سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۰ در ۲:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب

مروری جزئی نگر بر قسمت های پیشین مختارنامه

مروري جزئي نگر بر قسمت هاي پيشين مختارنامه

سوره سینما:‌ همین طور که دیدیم قسمت های پیشین سریال مختار نامه مرور شد، که لازم است به بحث درباره برخی صحنه های آن بپردازیم

سوره سینما:‌ همین طور که دیدیم قسمت های پیشین سریال مختار نامه مرور شد، که لازم است به بحث درباره برخی صحنه های آن بپردازیم

قبل از هر چیز لازم است که درباره گزینش خوب این قسمت صحبت کنیم . از بین قسمت های گذشته ،‌نقاط حساس و کلیدی که بار مفهومی غنی داشت به خوبی انتخاب شده بود ، تا باری دیگر این مسایل به مخاطب گوشزد شود تا در هفته های آتی به ادامه روند داستان بپردازیم . خوب است تا ما هم به برخی نکات توجه بیشتری کنیم .

راهی طولانی ، از شک تا یقین

یک مسئله بسیار مهم در هر قیامی ، اعتقاد و یقین قیام کنندگان به بطن حرکت است . همیشه عده ای مخالفند ،‌عده ای شکاکند و عده ای با وجود اعتقادشان سست پیمانند . ما با همه این چند دستگی ها و التهاب ها رو به رو بودیم ،‌تا آنجا که پس از ملاقات با عموی امام حسین (ع) یقین حاصل شد و هسته مرکزی این قیام هم پیمان شدند .

از آب چه می دانیم ؟!

چه انتخاب خوبی ! این که بخش اعظمی از دیالوگ هایی نسبتا مهم بین مختار و ابراهیم بن اشتر ، در کنار نهر علقمه رد و بدل شد . ما از حقیقت آب چقدر می دانیم ! آب چه ویژگی خارق العاده ای  در خود دارد که وجود و عدم وجودش این گونه تبدیل به گره ماجرایی شده که پس از گذشت قرن ها از آن هنوز جای بحث دارد ، واقعه کربلا !

آب :‌آب یکی از چهار عنصر اصلی است که نزد ایرانیان مقدس و ایزدی به شمار می رفته اند . از قدیم ترین ایام در ایران همانند بسیاری از جهان بینی های کهن معتقد به نقش آفرینندگی آب در نظام جهان بوده اند . البته مورخان یونانی ستایش عنصر آب را از ابتدا به ایرانیان نسبت داده اند . معانی نمادین آب را می توان در سه مضمون اصلی چشمه حیات ،‌وسیله تزکیه و مرکز حیات دوباره خلاصه کرد . در روایات اسلامی از جمله بلعمی آمده است که خدای تعالی پس از آفریدن لوح و عرش و کرسی ،‌همه عالم را یکسر از آب آفرید . آنگاه با هیبت یک نظر به آب نگریست . آن آب از هیبت خدای تعالی برجوشید و دودی از میان آب بر آمد و از آن دود آسمان ها را آفرید و روز رستاخیز چون ویران شود همه را دود گرداند (فصلت :۱۱ ) و در جایی دیگر ( انبیا:‌۳۰ ) زندگی همه چیز از آب دانسته شده و جای دیگر عرش خدا بر روی آب تصور گردیده و صاحب مجمع البیان (۱۴۴/۳ ) آن را دلیل بر این گرفته که پیش از خلقت زمین و آسمان ،‌آب همراه عرش خدا وجود داشته است و در واقع این عنصر به قدرت خداوند قائم بود و نه به چیز دیگر . در روایتی منسوب به معصومین آمده است آب اولین چیزی بود که خداوند آفرید و در روایتی دیگر از امام صادق ( ع ) هست که :‌مزه آب مزه زندگی است . در قرآن مجید شصت و سه بار کلمه ماء به کار رفته و از جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته است .

نکته مهم دیگری که در این قسمت به آن برخوردیم و جا دارد که کمی رویش تامل کنیم اهمیت تاریخ شفاهی و نقل قول است .

تاریخ شفاهی :‌بخش اعظمی از تاریخ اسلام از طریق نقل های مستقیم و غیر مستقیم به ثبت نوشتاری رسیده و اکنون در دسترش ما می باشد . گفتار بین این دو کاراکتر ( مختار و ابراهیم ) و مطالبی که ابراهیم تعریف کرد گونه ای از نقل روایت بود که از طریق پدرش به وی و پس از آن سینه به سینه روایت می گشت . نکته مهمی که درباره صحت این نقل قول ها توسط این سریال به ما گوشزد شده این بود که در تاریخ شفاهی ،‌مهم ترین مطلب صادق و امین بودن راوی آن است . همچنین باید توجه داشته باشیم که منابعی که این روایت را نقل کرده اند ،‌شیعه اند یا سنی ! از گروه مخالف با آن عقیده مطرح شده اند یا موافق ! تاریخ تنها سند باقی مانده از گذشته های دور ما است که متاسفانه مرز میان صحت مباحث و خلط آنها بسیار بسیار باریک است .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>