سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۱:۵۵ ق.ظ چاپ مطلب

همه تولیدات سینمایی حوزه هنری در سال ۹۲/ «نام‌ها» در یادها می‌ماند

tolidat-hozeh92

در آستانه ورود به سال ۹۳ مروری بر تولیدات سازمان سینمایی سوره خالی از لطف نیست.

در آستانه ورود به سال ۹۳ مروری بر تولیدات سازمان سینمایی سوره خالی از لطف نیست.

سوره سینما- مهر نوشت: مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره معتقد است تولید مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» درباره سرداران شهید ساخته رضا میرکریمی از ماندگارترین پروژه‌های سینمایی تولید شده در سال ۱۳۹۲ در حوزه هنری بوده است.

فرید فرخنده‌کیش مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره درباره ساخت این پروژه سینمایی گفت: مجموعه مستند «نام‌ها» که با فرم تجربه نشده کمیک موشن در ایران به کارگردانی رضا میرکریمی ساخته شده در هفت قسمت سی دقیقه ای آماده شده است که به اعتقاد من این مجموعه از متفاوت‌ترین پروژه های سینمایی تولید شده در سال ۱۳۹۲ در حوزه هنری بود و در سال ۹۲ از مستندهای شهید مصطفی چمران و عباس دوران در مجموعه «نام ها» رونمایی شد.

وی درباره دلایل متفاوت بودن مجموعه فیلم های سی دقیقه ای «نام ها» گفت: به اعتقاد من این مجموعه تحولی اساسی در نوع نگاه ما به سینماست و رابطه مستقیمی با جامعه‌ای که در آن زندگی می کنیم، دارد. در واقع کند و کاوها و حساسیت‌هایی که میرکریمی درباره هر یک از سرداران شهید داشته است، شناخت تازه‌ای از شهدا در جامعه را رقم زده است.

فرخنده‌کیش در ادامه متذکر شد: هدف‌گذاری میرکریمی شناخت مخاطب نوجوان از سرداران شهید بوده است و خوشبختانه با بازخوردی که در رونمایی از دو مستند «مصطفی» و «عباس» داشتیم به نظر می رسد این هدف گذاری درست بوده است. من شاهد بودم میرکریمی با وسواس و دقت بالا فیلمنامه ها را آماده می کرد. موارد بسیاری پیش آمده بود که فیلمنامه آماده را برگردانده، نکاتی را به آن اضافه کرده بود و بعد وارد مرحله تولید شده بود. اما در نهایت باید در اکران عمومی نتیجه مشخص‌تری از این هدف‌گذاری را ببینیم.

مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به پیشنهاد تدوین و اجرای بسته آموزشی از مجموعه «نام ها» گفت: با توجه به تعلق خاطری که رضا میرکریمی به سرداران شهید دارد و همچنین توجه به گروه سنی مخاطب این مجموعه که نوجوانان هستند پیشنهاد دادم که این مجموعه به صورت بسته آموزشی در واحد درسی نوجوانان اضافه شود.

وی در ادامه افزود: مجموعه مستند کمیک موشن «نام ها» می تواند به عنوان ابزاری در زمینه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. به اعتقاد من چنین رویکردی به بحث آموزش در جهت فرهنگسازی موثر است. نوجوانان با دیدن این بسته فرهنگی و آموزشی به وجود سرداران شهید و ایثاری که در جهت حفظ سرزمین شان کرده اند بیشتر پی خواهند برد و به بزرگراه ها و اتوبان‌هایی که به نام شهدا است با تامل و شناخت بیشتری توجه می کنند.

فرخنده کیش با اشاره به اینکه علاوه بر دو مستند شهید «مصطفی چمران» و شهید «عباس دوران» مستندهای دیگری درباره سراران شهید در دست آماده سازی است، عنوان کرد: مستندهایی درباره «علی اکبر شیرودی»، «ابراهیم همت»،«حسین خرازی»، «عباس باکری» و «حسن باقری» نیز در حال ساخت است و قصد داریم بعد از اینکه این مجموعه تکمیل شد آنها را به اکران عمومی درآوریم.

مدیر تولید سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به مجموعه تولیدات این نهاد سینمایی در سال ۹۲ گفت: مجموعه تولیدات حوزه هنری در حوزه فیلم‌های بلند داستانی هم در جشنواره و هم در سایر محافل سینمایی و به خصوص جشنواره های متعدد داخلی و خارجی موقعیت خود را تثبیت کردند. به این ترتیب که دو فیلم‌اولی «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرائی و افشین هاشمی و «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی از جمله آثار سینمایی بود که در سال ۱۳۹۱ با حمایت و تولید حوزه هنری ساخته شد که «خسته نباشید» به اکران عمومی رسید و «تاج محل» در نوبت اکران است اما حضور چشمگیری در جشنواره های مختلف داشت.

