سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

فیلمم ساخته می‌شد مثل «شیار ۱۴۳» سر و صدا می‌کرد/ روایت ۲۴۴۰ روز بمباران جزیره خارک

sadegh-daghighi

صادق صادق دقیقی از بازنویسی فیلمنامه‌ای با محور بمباران جزیره خارک در دوران جنگ خبر داد.

صادق صادق دقیقی از بازنویسی فیلمنامه‌ای با محور بمباران جزیره خارک در دوران جنگ خبر داد.

صادق دقیقی به سوره سینما گفت: ما در دوران دفاع مقدس ۲۸۰۰ روز جنگ را تجربه کردیم و جزیره خارک در این مدت ۲۴۴۰ بار بمباران شده است. یعنی بیشتر از خرمشهر و ایلام و آبادان. این جزیره موقعیت استراتژیکی دارد و به این دلیل که محل صدور نفت بوده بارها مورد حمله قرار گرفته است. به این فکر افتادیم که داستان غم انگیز این نقطه از کشور را به تصویر بکشیم، اما مدتی است معطل سرمایه باقی مانده‌ایم. این فیلمنامه با عنوان «بهار در پاییز» پروانه ساخت گرفت و بعد قرار شد نام آن «غریبه‌ای در تاریکی» باشد، اما این اسم هم عوض خواهد شد.

وی افزود: پروژه ما مربوط به دفاع مقدس است و جالب است که با وجود این همه نهاد و ارگانی که امکان دریافت کمک از جانب آنها وجود دارد، همچنان به خاطر بی‌پولی متوقف مانده‌ایم و حتی موفق به گرفتن وام بانکی هم نشدیم. سازمان اوج هم که فیلمنامه را تصویب کرده بود گفت فعلا بودجه نداریم و پروژه شما در اولویت ما نیست. اگر ۱۰ درصد از هزینه کل کار را هم بپردازند، ما قدم‌های اول را بر می‌داریم. اگر نهادی مانند حوزه هنری به ما ۱۰۰ میلیون تومان کمک مالی کند، یک بازیگر چهره می‌آوریم و فیلمی خواهم ساخت که هم گیشه داشته باشد و هم حرفی برای گفتن.

صادق دقیقی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم جدید او مانند اثر قبلی‌اش با محوریت نوجوانان جنگ ساخته می‌شود، گفت: این بار هم شروع قصه به خاطر یک نوجوان است، اما ما او را هرگز نمی‌بینیم. در واقع این فیلم، یک فیلم پدرانه است و همانطور که نرگس آبیار با «شیار ۱۴۳» رشادت مادران ایران را به تصویر کشید، من هم دراین فیلم قصه پدران جنگ را روایت می‌کنم و می توانم ادعا کنم اگر بودجه به موقع می‌رسید و ما در جشنواره سی و دوم حضور داشتیم، حتما به اندازه فیلم خانم آبیار سر و صدا به پا می‌شد.

کارگردان «بزرگمرد کوچک» افزود: تمام فیلمبرداری در جزیره خارک انجام می‌شود و تصمیم گرفته‌ایم اصلا جنگ را نشان ندهیم. تنها بمباران های این منطقه نشان داده می‌شود. فیلمنامه اولیه را پروانه مرزبان و عبدالجبار دلدار نوشته‌اند و این روزها نیز به همراه هم در حال بازنویسی آن هستیم. این فیلمنامه به دور از شعارزدگی در پی بیان صلح طلبی و حس انسان دوستی است. می‌خواهم بی خانمانی و ایستادگی زنان و مردان این سرزمین را روایت کنم و با وجود اینکه بازیگران اصلی این فیلم یک زن و یک مرد هستند، مخاطب نوجوان هم به سادگی با این فیلم ارتباط برقرار می‌کند.

صادق صادق دقیقی کارگردانی فیلم سینمایی «بزرگ مرد کوچک» را در کارنامه دارد.