سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۳:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

برنامه‌های چهاردهمین جشن حافظ تشریح شد/ به استعدادهای جوان بها دادیم

hafez1

دبیر چهاردهمین جشن حافظ درباره برنامه‌ها و ویژگی‌های این دوره از جشن صحبت کرد.

دبیر چهاردهمین جشن حافظ درباره برنامه‌ها و ویژگی‌های این دوره از جشن صحبت کرد.

سوره سینما- نشست خبری چهاردهمین جشن حافظ  صبح امروز برگزار شد و علی معلم ( دبیر جشن) درباره برنامه های این دوره توضیحاتی را ارئه داد. متن صحبت های علی معلم در نشست چهاردهمین جشن حافظ بدین شرح است:

بیست و دوم خرداد چهاردهمین جشن دنیای تصویر برگزار می شود و تصمیم گرفتیم  نحسی سیزدهمین جشن را گردن آنهایی که مانع برگزاری اش شدند بیاندازیم. در این دوره فیلم ها و سریال های سال ۹۰ را از داوری خارج کردیم و مثل جشن دوازدهم، اکران سالهای ۹۱ و ۹۲ و سریال های تلویزیونی و نمایش های خانگی این دو سال را در نظر گرفتیم و مجموعا ۲۱ سریال سال ۹۱ و ۲۳ سریال تلویزیونی یا نمایش خانگی سال ۹۲ و مجموعا ۴۴ سریال  مورد بررسی قرار می گیرد. در حوزه سینما هم ۵۵  فیلم  اکران شده سال ۹۱ و ۶۲ فیلم اکران شده سال ۹۲ داوری می شود. لازم به ذکر است  فیلم های اکران نوروزچون اسفند ۹۲ اکران شدند در داوری قرار گرفتند. همچنین به علت برگزار نشدن جشن سیزدهم تصمیم گرفته شد از دو چهره ای که در سال ۹۰  آثار برگزیده ای در سینما و تلویزیون داشتند تقدیر شود.

در مجموع بیست و سه جایزه داریم که شامل بهترین فیلم، بهترین مجموعه تلویزیونی،  بهترین کارگردان تلویزیونی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگران زن و مرد است که در هر زمینه دو جایزه خواهیم داشت. ضمن اینکه ما در جشن مان چیزی به نام نقش اول و مکمل نداریم و جایزه بازیگری را بدون توجه به اندازه نقش اهدا می کنیم. در بخش تلویزیون به بهترین بازیگر مرد درام، زن درام، مرد کمدی و زن کمدی تندیس حافظ اهدا می شود اما چون تعداد مجموعه های کمدی مان اینقدر نیست که بتوانیم  بهترین  مجموعه کمدی و درام را تفکیک کنیم، این تفکیک را تنها در حوزه بازیگری انجام دادیم. گفتنی است در این سال ها تنها جایی که به کمدین ها اهمیت داده و از آنها تقدیر کرده جشن دنیای تصویر بوده.

همچنین امسال قصد داریم بار دیگر جایزه یک عمر فعالیت هنری را اهدا کنیم و در این بخش از یکی از بزرگان سینما تقدیر می شود و جایزه ای هم به عنوان یک عمر فعالیت پربار در عرصه نوشتاری   به یکی از نویسندان و منتقدان سینما تعلق خواهد گرفت. ضمن اینکه مانند سالهای قبل به بهترین تیتراژ فیلم های سینمایی و سریال ها تندیس حافظ اهدا می شود.

برنامه دیگرمان برگزاری  جشن حافظ  در حوزه شعر و موسیقی است و جوایز هنرهای نمایشی هم افزایش پیدا می کند و به این بخش منتقل می شود.  قصد داریم اولین جشن حافظ در حوزه شعر، موسیقی و هنرهای نمایشی  مهر ماه همزمان با روز جهانی حافظ برگزار کنیم. اگر مشکلی پیش نیاید جشن امسال در تالار وزارت کشور برگزار می شودو اگر بشود جشن شعر و موسیقی و هنرهای نمایشی را در دو جا برگزار کنیم که یکی از این دو مکان امیدوارم حافظیه شیراز باشد .

