سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ فروردین ۱۳۹۰ در ۲:۳۳ ب.ظ چاپ مطلب
اختصاصی / بررسي سريال هاي نوروزي (2)

نوروز ۹۰ و تلویزیون

نوروز 90 و تلويزيون

سوره سینما :مجموعه های نوروزی رسانه ملی تا حدی سلیقه همه اقشار جامعه را برآورده کرد

سوره سینما :مجموعه های نوروزی رسانه ملی تا حدی سلیقه همه اقشار جامعه را برآورده کرد

طبق سنت هر ساله تلویزیون ، نوروز امسال  نیز شبکه های مختلف سیما فیلم ها و سریال های متنوعی را برای مخاطبان  رسانه ملی تدارک دیدند که البته بازخورد های متفاوتی نیز در پی داشت در ادامه نگاهی کوتاه به عملکرد شبکه های سیما در ایام نوروز خواهیم داشت.

سریالی با حواشی بسیار

شبکه اول سیما برای نوروز امسال سریال “پایتخت”به کارگردانی سیروس مقدم را روی آنتن داشت.سیروس مقدم را سال ها است که به عنوان کارگردانی که سلیقه مخاطب تلویزیون را می شناسد و بر همین اساس معمولا سریال هایش با اقبال خوبی روبرو می شود می شناسیم.امسال نیز مقدم با طرح فیلمنامه ای از محسن تنابنده قصه ای خانواده ای را به تصویر کشید که از شهرستان  راهی “پایتخت “می شوند و در این راه با مشکلاتی روبرو می شوند.این سریال با داشتن قصه ای جذاب و البته استفاده از بازیگران توانا عرصه سینما و تلویزیون از جمله علیرضا خمسه ، محسن تنابنده،احمد مهرانفر و…توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند وبا تمام حواشی که در حین پخش این فیلم مبنی بر استفاده از لهجه مازندارانی برای شخصیت های فیلم برای آن بوجود آمد اما باز هم بالاتر از سایر سریال ها در جذب مخاطب قرار گرفت و می توان گفت این بار نیز  ساخته مقدم توانست در رقابت بین سریال های تلویزیونی در صدر قرار گیرد.

باز هم نوستالژی

شبکه دوم سیما امسال با دو مجموعه “کلاه قرمزی “و “بچه ها نگاه می کنند”میهمان نوروزی مخاطبان تلویزیون بود. به نظر می رسد که تماشای چهره دوست داشتنی دوران کودکی “کلاه قرمزی ” و تمام عروسک های خاطره انگیز این مجموعه هر زمانی از سال دوست داشتنی است و می تواند اوغات مفرحی را رغم بزند و باز هم زوج ایرج طهماسب و حمید جبلی ساعات خوبی را برای مخاطبان تلویزیون بوجود آوردند. اما به نظر می رسد مجوعه دیگر شبکه دو با عنوان “بچه ها نگاه می کنند”علی رغم وجود چهر های سرشناس سینما و تئاتر نتوانست انطور که باید مخاطبانش را درگیر کند و ساخته تلویزیونی صلاحمند آنطور که باید دیده نشد.

تنها سریال طنز نوروز

سعید آقا خانی نیزامسال تجربه موفق سریال “زن بابا “را تکرار کرد و تقریبا با همان ترکیب بازیگران سریال طنزی را روانه آنتن تلویزیون کرد.منوچهر محمدی و مهران مهام بار دیگر تجربه موفقی را تکرار کردند و می توان گفت سریال تلویزیونی “راه در رو”که در آخرین ساعات شب پخش می شد تا حدی توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند .

سریالی که لزوم ساختش را متوجه نشدیم

اما سریال “موج و صخره”ساخته مجید صالحی از شبکه ۵ سیما برای ایام نوروز تدارک دیده شده بود.سریالی که  به نظر می رسید وجه تبلیغاتی اش پر رنگ تر ازسرگرمی آن بود.تبلیغات  گل درشت گاه و بی گاه بانکی خاص در میان دیالوگ های بازیگران و استفاده ازتعداد زیادی  بازیگرانی غیر طنز در غالب یک مجموعه طنز تا حدی باعث دافعه این سریال تلویزیونی می شد.روند و ریتم کند این مجموعه نیز این موضوع را تشدید می کرد.

با وجود همه نقدها و نظرات و حواشی که پیرامون سریال های تلویزیونی نوروزی وجود دارد به نظر می رسد رسانه ملی توانست سلیقه همه اقشار جامعه را برآورده کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>