در این عرصه کمک کند این کار را انجام دهد و اتفاقات خوبی در فیلمسازی به خصوص جلوه‌های ویژه بیفتد.

سپس کلیپی از مرحوم شریفی‌راد در حین انجام جلوه‌های ویژه در فیلم «محمد(ص)» مجیدی پخش شد. در ادامه این برنامه مهندس جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد فارابی، محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما، علی ابراهیمی قائم مقام سازمان پیشکسوتان، محمدرضا شرف‌الدین ریاست انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و نجف فتاحی رئیس انجمن جلوه‌های ویژه از مرحوم شریفی راد در حضور خانواده‌اش قدردانی کردند.

سپس پیمان شریفی‌راد گفت: پدر من در جاهای مختلف بمب‌های متفاوتی را خنثی کرد و زمانی که بازنشسته شد خیال ما راحت شد که دیگر اتفاقی برایش نمی‌افتد اما به هر حال قسمتش این بود.او هر بار مجروح می‌شد و هر بار به خانه بازمی‌گشت اما این بار مجروح نشد. او اخلاق خوبی داشت و الان هم همان اخلاق خوب اوست که ما را می‌سوزاند و عذاب می‌دهد. او بسیار شوخ‌طبع بود و جذابیت خاصی که داشت موجب می‌شود که ما او را فراموش نکنیم. دوری او برای ما سخت است و خانواده ما این آمادگی را نداشتند. شاید خانواده ما در زمان جنگ آمادگی از دست دادن پدر را داشت اما خانواده چهار نفر دیگر از قربانیان این آمادگی را نداشتند و بسیار آسیب دیدند که شاید قابل باور نباشد.

وی تصریح کرد: بعد از این اتفاق، جاهای مختلفی از ما حمایت کردند، به ما اطمینان دادند و دنبال کارهایمان بودند و در مواردی که ما شوکه شده بودیم توانستند مدیریت کنند که از جمله این افراد آقایان رضوی وده‌نمکی بودند. از حضور همه شما سپاسگزارم و با آمدنتان ما و پدرم را خوشحال کردید. سپس کلیپی از مجموعه «روایت فتح» و مراسم قدردانی ارتش از مرحوم شریفی‌راد پخش شد. در بخش دوم اهدای جوایز نیز از رضا رستگار،‌محمدرضا شرف‌الدین، محسن روزبهانی و نجف فتاحی تقدیر شد. رضا رستگار بعد از دریافت جوایزش گفت: سینما و هنر درجه ۱۰۰ دارد، اگر این درجه ۱۰۰ باشد جواد شریفی‌راد سرمایه ملی بود و درجه‌اش صدهزار بود. او واقعا سرمایه ملی بود و اگر این را نمی‌گفتم می‌سوختم.

محمدرضا شرف‌الدین بعد از دریافت جایزه‌اش در سخنانی مطرح کرد: می‌دانم که هیچ کس در خانه نمی‌تواند جای او را برای خانواده‌اش بگیرد. در سینما و صنف هم هیچ وقت هیچ کس نمی‌تواند جای شریفی‌راد را بگیرد. محسن روزبهانی نیز بعد ازدریافت جوایزش اذعان داشت: خوشحالم که زحماتم بی‌نتیجه نمانده و چهار دستیار به سینما تحویل داده‌ام که در حال حاضر هر کدام برای خودشان مدیر شده‌اند. نجف فتاحی نیز بعد از دریافت جوایزش مطرح کرد: جای جواد شریفی‌راد اینجا خالی است اما یاد و خاطره او همیشه با ماست.

پروین صفاری،‌رئیس انجمن طراحان سینمای ایران بعد ازاهدای جوایز به نجف فتاحی بیان کرد: خوشحالم که جایزه فتاحی را من دادم چون او جلوه‌های ویژه فیلم‌های همسرم بزرگ‌نیا را انجام داد و مشکلی پیش نیامد و خوشبختانه هیچ آسیبی به هیچ کس نرسید.  مسعود ده‌نمکی، سیدمحمود رضوی، علی ابراهیمی، یدالله صمدی، آناهید آباد رئیس کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردانان، دکتر دهقان‌پور رئیس کانون مدرسان سینما، یونس صباحی ‌رئیس انجمن مدیران تولید سینما، در این مراسم حضور داشتند. کامران ملکی اجرای این مراسم را برعهده داشت و سخنانی درباره‌ی مرحوم شریفی راد گفت. همچنین ایمان کرمیان (مسوول جلوه‌های ویژه) یکی از بانیان برگزار کننده این مراسم در ابتدا سخنانی درباره مرحوم شریفی راد بیان کرد.