همانطور که در جشن دوازدهم قهوه تلخ داوری شد امسال هم سریال های شبکه نمایش خانگی مثل شاهگوش و قلب یخی و.. داوری می شوند. داورها مانند دوره های پیشین نویسنده ها و منتقدین مجله هستند. وقتی کاندیداهای اولیه مشخص بشوند، یک بار دیگر فیلم ها را بررسی می کنیم و بعد از چند مرحله داوری، نامزدهای نهایی را اعلام می کنیم. همچنین  پوستر جشنواره توسط آقای حمید کریلی طراحی شده که مرادش این است که اگر درختی ریشه داشته باشد حتی اگر دچار مشکلاتی بشود باز می تواند رشد کند و اسامی داخل آن فیلم هایی هستند که از جشن حافظ جایزه گرفته اند.

hafez2

در سایت جشن حافظ با عنوان WWW.HAFEZPRIZE.COM    اطلاعات و عکس های مربوط به کل جشن های پیشین و اخبار جشن امسال قرار می گیرد. ضمن اینکه قصد داریم جشن های گذشته را دوباره در شبکه نمایش خانگی منتشر کنیم. خیلی از دوستان جشن های قدیمی ما را ندارند و موسسات ویدیو رسانه هم نوار های اصل این جشن ها را نابود کرده اند و نمونه خوبی از آنها موجود نیست.  ما ازفیلم های این دوازده  دوره  کپی دیجیتال گرفتیم و اصلاحشان می کنیم و در دو پک جشن  ۱تا۶ و ۷تا۱۲  منتشرشان می کنیم. هر چند  کیفیت تصاویر جشن های اول و دوم خوب نیست اما به هر حال یک سند تصویری است. به عنوان مثال تنها جایزه ساموئل خاچاکیان از حشن حافظ بوده یا بابک بیات هیچ وقت جلوی دوربین آهنگ های خودش را اجرا نکرده  اما در جشن دوم حافظ آهنگ مرسدس را با صدای خودش خوانده که تصاویر این لحظات در این مجموعه قرار دارد.

رویکرد دولت آقای روحانی واگذاری این مسایل و برنامه ها به بخش خصوصی است و خوشبختانه این رویکرد را در مسئولان سازمان سینمایی و معاونت هنری هم دیده ام. دوستان موافق هستند که تعداد جشنواره های دولتی کم بشود و برگزاری این مراسم ها به عهده مراکز و نهادهای مردمی گذاشته بشود تا هم تاثیر بهتری داشته باشد و هم از موازی کای های بیهوده  جلوگیری بشود. متاسفانه بسیاری از جشن های دولتی هیچ ارتباطی با مردم ندارند.  بودجه ای می رسد و خرجش می کنند اما در حریان هنرهای نمایشی تاثیر گذار نیستند. خوبی مراسم هایی مثل جشن حافظ این است که به طور کامل با مردم عجین هستند. یعنی شما به هر کس در ایران که اهل سینما و تلویزیون است مراجعه کنید حتما از طریق خبرهایی که در روزنامه ها و رسانه ها و سایت ها و فیلمی که در سطح وسیع از طریق شبکه نمایش خانگی پخش شده  در جریان جشن ما قرار گرفته . این جشن همراه مردم است چون رسانه همراه مردم است . تنها جشنی که به آثاری که اکران و نمایش داده شده کار دارد جشن حافظ است. بقیه جشن ها به شکل انتخابی عمل می کنند.در این جشن ما هر چیزی که مردم دیده اند را داوری می کنیم و چون مدتی از نمایش این آثار گذشته و بحث و گفت و گو درباره آنها انجام شده ،در نتیجه داوری مان با دقت بیشتری همراه خواهد بود.  ضمن اینکه داوری در این جشن یک داوری  خلق الساعه نیست که در عرض سه روز یکسری فیلم راتند تند ببینید و به یک نتیجه برسند. بلکه این داوری  در طول سال انجام شده و مثلا در جریان خیلی از کارهایی که در پشت صحنه فیلم ها انجام شده قرار گرفته ایم در حالی که داور یک جشنواره ممکن است هیچ یک از این اطلاعات را نداشته باشد.

