سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ فروردین ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۵ ق.ظ چاپ مطلب

«کرکره»؛ طنزی که یک سال دیر پخش شد/ پاسخ یک کارگردان به انتقاد راست‌گفتار

kerkere

نویسنده و کارگردان مجموعه «کرکره» در واکنش به انتقادهای تند مطرح شده علیه مجموعه خود، صحبت کرد.

نویسنده و کارگردان مجموعه «کرکره» در واکنش به انتقادهای تند مطرح شده علیه مجموعه خود، صحبت کرد.

هادی حجازی‌فر به سوره سینما گفت: «کرکره» مجموعه ای است که متن های آن پاییز ۹۱ نوشته شد و بنا بود عید سال ۹۲ پخش شود، اما تقدیر بر این بود که در نوروز ۹۳ به مردم معرفی شویم. با این حال، فکر می کنم علی رغم همه موانع موجود مثل همزمانی ساعت پخش با یک سریال محبوب مثل «پایتخت ۳» مخاطب های خودمان را به دست آوردیم و برخی نقدهای مطرح شده در رسانه قدری غیرمنصفانه و حتی عجیب و غریب است. شنیده ام دوست کارگردانی این جمله را مطرح کرده که معلوم نیست بچه های این سریال از کجا آمده‌اند! می خواهم تأکید کنم به جز بچه های گروه فنی و تدارکات و خدمات، سایر عوامل «کرکره» بدون استثناء تحصیلات بالایی در زمینه کارگردانی و بازیگری دارند و این تیم تئاتری با سواد پیش از اینکه با این سریال همکاری داشته باشند، کارنامه پرباری داشتند.

وی افزود: تأکید دارم که مخاطب حق دارد اثری هنری را دوست بدارد یا ندارد و ما هم ادعا نداریم که پاسخگوی همه سلائق بوده ایم، اما نقد منصفانه و نگاه مهربانانه رفتاری است که هر اثر هنری می تواند شایسته رو به رو شدن با آن باشد. بنده پیش از این در شبکه چهار برنامه های «هنر خانه» و «کارگاه هنر» را کار کرده بودم و در شبکه ۵ هم برنامه کودک «تن تن کارتن» را تجربه کردم. پروژه های تلویزیونی مشارکتی زیادی است که در تولید آنها سهم داشته ام و خلاصه ابدا اینطور نیست که تازه به تلویزیون قدم گذاشته باشم و خدای نکرده بخواهم بی گدار به آب بزنم. «کرکره» همان سال ۹۱ به معاونت سیما واگذار شده بود و ما نمی‌دانستیم سرمایه این پروژه دست آخر چطور تأمین می شود، تا اینکه به ما گفتند می توانیم تولید را شروع کنیم و ما هم یک پیش تولید مختصر را تجربه کردیم و وارد مرحله تصویربرداری شدیم.

حجازی فر ادامه داد: هیچ ابایی نداریم از اینکه بگوییم از «ساعت خوش» الگوبرداری کردیم.  ما به لحاظ ساختارشکن بودن به این مجموعه قدیمی موفق نظر داشتیم و این صحبت، به معنای کپی برداری ما نیست. تلاش کردیم خلاق باشیم و تنوع را حفظ کنیم. اگر بنا بود مضامین سیاسی و اقتصادی و … را محور قرار دهیم، با توجه به اینکه در ایران شرایط روز می تواند حتی هفته به هفته متفاوت باشد بوی کهنگی می گرفتیم. همانطور که گفتم از زمان تصویربرداری تا پخش هم بیش از یک سال فاصله وجود داشت، اما خدا را شکر تازگی مان را حفظ کرده بودیم چون به موضوعات انسانی پرداختیم که می شود در هر زمانی مطرح باشد. برای طراحی صحنه مان خیلی زیاد فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان در آن واحد همه سلائق را در نظر گرفت. نتیجه کارمان را به گروهی از تماشاگران عادی و کارشناسان اجتماعی و … نشان دادیم و اولیت بندی آیتم ها بر اساس رأی و نظر این گروه آزمایش انجام شده است.

کارگردان «کرکره» گفت: من نمی گویم تلویزیون عرصه آزمون و خطاست، اما به هر حال برای دریافت بازخوردها باید از جایی شروع کرد. ما هم آیتم های به قولی بزن و بکوب داشتیم و هم طنز تلخ را مورد توجه قرار داده بودیم. همه تلاش مان را به خرج دادیم که کمدی سخیفی نباشیم و حالا واقعا انصاف نیست در مواجهه با برخی نقدهای تند و تیز قرار بگیریم. ما گروه مهران مدیری نیستیم که کوچکترین اشتباه شان به چشم بیاید و قابل بحث باشد. به هر حال یک عده جوان که صد البته دارای انگیزه هستند مشغول به کار شده اند و توقع زیادی نیست اگر انتظار رفتار مهربان تری داشته باشیم. هنوز عوامل اصلی کار دستمزدهای خود را هم بعد از ۲ سال دریافت نکرده اند، با این حال نمی توان از مدیران ارزشمندی چون آقایان دارابی و زین العابدین و شریعت پناهی تشکر نکرد. هنوز در جریان نیستم چه وقت تولید جدید خود را شروع می کنیم، اما بنا بود این مجموعه جایگزین «خنده بازار» شود و در طول سال روی آنتن برود. حدود هشت قسمت پخش نشده هم هنوز باقی مانده است.

هادی حجازی فر در پایان بیان داشت: از همه کسانی که با زبان تند و تیز به نقد و نقادی می‌پردازند سوال می کنم که در تلویزیون فعلی ما به سراغ چه مضامینی می توان رفت که دردسرساز نشود و اساسا چگونه باید طنز کار کرد و روی کدام سوژه ها می شود دست گذاشت؟

مجموعه طنز آیتمی «کرکره» به تهیه کنندگی محمدنجار صراف و کارگردانی هادی حجازی فر نوروز ۹۳ از شبکه ۳ پخش شد. از بازیگران این مجموعه می توان به محمد بحرانی،امیر سلطان احمدی، گیتی قاسمی، محمد عسگری، مهدی شاه پیری، مهدی فرشید سپهر،مهرداد باقری، مهرداد حق شناس، مجتبی معاف، میثم کریم پور، یوسف دریا دل، اصغر حساس، رضا تهی دست، معصومه کاظمی،علیرضا کی منش، مجید نظیمی آرانی، سارا فرزاد فر،هادی حجازی فر، سیما بلوری ،امیر غریب زاده، شیما عرب، نوید فیاض،هادی اسفندیاری،حسن ابوالحسنی ،آزیتا آذربو،سیاوش قاسمی ،نجمه قادری ،فرهاد تفرشی ،مهدی طلا جوی  و سعید رمضان پور اشاره کرد.


One thought on “«کرکره»؛ طنزی که یک سال دیر پخش شد/ پاسخ یک کارگردان به انتقاد راست‌گفتار”

  1. محمد می‌گه:

    و نویی بود . بعضی جاهاش خوب بود بعضی جاهاش هم نه . از خنده بازار خیلی خیلی بهتر و محترم تر بود . خسته نباشید

Comments are closed.