سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۳ در ۸:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب

سرخوردگی مدیری یا پشیمانی تلویزیون؟

Modiri1

بازگشت مدیری به تلویزیون را می‌توان رسیدن به یک بن بست دو طرفه از سوی او و مدیران تلویزیون دانست.

بازگشت مدیری به تلویزیون را می‌توان رسیدن به یک بن بست دو طرفه از سوی او و مدیران تلویزیون دانست.

 سوره سینما میثم محمدی: هر چند هنوز پس از گذشت حدود ۲۰ روز از خبر بازگشت مهران مدیری به تلویزیون که سر و صدای بسیاری به پا کرد ، مشخص نیست که چه وقت او و مجموعه های طنز پرطرفدارش دوباره باز خواهند گشت و کدورت های گذشته را با سازمان صدا و سیما کنار خواهند گذاشت ، اما این جمله مدیری جای تامل بسیار داشت ، زمانی که با صراحت تمام به دوری خود از مخاطب گسترده تلویزیون اشاره کرد و در واقع به نوعی دوران حضور در شبکه نمایش خانگی را در مقابل تلویزیون قابل قیاس ندانست . شاید بتوان از یک سو اینگونه تعبیر کرد که او در یک تبعید خود خواسته و یا ناخواسته قرار داشت و حالا نوعی احساس خطر و یا واهمه از تقلیل جایگاه او را وادار به سازش کرده تا بازهم به آغوش مخاطبان گسترده خود بازگردد و از سویی دیگر هم شاید مدیران تلویزیون نیاز متقابل خود را به حضور هنرمندانی چون مدیری درک کرده باشند و در شرایط آرامش نسبی که در میان جامعه هنر وجود دارد از او برای کار دعوت به عمل آورده باشند.

saate-khosh
بازیگران مجموعه طنز «ساعت خوش»  سال ۱۳۷۴

هر چند مدیری در این سال‌ها با بازی و کارگردانی در مجموعه هایی از جمله «قهوه تلخ» که نقطه جدایی او از تلویزیون بود و همچنین کارگردانی مجموعه هایی همچون «ویلای من» ، «بمب خنده» و «شوخی کردم» دور از چشم مخاطب قرار نگرفت . شاید او  نمی‌خواست این جمله بسیاری از منتقدان که می گفتند «مدیری پس از جدایی از تلویزیون افت می کند» تحقق یابد . اما به نظر می رسد که غیر از مجموعه «قهوه تلخ» که به دلیل تازگی حضور مدیری در شبکه نمایش خانگی و ساز و کار تبلیغاتی و همچنین جوایز پر زرق و برقی که برای مخاطبان در نظر گرفته بودند ، موفقیت قابل توجهی را بدست آورد ، آثار دیگری همچون «ویلای من»  و «بمب خنده» حتی با تبلیغاتی با همان سبک و سیاق قبل هم نتوانست از شیب تند سقوط و عدم استقبال مخاطب بکاهد و زمینه را برای غلتیدن مرد طناز دهه های اخیر تلویزیون در ورطه فراموشی فراهم آورد و حتی تهیه کنندگان این آثار را نیز به اهداف تجاری خود نرساند.

ghalbe-yakhi

در این بین مدیری که اعتقاد دارد هنرمندی است با روحیه جدی و درون گرایانه و علاقه شخصی او حضور در آثار جدی است ، سراغ ایفای نقش در یک مجموعه به نام «قلب یخی» رفت که آنهم در شبکه نمایش خانگی تولید شده بود و به واقع توانست قابلیت خود را در زمینه ایفای نقش های جدی اثبات کند و در ادامه همین مسیر نیز در فیلم سینمایی «پل چوبی» حضور یافت و باز هم مورد تایید قرار گرفت . این سالها با همین فعالیت ها و تحرکات مدیری و نوسانات بسیاری از نگاه مخاطب عام و خاص گذشت و کماکان همه در انتظار روزی بودند که او دوباره در قاب جادویی حاضر شود و روزهای اوج دهه هفتاد و هشتاد را تجربه کند.

روزهایی که مجموعه هایی همچون «ساعت خوش» در یک ساختار آیتمی و با لحن و زبانی نیش دارتر نسبت به برنامه های همسوی خود آغاز شد و در ادامه با «پاورچین» ، «نقطه چین» ، «شب های برره» ،«باغ مظفر» و «گنج مظفر» به اوج خود رسید و او را تبدیل به مرد یکه تاز طنز در تلویزیون تبدیل کرد تا فاصله ای بسیار میان او و همتایانش بیفتد . مجموعه هایی که نفوذ آنها به قدری بود که تا سالها اصطلاحات و کنایه ها و اتفاقات درون آنها به مثال هایی کاربردی در سطح جامعه تبدیل شده بود و طنز به معنای واقعی بود و صرفا یک فکاهه برای خنداندن محض مخاطب قلمداد نمی شد که این موفقیت و زبان نافذ و موثر را باید با قدرت گستردگی و محبوبیت تلویزیون در میان توده مردم سهیم دانست که مظروفی اثر گذار از مجرای ظرفی گسترده و قدرتمند ، خوراکی با خاصیت را به مخاطب خود می داد .

zarif-modiri
حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پشت صحنه مجموعه «شوخی کردم!»

اما ریسمان این ارتباطات با اختلافاتی که هنوز هم مشخص نشد از کجا نشات گرفت پاره شد و مدیری با قهوه ای تلخ در دست ساکن شبکه نمایش خانگی شد و از سوی دیگر هم تلویزیون در این سالها نتوانست تجربه های موفق کارگردانی مهران مدیری را در شبکه های خود ببیند تا طرفداران او همیشه در انتظار بازگشتش باشند . حالا این اتفاق پس از سال‌ها افتاده و هم مدیری سرخورده و اشباع شده از شبکه نمایش خانگی که جنبه اقتصادی و تجاری آن چربش بیشتری به توجه به مخاطب دارد ، دوباره به میدان بازگشته و هم تلویزیون که بی شک در یک شرایط معقول و منطقی دوست نداشت چنین پتانسیلی را برای جذب مخاطب از دست بدهد ، روی خوش نشان داده و چراغ سبز خود را به مدیری نشان داده است.مدیری که در آخرین فعالیت خود در شبکه نمایش خانگی می خواست از رد پای خاطره انگیز «ساعت خوش» و هنرمندان بیشمار عرصه طنز بهره ببرد ، باز هم نتوانست برگی برنده در دست داشته باشد تا اینکه حالا با آمدن بهار وعده بازگشت به میان مخاطبان را بدهد و فارغ از دغدغه های خاص فعالیت در شبکه نمایش خانگی اعم از توزیع و تبلیغات و … با خیالی آسوده به کار خود ادامه دهد.


3 thoughts on “سرخوردگی مدیری یا پشیمانی تلویزیون؟”

  1. ali می‌گه:

    اسطوره ی طنز سینمای ایران لیاقت بهترینها را دارد

  2. کوروش می‌گه:

    باور بفرمایید در این تنگناها ، کار مدیری نزدیک به شاهکار بوده.

  3. سعید می‌گه:

    کاملا با شما موافق هستم مهران مدیری در طنز پردازی بسیار بسیار عالی هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>