وی افزود: در حوزه تولید آثار سینمایی در سال ۱۳۹۲ چهار اثر سینمایی داشتیم که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند؛ فیلم «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در بخش سودای سیمرغ جشنواره دیده شد، دو فیلم‌اولی «حق سکوت» به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و کارگردانی هادی نائیجی که سیمرغ بهترین فیلمنامه در بخش «نگاه نو» مختص به فیلم های اول را دریافت کرد. فیلم «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی از دیگر آثار تولید شده در سازمان توسعه سینمایی سوره بود. به اعتقاد من این فیلم می‌توانست در بین فیلم‌های اکران نوروزی به خوبی دیده شود و به هر تقدیر از اکران نوروزی جا ماند.

فرخنده‌کیش درباره تولیدات مستند نیز توضیح داد: در بخش مستند بلند سی و دومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «ابرها می آیند» به کارگردانی محمدعلی فارسی حضور داشتیم. این فیلم درباره نگاهی که نسبت به مسلمانان در اروپا وجود دارد، است. به این معنا که فرقه‌هایی چون تکفیری ها و مجمموعه ای از گروه های مسلمان‌نما که چهره غلطی از دیدگاه اسلام را در اروپا به نمایش گذاشته اند زیر سئوال می‌برند در این فیلم مورد نقد قرار گرفته است.

این مدیر سینمایی گفت: همچنین فیلم «مروا» به کارگردانی کریم فائقیان را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر ارسال کرده بودیم که متاسفانه توسط هیات انتخاب حذف شد. این فیلم از جمله آثار سینمایی بود که باموضوع عاشورا و فرهنگ بومی جنوب توسط یک فیلمساز بوشهری ساخته شده بود. زمانی که مجموع فیلم های حاضر در بخش مستند را دیدم این سئوال برای من پیش آمد که چرا این فیلم نباید در بین سایر آثار حاضر در جشنواره دیده می شد؟ در واقع دلایل کنار گذاشتن این فیلم توسط هیات انتخاب برای من مشخص نشد.

فرخنده کیش با اشاره به مجموع تولیداتی که در سازمان توسعه سینمایی سوره در دست تولید است، گفت: پروژه سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده و تهیه و تولید منوچهر شاهسواری در دست تولید است. فیلمبرداری این فیلم سینمایی با موضوع شهادت اعضای کنسولگری ایران در افغانستان به دست طالبان آغاز شده است و طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است این فیلم قبل از تابستان سال ۱۳۹۳ به پایان برسد.

وی در ادامه افزود: فیلمبرداری فیلم «مهمان» که پیش از این «کاکلی» نام داشت درباره کودک به نویسندگی حسین تراب نژاد و کارگردانی بهداد رفیعی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی به پایان رسیده است. مجید مجیدی به عنوان مشاور در این فیلم حضور دارد و اگر جشنواره فیلم کودک در سال ۱۳۹۳ برگزار شود در این جشنواره حضور خواهد داشت.

مدیر تولید سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به مراحل نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «دا» گفت: در حوزه تولید سریال در حوزه هنری، مجموعه داستانی «دا» را در دستور کار داریم. در حال حاضر همایون اسعدیان و مهدی شیرزادی در حال نگارش فیلمنامه ۲۶ قسمتی «دا» هستند و امیدواریم فیلمنامه این فیلم سینمایی به پایان برسد و به مرحله تولید برسیم. البته مراحل پیش‌تولید این مجموعه بسیار حساس هست و باید فضای مناسب با فیلمنامه در دهه ۶۰ و روزهای جنگ مهیا شود و پس از آمادگی کامل در پیش‌تولید سراغ تولید برویم.

این مدیر حوزه هنری با اشاره به سایر تولیدات سینمایی گفت: فیلم مستند «چه کسی ما را کشت؟» به کارگردانی محمدحسین جعفریان با موضوع شهید ناصری ساخته شده است. این مستند درباره واقعه مزار شریف افغانستان است که طی این واقعه تعداد زیادی از اعضای کنسولگری ایران در این کشور به شهادت رسیدند. موضوع این مستند با فیلم «مزار شریف» مشترک است اما «چه کسی ما را کشت؟» با محوریت شهید ناصری که در این واقعه به شهادت رسید ساخته خواهد شد. در واقع این مستند پرتره ای از این شهید است.

