سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۳ در ۸:۱۲ ق.ظ چاپ مطلب
احمد احمدی:

«رد کارپت» سیاه‌نما نیست و کن آن را نمی‌خواهد

ahmadi-attaran

احمد احمدی «رد کارپت» را برای حضور در بخش مسابقه فستیوال کن مناسب ارزیابی نکرد.

احمد احمدی «رد کارپت» را برای حضور در بخش مسابقه فستیوال کن مناسب ارزیابی نکرد.

احمدی به سوره سینما گفت: ماهیت فستیوال کن مشخص است. این جشنواره سال هاست که تکلیف خودش را با فیلم هایی که می تواند انتخاب کند روشن کرده است. این چیزی نیست که به تازگی معین شده باشد و از همان آغاز، کن سیاست هایی داشت که همیشه به آن پایبند بود. این فستیوال، همیشه جایی را برای فیلم های سیاه نما خالی می گذارد و خدا را شکر «رد کارپت» شامل این تعریف نمی شود. بخش دیگری از فیلم ها نیز به خاطر اینکه پروداکشن فوق سنگینی دارند انتخاب می شود که فیلم ما در این ردیف هم قرار نمی گیرد. فارغ از همه اینها، فستیوال کن یکی از اهداف برپایی خود را کسب سود و در آمد قرار داده است. برندها و مدلینگ های مختلف برای اهداف اقتصادی به فستیوال پا می گذارند. من ابدا نمی خواهم کن را نفی کنم، تنها دارم تأکید می کنم که بنا به همه این دلایل «رد کارپت» به عنوان یک فیلم تجربه گرا اصلا مناسب حضور در بخش مسابقه نیست و صرفا دو نمایش در بازار این جشنواره خواهد داشت.

وی افزود: قبلا از کن با عنوان یک فستیوال سانتی مانتال اسم برده بودم و منظور من فضا و جوی بود که بر این رخداد سینمایی حاکم است. کسی بدون کت و شلوار و پاپیون اجازه ورود به این فستیوال را ندارد و این در حالی است که جشنواره ای مثل برلین ابدا در قید و بند چنین مسائلی نیست. این ویژگی ها ابدا با اشاره به خوب یا بد بودن فستیوال های مختلف بیان نمی شوند. تنها مقایسه ای را مطرح کردم تا بگویم هر جشنواره ای ساز و کار مربوط به خود را دارد و انتخاب هایش را نیز بر همان اساس صورت می دهد. ما «رد کارپت» را نیمه اول سال جاری اکران می کنیم و زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. رضا عطاران در این اثر سینمایی یک تجربه نو از خود به نمایش گذاشت که به سبب همین تازگی و خلاقیت باید به آن ارزشی ویژه گذاشت.

احمدی در پاسخ به این سوال که استقبال از «رد کارپت» را با توجه به تخصصی بودن موضوع آن برای عامه جامعه چگونه پیش بینی می کند، بیان داشت: «رد کارپت» فیلم صادقی است. ارتباط خود را با مخاطبش برقرار می کند و ما واکنش های جالبی را حتی در میان تماشاگران سالن های مناطق جنوب شهری می دیدیم. مخاطب در حقیقت با سادگی موجود در فیلم ارتباط برقرار می کند، ضمن اینکه عطاران نیز یک سینمای نو را به وی معرفی کرده است. مخاطبی که عادت کرده فضاهای شهری و آپارتمانی را در فیلم های مختلف ببیند، این بار به زبانی نرم متوجه انتقادهایی می شود که به سینما وارد است و همین موضوع آگاهی او را نیز در مورد هنری که برای سرگرمی اش انتخاب کرده بالا می برد و این یعنی همان ارتباط سالم و سازنده ای که مطلوب ماست.

تهیه کننده «رد کارپت» گفت: حضور عطاران در فیلم یک موهبت بزرگ بود و من از خداوند شاکرم که چنین فرصتی برای من فراهم شد. در تلاشم امر تهیه کنندگی را در سال ۹۳ هم پیگیری کنم، اگر فیلمنامه‌های خوبی در اختیارم قرار بگیرد. من کارم را با عکاسی و فیلمبرداری در سینما شروع کردم و در این زمان موقعیتم را مناسب می بینم برای آنکه از پنجره دیگری برای بیان نگاهم استفاده کنم و همچنان به تهیه آثار سینمایی علاقمندم.

«رد کارپت» به کارگردانی رضا عطاران محصول شرکت ایران نوین فیلم است که به زودی روی پرده می‌رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>