سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب

عرضه «شیار ۱۴۳» در بازار کن/ ساخت تیزر و آنونس فیلم

10756_826

فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار در بازار کن نمایش داده می‌شود.

فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار در بازار کن نمایش داده می‌شود.

سوره سینما-سارا کنعانی: عید فطر امسال مانند عید نوروز فیلم های پرفروشی را در ترکیب خود جای می دهد و از قرار معلوم تا امروز نمایش فیلم های «شهر موشها ۲» و «شیار ۱۴۳» قطعی شده است. امید می رود باز هم گیشه چند میلیاردی برای سینمای ایران به دست بیاید. «شیار ۱۴۳» دومین فیلم نرگس آبیار است که به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی تولید شده است.

سوره سینما: به تازگی پروانه نمایش «شیار ۱۴۳» را دریافت کرده اید. تیزر و آنونس آن را چه کسی ساخته؟

محمدحسین قاسمی: بله. دیگر اکران «شیار ۱۴۳» برای عید فطر امسال قطعی شده و امور مربوط به ساخت تیزر را نیز همان شرکت پخش کننده یعنی فیلمیران بر عهده گرفته است. آقای سرتیپی خودش این موارد را مدیریت می کند و ما نیز به یک فروش خوب امیدوار هستیم.

اما بهتر است تبلیغات فیلم در بهترین کیفیت خود انجام شود تا فیلم به آنچه حق آن است دست پیدا کند.

درست است، اما به نظرم در مورد «شیار ۱۴۳» وضع کمی متفاوت است. این فیلم یک فیلم مردمی است که به معنای واقعی کلمه خود مردم مبلغان آن هستند. تا امروز آوازه این فیلم سینه به سینه و دهان به دهان از جانب خود مردم پیچیده و اصلا یک کمپین خودجوش به وجود آمده است. صفحه های اینترنتی به شکل مردمی ساخته شده و همین موضوع نشان دهنده میزان محبوبیت فیلم بین مردم است. من از لطف آنان و همچنین منتقدان و رسانه های متشکرم. تا امروز این فیلم به همین شکل بین مردم جا افتاده و پس از این نیز به همین شکل پیش می رود.

از جشنواره به بعد نمایش های دانشگاهی فیلم به کرات انجام شد. این اتفاق را تا چه حد در فروش عمومی فیلم موثر می دانید؟

تاریخ گیشه در سینمای ایران نشان داده که فیلم ها در بهترین حالت ممکن تنها سه درصد از مردم را به سینما می آورند. این در حالی است که فیلم های خوب در سطح جهان به طور معمول موفق به جذب مخاطب ده درصدی از کل جمعیت کشور می شوند. بنابراین ما از این نظر خیلی عقب هستیم. اگر فیلمی در ایران ۳۰ میلیارد بفروشد، تازه ده درصد جمعیت کشورمان را به سالن آورده ایم و این اتفاق برای پرفروش ترین های سینمای بعد از انقلاب نیز رخ نداده است. بعد از ذکر این مقدمه باید تأکید کنم که تمامی این دانشگاه ها خودشان از ما دعوت کردند و ما هم دلیلی برای اجابت نکردن درخواست شان نداشتیم. استقبال دانشجویان بی نظیر بود. تمام سرمایه فیلم ما نیز همین مردم هستند.

«شیار ۱۴۳» قرار است در کنار آثار پرفروش دیگری مثل «شهر موش ها ۲» یا فیلم عطاران یا … اکران شود. در این مورد چه نظری دارید؟ این اتفاق فروش فیلم شما را تحت الشعاع قرار می دهد؟

هر فیلمی مخاطب خودش را دارد. اگر یک عدالت کلی بر فضای اکران حاکم باشد، هیچ فیلمی ضرر نمی کند. آرمان ما این است که کلیت سینمای ایران رونق داشته باشد و فروش فیلم خودمان را امری وابسته به پتانسیل های خود اثر قلمداد می کنیم و نه مسائل جانبی مثل رقبای موجود در ترکیب اکران.

چه خبر از فیلم اولتان؟ «اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند» چه زمانی نمایش داده می‌شود؟

احتمالا بعد از اکران فیلم «شیار ۱۴۳».

 به این ترتیب از اعتبار فیلم دوم برای فروش خوب فیلم اول استفاده می کنید.

بله اما توجه داشته باشید که فیلم «اشیا …» هم در جای خودش موفقیت هایی به دست آورده. حتما در جریان هستید که این اثر تا چه حد در جشنواره لس آنجلس با استقبال رو به رو شد. حتی در این فستیوال از ما خواستند امکان دو نمایش را برای فیلم به وجود بیاوریم. در شانگهای چین هم چنین استقبالی به وجود آمد. به تازگی دانشگاه کالیفرنیا هم از ما درخواست کرده یک جلسه نقد و بررسی برای دانشجویان رشته سینمای این دانشگاه با فیلم اول خانم آبیار برگزار کنیم.

با این حساب به زودی به کالیفرنیا می روید؟

خیر، برای شرکت در بازار کن به فرانسه می‌رویم. تا دو روز دیگر عازم هستیم.

فکر می کنید چه جنبه ای از فیلم «اشیا …» برای مخاطب خارجی جذاب بود؟

سادگی زندگی ایرانی و همدلی بین خانواده ها. چیزی که در جهان مدرن غرب کمتر دیده می شود. سبک زندگی ما نیز همیشه برای آنان جالب بوده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>