سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

احتمال حضور یک نابازیگر در پروژه «شهید چمران»/ یک چمران دیگر در قاب تصویر

chamran-saman

تا پایان سال ۹۳ نگارش متن مجموعه تلویزیونی «شهید چمران» توسط جلیل سامان تمام می‌شود.

تا پایان سال ۹۳ نگارش متن مجموعه تلویزیونی «شهید چمران» توسط جلیل سامان تمام می‌شود.

جلیل سامان کارگردان این سریال به سوره سینما گفت: به دلیل اینکه قرار است در این مجموعه زندگی شهید چمران از کودکی تا مرگ به تصویر در آید مرحله تحقیق و نگارش آن زمانبر است و تا احتمالا تا پایان امسال به طول می‌انجامد. بخش عمده زندگی ایشان در لبنان سپری شده و ۴۰ درصد از تصویربرداری ما در لبنان انجام خواهد شد، اما با توجه به شرایط موجود هنوز مشخص نیست بتوانیم این پروژه را در لبنان ببریم یا نه. به خاطر فضایی شهری و نوع زندگی شهید چمران بازسازی این صحنه‌ها در ایران امکان پذیر نیست و ما اگر در لبنان نتوانیم کار را ادامه دهیم به یکی از کشورهای عربی سفر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شرایط لبنان در حال تغییر است و ما امیدواریم بتوانیم همانجا کار را دنبال کنیم. زمانی که برای تحقیق به لبنان رفته بودم مکان‌هایی دیدم که هنوز بعد از جنگ داخلی باقی مانده بود. مثلا ساختمانی در دل بیروت است که اگرچه مخروبه شده اما با توجه به شرایط قصه کاملا مناسب تصویربرداری است. بخش دیگر از تصاویر در تهران و با توجه به اینکه کدام دهه از زندگی این شخصیت جلوی دوربین خواهد رفت در شهرک غزالی به تصویر می‌آید.

سامان در رابطه با انتخاب بازیگران این مجموعه افزود: تا پایان نگارش متن، به بازیگر فکر نمی‌کنم چون نوشتن شخصیت ها بر اساس یک بازیگر ذهن را محدود می‌کند ضمن اینکه پیدا کردن یک بازیگر که هم از نظر فیزیکی قابلیت‌های بازیگری به این شخصیت نزدیک باشد کم است. ولی برای کاراکترهای خارج مثل همسر شهید چمران سراغ بازیگران لبنانی خواهیم رفت.همسر شهید چمران بعد از آشنایی با وی حجاب اختیار می‌کند و ما برای نشان دادن تاثیرگذاری عظمت این شخصیت باید از بازیگر غیر مسلمان استفاده کنیم تا بتوانیم به درستی لحظه‌ها را به تصویر آوریم. ما با خانواده ایشان در ارتباط هستیم و فیلمنامه با نظر و توجه همسر و برادر ایشان نوشته می‌شود.

جلیل سامان در رابطه با آثاری که تابه حال درباره این چهره سرشناس تولید شد گفت: من هیچکدام از این فیلم ها را ندیدم چون نمی‌خواستم تحت تاثیر آثاری قرار بگیرم که ساخته ذهن دیگران است. ترجیح می‌دهم از نزدیکان و اطرافیان قهرمان قصه الهام بگیرم. خانواده این شهید ناگفته های زیادی دارند که بیش از آثار تولید شده در ساخت این سریال مفید فایده است.

سامان در رابطه با ساخت این سریال گفت: سریال «شهید چمران» پروژه سنگینی است و چون این شخصیت در زمانی می‌زیسته که وقایع اجتماعی سیاسی زیادی رخ داده و شهید چمران در زمان خود هم وجهه ملی داشت، هم بین المللی. به همین خاطر می‌خواهم قبل از ساخت همه جزئیات مد نظر قرار گیرد. دنبال یک سریال متوسط یا خوب هم نیستم می‌خواهم یک مجموعه عالی پیش چشم مخاطبان نقش بندد.

پیش از جلیل سامان، ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم سینمایی «چ» و سیدرضا میرکریمی در اپیزود مصطفی از مجموعه مستند داستانی «نام‌ها» بخش‌هایی از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران را روایت کرده‌اند. جلیل سامان مجموعه‌های پربیننده «پروانه» و «ارمغان تاریکی» را کارگردانی کرده است.