سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

«میهمان» قصه خاطرات کودکان گیلانی/ در راه جشنواره فیلم کودک اصفهان

mihman1

کارگردان فیلم سینمایی «میهمان» تاکید کرد در این اثر بخشی از خاطرات دوران کودکی خود را روایت کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «میهمان» تاکید کرد در این اثر بخشی از خاطرات دوران کودکی خود را روایت کرده است.

سوره سینما- بهزاد رفیعی سال‌ها است پشت دوربین فعالیت کرده، عمده کارنامه او اختصاص به سینمای کودک و همکاری با مجید مجیدی دارد. رفیعی در نخستین فیلم سینمایی اش «میهمان» که در زادگاهش فیلمبرداری شده، بخشی از تاریخ و آداب و رسوم گیلان را به تصویر کشیده است. این محصول حوزه هنری در جشنواره فیلم کودک اصفهان روی پرده می‌رود.

شما سال‌ها است در سینما فعالیت می‌کنید، ایده ساخت اولین فیلم از چه زمانی شکل گرفت؟

بهزاد رفیعی: چند سال پیش روی این قصه کار کردم، ساخت فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان از مدت‌ها قبل در ذهنم بود، اما همواره در سینما مشغول کار بودم و نمی شد پروژه خودم را شروع کنم. فیلمنامه های زیادی نوشته ام و امیدوارم بتوانم به مرور ساخت آنها را شروع کنم. من پیش از ورود به سینما در مرکز گیلان برنامه سازی می کردم از سال ۷۲ به سینمای حرفه ای آمدم تا دانش و تجربه ام را بیشتر کنم. ایده هایی برای فیلمنامه و فیلمسازی داشتم اما نیاز به پختگی و تربیت داشتند و این اتفاق در همکاری با فیلمسازان مختلف برایم افتاد. ۴ سال پیش مصمم شدم فیلم اولم را شروع کنم و با سیمافیلم صحبت‌هایی کردم اما دوستان در آنجا بی مهری کردند و فیلم شروع نشد.بعد هم پروژه عظیم «محمد» (ص) شروع شد و من ۳ سال همراه این پروژه بودم و کار به تعویق افتاد.

مجید مجیدی مشاور شما در این پروژه است، نقش او در «میهمان» چقدر است؟

ایشان در بخش فیلمنامه مشاور من بودند و حضورشان در این پروژه مغتنم است.

مجیدی صاحب نگاه ویژه‌ای است، بخشی از کارنامه‌اش هم به سینمای کودک و نوجوان اختصاص دارد. آیا نگاه و سلیقه سینمایی شما هم شبیه ایشان است؟

این را باید بیننده قضاوت کند و شاید بخشی از شیرینی تماشای یک اثر همین کشف ها باشد. به هر حال در هر همکاری با فیلمسازان بزرگ تجربه هایی وجود دارد و این ها در نهایت دانش فیلمسازی من را شکل داده. به طور مستقیم فکر نمی‌کنم از سینمای آقای مجیدی در «میهمان» متاثر بوده‌ام، اما شاید ناخودآگاه از ایشان تاثیر گرفته باشم، هر چند معتقدم باید ذهنیت سازنده اثر در فیلمش متبلور شود و این که جا پای دیگران بگذارد، امتیازی برای او نیست.

mihman2

سینمای کودک، مهجور است. این موضوع نگرانتان نمی کند که حاصل کار شما دیده نشود؟

سینمای کودک با بی مهری روبرو است، همه آنهایی که دغدغه این نوع فیلمسازی دارند از این بابت ناراحت و متاسف هستند. اما بخشی از کارنامه من با سینمای کودک گره خورده و فعالیت در این عرصه را با وجود مشکلاتش که تمامی ندارد، دوست دارم. اما علاقه ام به این سینما باعث می شود حتی در تجربه های بعدی هم به دنبال ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان باشم.

متولد شمال کشور هستید برای همین قصه در گیلان می‌گذرد؟ آیا خاطرات شما در فیلم دیده می‌شود؟

حس من زمان ساخت فیلم شاید ادای دین به فرهنگ، قومیت و سرزمین مادری بود. خاطرات دوران کودکی و حال و هوای آن روزها در فیلم دیده می شود. دوست داشتم بخشی از آن روزگار در «میهمان» دیده شود، هر چند که قصه در زمان حال می گذرد.

در فیلم از نابازیگرها استفاده کرده‌اید. آنها را چطور انتخاب کردید؟

بازیگران اصلی فیلم ۴ کودک هستند که نابازیگرند. ۸۵ درصد از بازیگران سابقه بازیگری ندارند، ۱۵ درصد بقیه در شهرهای گیلان تئاتر بازی کرده اند و سابقه کمی در بازیگری دارند. اما نمی توان گفت بازیگر حرفه ای در «میهمان» مقابل دوربین رفته. به دلیل فضای فیلم ترجیح دادم از چهره‌های بکر و بومی استفاده کنم.

کار با نابازیگر در اولین فیلم سخت نیست؟

شرایط کار سخت بود، اما من قبلا و در فیلم‌های مختلف با نابازیگرها همکاری کرده ام و تجربه زیادی در این زمینه دارم که به من خیلی کمک کرد. این تجربه ها در هدایت بازیگرهای «میهمان» موثر بود.

از همکاری با حوزه هنری در اولین تجربه فیلمسازی تان راضی هستید؟

از این که دوستان حوزه هنری فرصت فیلمسازی به من دادند و دستم را گرفتند تا نخستین فیلمم را کارگردانی کنم از آنها ممنونم.

***

فیلم سینمایی «میهمان» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته می شود. این فیلم را عماد علی پور تدوین می‌کند و مجید نیکی، نسرین بابایی،میلاد حسین پور،یوسف علی جان پور و … بازیگران آن هستند. «میهمان» محصول حوزه هنری است.