فرخنده کیش درباره تهیه و تولید مستند بلند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» گفت: این مستند به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید محرم سال گذشته در کربلا کلید خورد و در چهار لوکیشن در عراق فیلمبرداری می شود و قرار است در محرم سال ۱۳۹۳ فیلمبرداری این مستند به پایان برسد و من امیدوارم رونمایی از این فیلم مستند در جشنواره سینما حقیقت به عنوان جشنواره ای مستقل در عرصه سینمای مستند انجام شود.

این مدیر سینمایی در توضیح دیگر فیلمنامه‌های در دستور کار گفت: چهار فیلمنامه را در دستور کار داریم. فیلمنامه «مهمان صخره‌ها» که برگرفته از کتاب خاطرات خلبان جانباز محمد غلامحسینی است که فیلمنامه این فیلم سینمایی را محمدرضا گوهری و روح الله صدیقی نوشتند و آماده تولید خواهد بود. این فیلمنامه جزو نخستین تولیدات حوزه هنری در سال ۱۳۹۳ خواهد بود. همچنین با توجه به نگاهی که حوزه هنری به ساخت فیلم و اقتباس‌های ادبی دارد در نظر داریم فیلمنامه ای از کتاب «پایی که جا ماند» را بسازیم. همچنین کتاب «حرمان هور» دست‌نوشته هایی از شهید احمدرضا احدی را در دست کار داریم. حدود دو سال است که فیلمنامه این کتاب در حال نگارش است اما هنوز به فیلمنامه ای در شان این شهید نرسیده ایم اما امیدوارم در سال جدید این مجموعه هم به انجام برسد.

فرخنده کیش در ادامه افزود: فیلمنامه «خواهران نازنین» به قلم محمدرضا هنرمند و کارگردانی این فیلمساز در دست کار است و هنرمند به دلیل حساسیت هایی که دارد مشغول کار روی این فیلمنامه است. البته وعده داده که تولید این فیلم به زودی آغاز می شود. فیلمنامه دیگری در ژانر سینمای کودک با عنوا ن«آمو سردار و رئیس علی» در دستور کار داریم. این فیلم نگاه تاریخی به جنوب کشور دارد که به شیوه ظریفی در قالب روایت کودکان مطرح شده است.

مدیر تولید سازمان توسعه سینمایی سوره در پاسخ به این پرسش که تولیدات این نهاد سینمایی در حوزه فیلم کوتاه و مستند به کجا رسیده است؟ گفت: به دلیل مشکلات مالی که با آن مواجه بودیم در بخش فیلم کوتاه و مستند در سال ۱۳۹۲ نتوانستیم به تولید برسیم و تنها فیلم هایی را که در سال ۱۳۹۱ کلید خورده بودند در سال گذشته به پایان رساندیم.

وی در ادامه افزود: فیلم «چشم‌ها» به کارگردانی محمد فرطوسی که درباره یک دختر جوان انقلابی محجبه در یمن است. فیلم «من سی سال پیش کشته شدم» به کارگردانی محمد رحمانی درباره مقاومت در جنوب لبنان است. یک مجموعه دیگر با عنوان «حماسه خرمشهر» از دیگر آثارمان بود که به دلیل مشکلات مالی امکانی برای تکمیل شدنش فراهم نشد. همچنین فیلم دیگری با عنوان «بیداری اسلامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد شروع شد. این فیلم درباره نقش سینما در انقلاب های عربی و بیداری اسلامی است. مجموعه مستند دیگری با عنوان «وال استریت» در پنج قسمت ۵۰ دقیقه ای در سال ۱۳۹۲ با موضوع جنبش اقتصادی در آمریکا به کارگردانی کوروش سلیم زاده ساخته شد.

مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره در پایان صحبت هایش بیان کرد: مجموع آثار تولید شده در سازمان توسعه سینمایی سوره جملگی قابل دفاع بوده است اما متاسفانه از ۲ سال گذشته تا امروز فعالیت های این نهاد سینمای را زیر سئوال می برند و اصولا ناسزا گفتن به حوزه هنری پز روشنفکری به شمار می آید. اما نکته مهم این است که سازمان توسعه سینمایی سوره با اهداف مشخص و درست براساس آنچه مدنظر مدیریت حوزه هنری است حرکت می کند و نباید انتظاری بیش از این اهداف از حوزه هنری و سازمان توسعه سینمایی سوره داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>