سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
ارشاد تنها متولی فرهنگ نیست/

محمدرضا شرف‌الدین: اقتصاد درست نشود، فرهنگ سامان نمی‌یابد

sharafodin

محمدرضا شرف‌الدین تأکید کرد وزارت ارشاد و آموزش و پرورش تنها مسوول ارتقای فرهنگ نیستند.

محمدرضا شرف‌الدین تأکید کرد وزارت ارشاد و آموزش و پرورش تنها مسوول ارتقای فرهنگ نیستند.

شرف‌الدین به سوره سینما گفت: سینما به عنوان یکی از ابزارهای پرقدرت فرهنگ است و نسبت به سایر رسانه ها قدرت بلامنازع دارد. البته لازم است اشاره کنم وقتی ما از سینمای فرهنگساز صحبت می کنیم، برای تلویزیون هم شأنیتی در همین جایگاه قائل هستیم. چون این دو رسانه جدا از کاربردهای متفاوتی که دارند، می توانند کارکردهای یکسانی در ارتقاء فرهنگ داشته باشند. بعد از این مقدمه، می خواهم بگویم باید بپذیریم که ما از سینما به درستی استفاده نکردیم. یعنی در طول این سی و چند سال کشورمان در موقعیت های گوناگون اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و … قرار گرفت و سینما می توانست در هر عرصه یک عنصر پیش برنده باشد، اما بنا به دلایل متعدد میسر نشد. شاید به این دلیل که نقاط ضعف را جبران نکردیم و برای رشد بیشتر نقاط قوت آنطور که شایسته است تلاشی صورت ندادیم. شرح این دلایل نیاز به یک جلسه مفصل دارد و من بیشتر از این به آن نمی پردازم و در این فرصت به همان صحبتی اشاره می کنم که مقام معظم رهبری نیز در صحبت اخیرشان به آن اشاره فرموده اند.

مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس افزود: اقتصاد و فرهنگ از هم جدا شدنی نیستند و در دین ما هم به هر دو اشاره شده است. ما روایت های گوناگونی داریم مبنی بر اینکه تا معاش مسلمان رو به راه نباشد، معاد او نیز به سامان نخواهد بود.  ضمن اینکه بنا بر آیه هایی از قرآن ، سعی و تلاش انسان در این جهان باید دنیا و آخرت او را با هم تأمین کند. چه بسا تجلی زندگی اخروی انسان، نهفته در معیشت دنیایی او باشد. بر همین اساس بوده که مقام معظم رهبری دو موضوع مهم اقتصاد و فرهنگ را برای نام گذاری سال جدید انتخاب کرده اند و بر ما نیز واجب است بر اساس یک نگاه دینی، موجبات شکوفایی زندگی خود را فراهم کنیم. وقتی رهبر انقلاب از سبک زندگی اسلامی یاد می کنند، مفهومی که مد نظر دارند فرهنگ را به شکل گسترده ای در بر می گیرد و به همین دلیل برای تحقق امر، باید برای بازتعریفی از اقتصاد و فرهنگ داشته باشیم و در این راستا نیاز به مدیریت جهادی و عزم ملی نیز بیش از پیش احساس می شود.

شرف الدین تأکید کرد:  فرهنگ هرگز نمی تواند به دور از اقتصاد بازسازی شود، چون معنا و مفهوم آن هرگز به دور از شئونات انسانی نبوده است. هر حرکت انسان ، هر چقدر هم که جزئی باشد نشأت گرفته از فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاست. به همین دلیل است که معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی متصدی فرهنگ نیست. همچنین آموزش و پرورش نیز نباید به تنهایی مورد اشاره همه انگشت ها قرار بگیرد. همه باید خودشان را مسوول بدانند. درست است که بنا بر تقسیم کار و تعریف های نهادی و سازمانی، ارشاد و آموزش و پرورش مسوولیت سنگین تری دارند، اما این ابدا به معنای سلب مسوولیت از سایر عرصه های اجتماع نیست. به بیان بهتر، وزارت ارشاد، تنها مسوول فرهنگی کشور نیست اما به خاطر اینکه متولی آن است، باید تذکرها و نظرات خود را به گونه ای اشاعه دهد که آنچه مطلوب است فراهم شود.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: نمی توان از این نکته چشم پوشی کرد که تا وقتی شاکله اقتصاد ایراد داشته باشد، نمی شود اوضاع فرهنگ را رو به راه کرد. چون این دو عنصر بی نهایت با هم عجین هستند و درست شدن یکی بدون درست شدن دیگری ممکن نیست. اگر بخواهم مثالی بزنم از پلیس راهنمایی و رانندگی انتقاد می کنم. سوای جرایم مربوط به خلافکاران جاده ها و مسیرهای درون شهری، همه ما به کرات مبالغی را به عنوان جریمه مکان هایی پرداخت کرده ایم که هرگز خودروی ما آنجا پارک نشده و بابت عبور از مسیرهایی تاوان داده ایم که هرگز در شهرهای آن قدم نگذاشته ایم. چرا؟ چون پلیس باید کسری های بودجه ای خود را جبران می کرده است! همچنین انتقاد دارم به سیستم های بانکداری در کشورمان و البته بسیار متأسفم از اینکه مجبورم به آن اشاره کنم. در زمان انقلاب ما چند بانک معدود داشتیم و با همان ها یک کشور جنگ زده را سال ها اداره کردیم. حالا چه شده که هر ارگان و نهادی برای خود بانکی تاسیس کرده و همگی نیز در گرفتن ربا با هم مسابقه گذاشته اند؟

محمدرضا شرف‌الدین گفت: آنچه واقعه کربلا را رقم زد شکم های پر شده از مال حرام و ربا بود و باید بگویم جامعه ما نیز در حال حاضر از این فساد اقتصادی دور نیست و شاید کربلایی دیگر در انتظارمان باشد. بنابراین همه دستگاه های کشوری و به خصوص اقتصاد کشور باید برای تحقق صحبت های رهبر انقلاب پیشگام باشد. فرهنگی که ما داریم میراث گذشتگان ماست و آسیب های آن نیز در دوره های اخیر گریبانگیر ما نشده و همیشه وجود داشته است. پس باید قیام کرد و با رویکرد جهادی به مقابله پرداخت. پیش از آن هم باید قبول کنیم که ما کشور فقیری شده ایم و شاید علی رغم همه تبلیغات تلویزیونی کمتر خانواده ای باشد که بتواند از گرفتن یارانه انصراف دهد. در پایان تأکید می کنم ولایت تشریعی مقام معظم رهبری نشأت گرفته از ولایت تکوینی معصومین است و خواسته ایشان خواسته خداوند است. بنابراین همه باید تلاش کنیم رهنمودهای ایشان هر چه بیشتر جامه عمل بپوشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>