سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب

ماجرای یک شهرک سینمایی که ساخته نشد/ حرف‌های غلامحسین لطفی

gholamhosein-lotfi

کارگردان و بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون دو سال است برای تاسیس یک مجموعه فرهنگی و شهرک سینمایی ساکن قزوین زادگاه خود است.

کارگردان و بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون دو سال است برای تاسیس یک مجموعه فرهنگی و شهرک سینمایی ساکن قزوین زادگاه خود است.

غلامحسین لطفی در رابطه با کم کاری، مشکلات و مسائلی که باعث شد این پروژه بعد از ۱۲ سال هنوز به نتیجه نرسد به سوره سینما گفت: این روزها کاری که به درد من بخورد نیست. هرچه کار پیشنهاد می‌شود می بینم اگر بخواهم قبول کنم خرده اعتبارم هم از بین خواهد رفت. ضمن اینکه ساکن قزوین هستم و شاید همین دوری راه و کسالت ناشی از دیابت و استرس کم کارترم کرده است.

لطفی همچنین با بیانی طنز ادامه داد: ۱۲ سال پیش تصمیم به تاسیس یک شهرک سینمایی در قزوین گرفتم، این پروژه جز بیماری قند و استرس و فشار چیز دیگری برای من نداشت دیروز که خبر فوت استاد بزرگ موسیقی را شنیدم به خودم گفتم محمدرضا لطفی رفت من که غلامحسینم. همیشه سعی کردم طوری زندگی کنم که بعد از مرگ خدا بیامرزی بدرقه ام باشد به همین خاطر تصمیم گرفتم شهرک سینمایی در زادگاهم قزوین تاسیس کنم که الان ۱۲ سال است جز هزینه های هنگفت نتیجه دیگری حاصل نشد. به قول معروف آمدیم ثواب کنیم کباب شدیم.

این بازیگر ادامه داد: دو سال پیش که به زادگاهم برگشتم تا جدی تر این پروژه را که قرار است یک مجموعه فرهنگی باشد پیگیری کنم یاد آدم هایی افتادم که ۲۰ سال خارج از ایران زندگی کردند و ۲ سال آخر عمرشان را به زادگاهشان برمی‌گردند. من نمی‌دانم چطور شصتشان خبر دار می‌شود که مرگشان نزدیک است.

وی افزود: ساخت این شهرک دست کم ۲۰ میلیارد تومان پول می خواهد که من ندارم و هیچ وقت هم نخواهم داشت مثلا هنرمندان باید بهانه باشند که یک کار فرهنگی شکل بگیرد تا باقی قضایا را مسئولان حمایت کنند نه اینکه من خودم برای زمینش هزینه کنم و آخر هم بگویند این زمین دولتی است و بخواهند آن را هم از ما بگیرند . با این اوضاع اگر بتوانم پول خودم را پس بگیرم واقعا هنرمندم. متاسفانه با هر ساز و کار جدیدی همه چیز عوض می شود قبل از این تغییر و تحول در حوزه ریاست مسولان فرهنگی کارمان داشت جان می‌گرفت اما انگار الان اصلا کسی از ماجرا خبر ندارد.

لطفی ادامه داد: بحث هزینه چندان مهم نیست هدف ما ایجاد یک فضای فرهنگی هنری بود تا بتوانیم جوانان را از سفره‌خانه ها نجات دهیم و محل بهتری برای تفریحشان فراهم کنیم ما در این مجموعه فرهنگی سالن های تفریحی و ورزشی هم پیش بینی کرده بودیم اما کمک که نمی کنند هیچ، حتی الوار لای چرخمان می‌گذارند. قرار بود یکی از دوستان با هزینه شخصی خود به ما کمک کند ولی برای او هم ممانعت ایجاد کردند. اگر این پروژه را در فرانسه مطرح می‌کردم مسئولانش هر روز بازخواستم می کردند که چرا کار یک روز دیر شد. اینجا همه چیز برعکس است.

غلامحسین لطفی کارگردان مجموعه پرببیننده «آینه» در فیلم‌های سینمایی «جیب برها به بهشت نمی‌روند»، «پرده آخر»، «معراجی‌ها» و … بازی کرده است.