در سطح جهانی به جز گلدن گلوب و جشن مجله امپایر که در این سطح و به این شکل برگزار می شود،نمونه جشن حافظ را نداریم.  این جشنی است که یک نهاد خصوصی در طول  سالها برگزارش کرده  و با هیچ نهاد و سازمانی ارتباط نداشته و داوری اش کاملا براساس نظر اهل رسانه و مردم بوده. به نظرم یکی از امتیازات سینمای ایران برگزاری جشن حافظ است.ما خیلی علاقه مند بودیم که در جشنی که مجوزش صادر نشد جایزه ویژه ای  به یک هنرمند غیر ایرانی تعلق بگیرد که به دلیل ناهماهنگی ها و مشکلات امکانش فراهم نشد.  امیدوارم در سال آینده و جشن پانزدهم این ایده را عملی کنیم و یک هنرمند جهانی که در حوزه سینما صاحب ارزش است را به جشن دعوت کنیم.   

پخش جشن ما از تلویزیون غیر ممکن است به دلیل اینکه  صدا و سیما قوانین خودش را دارد و حتی جشنواره  دولتی فجر را قیمه قیمه پخش می کند و اگر به ما برسد احتمالا قرمه قرمه اش می کند! یکی از مشکلات ما این است که تلویزوین خصوصی نداریم و تلویزیون در ایران انحصاری است. حق پخش چنین برنامه ای می تواند خیلی به ما کمک کند و خیلی ها می توانند مراسم را به طور آنلاین ببینند. بسیاری از مردم  گلدن گلوب و اسکار را آنلاین می بینند چرا جشن های خودمان را نبینند؟ مگر ما کار عجیب غریبی در این جشن انجام می دهیم؟ این جشن می تواند حتی در سطح منطقه ای مطرح بشود. پیشنهادهایی هم از شبکه های دیگر برای پخش این جشن آمده اما دوست نداریم با آن شبکه ها همکاری کنیم. در نتیجه تنها راه ما در حال حاضر مراجعه به شبکه نمایش خانگی است .

این جشنی است که باعث تعالی سینما و تلویزیون می شود. بسیاری از هنرمندان در بهترین مقطع کاری شان از  جشن حافظ  جایزه گرفتند. به عنوان مثال خانم لیلا حاتمی برای فیلم لیلا  از جشن حافظ جایزه گرفت. خیلی از دوستان در اولین کارشان مورد تشویق ما قرار گرفتند چیزی که در جشن های دیگر نبوده و در این جشن ها به استعداد های جوان توجه نمی شود. ما به کسانی که خارج از بودجه دولتی کار کرده اند اهمیت دادیم. ما به سریال های تلویزیونی اهمیت دادیم درحالیکه خود تلویزیون به آنها اهمیت نمی دهد. دوستان همایش می گذارند به نام تجلیل از سریال های تلویزیونی اما از خودشان تجلیل می کنند.

این جشن اینقدر علاقمند دارد که اگر برنامه را در استادیوم ده هزار نفری هم بگذاریم پر می شود. جشن حافظ تنها جشنی است که تمام کسانی که از سینما و تلویزوین به آن دعوت می شوند با خانواده هایشان دعوت می شوند و فقط یک صندلی برای خودشان در نظر گرفته نمی شود و این مسئله کار ما را برای تعداد حضار سخت می کند با این وجود همیشه دوست داریم یک پنجم ظرفیت سالن را مشتاقان سینما پر کنند چون خیلی به گرمای جشن کمک می کنند.  امیدوارم یکی از مسئولین به فکر بیفتد که یک سالن بزرگ برای این مسایل بسازد. سالن هایی که هستند  یا ایراد دارند یا مثل برج میلاد( که شده حیاط خلوت شهرداری) قبضه شده اند. متاسفانه همه سالن های ما در اختیار نهادها هستند و در این حوزه هم باید خصوص سازی  اتفاق بیفتد. وقتش رسیده که برخی نهادها دست از انحصار طلبی بردارند. جهان انحصارات دارد سقوط می کند و اینکه هنوز در بخش هایی از کشورما  انحصار طلبان دارند تصمیم می گیرند تاسف آور است. باید اجازه بدهیم مردم  وارد این حوزه ها بشوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>