سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۳۹۰ در ۳:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

مروری بر قسمت سی و دوم مختار نامه / رستاخیز

مروری بر قسمت سی و دوم مختار نامه / رستاخيز

سوره سینما : عرب است و افتخار قبیله و عشیره ای اش . اعراب به پشتوانه نام پدرانشان زندگی می کنند و تقریبا هر کس که گذشته و پیشینه درخشانی نداشته ، آینده درخشانی نخواهد داشت

سوره سینما : عرب است و افتخار قبیله و عشیره ای اش . اعراب به پشتوانه نام پدرانشان زندگی می کنند و تقریبا هر کس که گذشته و پیشینه درخشانی نداشته ، آینده درخشانی نخواهد داشت

حتما این جمله را شنیده اید ، که فرزند هنر باشد نه فرزند پدر . مختار ثقفی فرزند ابو عبیده ثقفی از یک خاندان متوسط عرب است . پدر وی گرچه مرد ناشناس و کم قدری نبوده اما هرگز یک صدم افتخار عشیره نخعی را نداشته و پدرش هیچ گاه مالک اشتر زمان خود نبوده است . با این حال در روند آموزنده این سریال می بینیم که ، مختار فرمانده قیام به این بزرگی است و ابراهیم ، پسر مالک اشتر  ، معاونت جنگ او را بر عهده دارد .

مختار شخصیتی قابل تعمق است که حصار تعصب های عرب را در هم می شکند و فرماندهی یک قیام عظیم را بدون تسمک به افتخار خاندان پدری اش بر عهده می گیرد . وی برای شکستن این تعصب ها از ایرانی ها بهره می گیرد . در ایران باستان نیز هر فردی باید در ادامه زندگی پدرش زندگی می کرد . فرزند یک نجار هرگز نمی توانست به دربار راه یابد و یک بنا نمی تواند ادیب شود . آن داستان معروف انوشیروان و پسر کفاش را هم ، که همه شنیده ایم . اما در زمانی که داستان مختار روایت می شود ، ایرانیان سالیان سال است تا از این عقاید مهجور دست برداشته اند و ملاک برتری هر فرد را قائم به ذات و ویژگی های فکری وی می دانند . این در حالی است که اعراب هم چنان در چنبره پیشینیانشان گره خورده اند .

لذا همان طور که گفتیم مختار در سپاهش از ایرانیان بهره می برد تا مکررا نامی از خاندان پدری اش نبرند و مختار را به خاطر خودش بپذیرند . این نکته نیز ، یکی دیگر از برجسته نمایی های ایرانیان نسبت به اعراب است . برتری و فاضل بودنی که این بار بر خلاف بسیاری موارد دیگر بسیار خوش نشسته و اغراقش وجهه ضد تبلیغ به خود نگرفته است . مختار همین تفکر فرد مدارانه را در زندگی شخصی خویش ادامه می دهد و همین طور که می بینیم ضرورتی نمی بیند تا مثلا پسرش را مانند خویش جنگ آور بار بیاورد .

اگرچه قیام مختار به خودی خود یک مقطع تاریخی و یک واقعه عظیم است ، اما خوب است حال که به تماشای سریال پر زحمت این واقعه عظیم می نشینیم . کمی دیدمان را وسعت دهیم و از پس پرده جنگ و گریز های زیبا و طبیعی ، روابط سیاسی جذاب , اختلافات خانوادگی و حتی گاهی اختلافات درون حکومتی ، به عمق ماجرا و کنه شخصیت فردی مانند مختار نه تنها در نقش فرماندهی جنگ ، بلکه به عنوان یک فرد اجتماعی با پرسونالیتی فراتر از جامعه زمان خودش، دقیق شویم .