سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ فروردین ۱۳۹۳ در ۹:۲۷ ق.ظ چاپ مطلب

از ۲ هزار آیتم «ساعت خوش» ۲۰ عدد در ذهن مانده/ مدیری نبود، آیتم نمی‌نوشتم

khashayar-alvand

خشایار الوند که با «شوخی کردم» همچنان بر تداوم همکاری با مدیری صحه گذاشته است نویسندگی برای کارهای آیتمی را دوست ندارد.

خشایار الوند که با «شوخی کردم» همچنان بر تداوم همکاری با مدیری صحه گذاشته است نویسندگی برای کارهای آیتمی را دوست ندارد.

الوند در رابطه با نگارش متن‌های آیتمی در پروژه تازه مهران مدیری به خبرنگار سوره سینما گفت: اگر مهران مدیری نبود هیچوقت این کار را قبول نمی‌کردم. اصلا این سبک نوشته را دوست ندارم و راحت نیستم چون عین متن در گفتار رعایت نمی شود.اگر تیم خودمان نبود ایده و فکر هرچقدر هم که جذاب باشد قبول نمی‌کردم. چون به شدت بر اجرای متکی بر متن اصرار دارم و هروقت هر فیلمنامه ای نوشتم این نکته برای همه گروه مد نظر بوده است. به خصوص در قهوه تلخ که مهران مدیری با توجه به این حساسیت‌ها به بازیگران گوشزد می‌کرد که دیالوگ ها را عین متن بازگو کنند.

وی گفت: «شوخی کردم» را به عنوان یک بیننده دوست دارم ولی به عنوان نویسنده نمی‌پسندم .آیتم‌های سیاسی، میزگرد خبری، ماهواره …از آیتم های ثابت مربوط به من است که قرار است حرفی به بیننده منتقل کند. در این بخش‌ها گاهی باید متن موبه مو همانطور که نوشته شده خوانده شود اما گاهی در عمل ممکن نیست. در بعضی آیتم‌ها نگاه ما کاملا انتقادی است ولی نمی‌شود آنچه من نوشته ام را مدیری عینا به زبان بیاورد. به همین خاطر بعضی آیتم ها فقط در حد ایده باقی مانده و بلافاصله اجرا می‌شود. چون اصلا شرایطی برای نوشته شدن لازم ندارد. مثلا وقتی به مدیری طرح انتقاد از پلیس راهنمایی و رانندگی را می‌دهم که برخوردشان با ماشین‌ها و مردم در خیابان چگونه است. مدیری منظور مرا می‌گیرد و بداهه جملات را ردیف می‌کند.

این نویسنده در رابطه با میزان علاقمندی و جذب مخاطب اشاره کرد: من، مهدی ژوله و مهران مدیری طراحان اصلی هستیم و آنچه در این گونه برنامه ها مهم است اینکه مواظب باشیم به سمت لودگی پیش نرویم. مردم اگر «ساعت خوش» را دوست داشتند و بعضی آیتم ها یادشان مانده معنی اش این نیست که آن کار صد در صد موفق بوده است. «ساعت خوش» ۲ هزار آیتم بود که شاید ۲۰ عدد آن در اذهان مانده باشد. ضمن اینکه آن زمان تلویزیون برنامه های محدودتری داشت و انتخاب مردم کمتر بود در صورتی که الان مردم برای «شوخی کردم» باید پول بدهند . یعنی در هر بسته اقلا ۵ آیتم قوی و ۵ آیتم متوسط باید باشد تا مردم راضی به هزینه شوند و با این حال اکثریت کپی و دانلود را ترجیح می‌دهند.

alvand-shookhi-kardam
خشایار الوند در کنار تیم نویسندگان «شوخی کردم»

وی افزود: با این تفاسیر اگر ۵ هزارنفر هم حاضر به خرید شوند باز ما موفق بوده‌ایم. بهترین شاهکارهای دنیا هم بیشتر از ۵۰۰ هزار نسخه فروش ندارد و اصلا از میزان فروش نمی‌توان به تعداد مخاطب پی برد مثلا «شاهگوش» شاید تنها ۴ هزار نسخه فروش داشته باشد اما از حرف هایی که گوشه و کنار از مردم می شنوم می‌بینم خیلی بیش از این تعداد «شاهگوش» را دیده اند. البته باید در نظر داشته باشیم با اتفاقاتی که برای «قهوه تلخ» و «ویلای من» افتاد مردم به ما بدبین شدند و اعتمادشان را از دست دادند که حق هم داشتند. اینکه بتوانیم دوباره اعتمادشان را جلب کنیم کار سختی است.

الوند گفت: مخاطب ما قشر جوان شهری تحصیلکرده هستند و به نوعی همه مردم را در بر نمی‌گیرد، به همین خاطر به نسبت سایر تولیدات شبکه نمایش خانگی قطعا از بینندگان کمتری برخوردار هستیم، در بازخوردهای اطراف متوجه شدم خانواده‌ها قسمت های اول این کار چندان جذب شان نکرد اما کم کم دارند علاقمند می‌شوند.

خشایار الوند که سابقه همکاری طولانی با مهران مدیری دارد می‌گوید: هرگز کار آیتمی را قبول نخواهم کرد. اگر آقای مدیری هم پیشنهاد بدهد سعی می‌کنم قانعش کنم که از این ماجرا صرف نظر کند، اما در نهایت هرچه او بگوید گوش می‌کنم. برادرم می‌گوید نام خانوادگی‌ات را تغییر بده و بگذار خشایار مدیری، آنقدر که او تورا می‌بیند ما نمی‌بینیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>