سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ فروردین ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

«گاگول گا» و «همکلاسی من» در انتظار تهیه‌کننده

farzad-azhdari

فرزاد اژدری از تلاش برای یافتن تهیه‌کننده برای ساخت فیلمنامه‌های جدیدش خبر داد.

فرزاد اژدری از تلاش برای یافتن تهیه‌کننده برای ساخت فیلمنامه‌های جدیدش خبر داد.

اژدری به سوره سینما گفت: دو فیلمنامه آماده دارم که هنوز موفق به توافق با تهیه کننده برای ساخت آنها نشده‌ام و منتظرم پس از فراهم شدن سرمایه لازم، بعد از دو سال کار جدیدی را شروع کنم. تغییر مدیریت گویا مسوولان را از فکر کردن به سینمای کودک بازداشته است. احتمالا در آینده نه چندان دور و با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر یا جشنواره فیلم کودک اصفهان، دوستان به این فکر بیفتند که برای ساخته شدن چند اثر سینمایی با محور بچه‌ها تلاش کنند.

وی افزود: دو فیلمنامه من با نام های «همکلاسی من» و «گاگول گا» با پررنگ بودن نقش بچه ها آماده ساخت است و امیدوارم به زودی شرایط لازم برای آن ایجاد شود. «همکلاسی من» داستان یک دختربچه عجیب و غریب است که از میانه سال به یک مدرسه قدم می گذارد و به محض ورودش همه بچه ها با هم مهربان می شوند. این فیلمنامه از بین ۳۰۰ رقیبی که داشت جزو سی فیلمنامه نخست جشنواره کودک سال گذشته انتخاب شد. «گاگول گا» نیز داستان دزدی است که از آینده به گذشته می آید و می خواهد بچه ای را با خودش ببرد. کم کم می فهمیم این بچه ، خود این دزد است که بزرگ شده و حالا دوستان این پسرک تلاش می کنند که با آدم دوران بزرگسالی رفیق شان، مقابله کنند.

کارگردان «عملیات مهد کودک» در توضیحات بیشتر خود بیان داشت: با توجه به اینکه هر دوی این فیلمنامه ها قصه اصلی خود را با بچه ها روایت می کنند، می‌دانم که باید در انتخاب بازیگر کودک با وسواس عمل کنم، اما مانند فیلم اولم تأکید خاصی ندارم که این بچه ها حتما دوربین را قبلا دیده باشند. برای ساخت «سلام بر فرشتگان» یک فیلم اولی به حساب می‌آمدم و باید کمتر ریسک می کردم، اما حالا فهمیده ام همه بچه ها می‌توانند بازی کنند، اگر به درستی هدایت شوند و برای کشف توانایی های ذاتی شان وقت گذاشت. شاید تنها کودکانی که کمرو هستند و از نظر خانوادگی نیز در محیط هایی به سر می برند که تلاشی برای اجتماعی بار آمدن شان نمی شود، نتوانند جلوی دوربین ظاهر شوند.

اژدری در پاسخ به این سوال که آیا برای فروش بهتر فیلم کودک به استفاده از بازیگران چهره بزرگسال معتقد است، گفت: نمی توان انکار کرد که بازیگران چهره برای هر فیلم و حتی آثار ژانر کودک مخاطب می آورند، اما تأکید دارم آنان تنها عامل فروش فیلم کودک نیستند. قصه خیلی مهم است و باید فیلمی ساخت که به شعور مخاطب توهین نکند. به خصوص وقتی داری برای کودک فیلم می سازی باید بدانی این مخاطب را نمی شود دست کم گرفت و اگر این خطا را مرتکب شوی، اصل فیلمسازی خودت را در این ژانر زیر سوال برده ای. فیلمنامه «همکلاسی من» صحنه های انیمیشن دارد و در «گاگول گا» ویژوال افکت هایی داریم که همه این ها در جهت انتقال بهتر حرف مان استفاده می شود و نه صرفا نشاندن کودک روی صندلی سینما.

فرزاد اژدری کارگردانی فیلم‌های سینمایی «سلام بر فرشتگان» و «عملیات مهدکودک» را بر عهده داشته است.