سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۲ در ۸:۰۷ ق.ظ چاپ مطلب

رونق دوباره سینمای اجتماعی/ پروژه‌های سینمایی در حال تولید

darya-jame

رونق تولید در سینمای ایران امیدواری را در دل سینماگران احیا کرده است.

رونق تولید در سینمای ایران امیدواری را در دل سینماگران احیا کرده است.

سوره سینما- محیا رضایی: این روزها با رونق گرفتن تولید در سینمای ایران می توان امیدوار بود چرخ سینما بهتر بچرخد. فیلمسازانی که در سال‌های گذشته کم کار بوده اند به صحنه بازگشته اند و فیلمسازان جوان هم پشت دوربین رفته اند. به نظر می‌رسد روزهایی خوش در انتظار سینمای ایران است. با تنوعی که در تولیدات امسال دیده می شود می توان حدس زد سی و سومین جشنواره فیلم فجر جذابیت‌های فراوانی داشته باشد. یکی از مایه‌های این امیدواری رونق دوباره سینمای اجتماعی پس از وقفه‌ای چند ساله است. گرایش فیلمسازان به ثبت وقایع روزگار خود، می‌توان روزهایی گرم برای سینمای اجتماعی به دنبال داشته باشد.

«شبیه شیدایی» 

فیلمبرداری این فیلم سینمایی که به کارگردانی ناصر پویش ساخته می‌شود، پس از پایان یافتن در لوکیشن های هتل باباطاهر، باغ فردوس، نیاوران، پارک پردیسان و پارک خارزم، برای ادامه کار در نگارخانه هنر ایر ان (خیابان خارک) مستقر شده‌اند و تاکنون بیشتر بازیگر‌های فیلم مقابل دوربین مجید طرقی مدیر فیلم‌برداری قرار گرفته‌اند.همچنین پس از این مرحله گروه برای ادامه فیلمبرداری در فرودگاه مهر آباد مستقر خواهند شد.

این فیلم سینمایی اولین ساخته بلند این کارگردان است که به ظاهر لوکیشن های کار شاید بیش از نام بازیگرانش جلب توجه کنند . در این فیلم همایون ارشادی، سارا بهرامی، هستی فرحی، هومن کیایی، شمسی فضل اللهی، صفا آقاجانی، آیسا افشاری، پونه سلیمانی و فریبا آهنگ نش آفرینی می کنند.

داستان فیلم درباره زنی به نام نوشین است که برای رهایی از بحران های روحی و عاطفی اش به اصرار شوهرش پیمان به تهران می آید تا در کارگاه نقاشی استاد سابقش گیسو برگزار می شود شرکت کند؛ اما با دیدن دخترخاله اش شیدا در کلاس درگیر چالش های جدیدی می شود…

عوامل فیلم عبارتند از: کارگردان: ناصر پویش، مجری‌طرح: ناصر افشاری، نویسندگان: ناصرپویش، مهدی ابوهاشم و هستی فرحی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: آلاله هاشمی، مدیرتولید: محسن صرافی، مدیرتصویربرداری: مجید طرقی، مدیر صدابرداری: امیر پرتوزاده، طراح گریم: علی بهرامی‌فر، طراح صحنه و لباس: سحر گوران، مدیرتدارکات: عباس خدادادی، مدیر مالی: ابراهیم تفرشی، دستیار کارگردان: میلاد نعیمی، منشی صحنه: مریم بهرامی، عکاس: مهسا عباسی، مدیر صحنه: مریم غفرانی ، مجری گریم: کامیار آشورنیا و مهشید خاتمی راد.

«دریا و ماهی پرنده» 

این فیلم که پس از فیلمبرداری بلافاصله مراحل فنی خود را آغاز کرد به تازگی به پایان رسید و برای نمایش آماده شد. پرداختن به موضوعات اجتماعی به خصوص مسایل نوجوانان بزه کار شاید از دغدغه هایی است که کمتر به آن توجه شده و این می تواند نکته مثبتی برای فیلم باشد. تدوین، صداگذاری و موسیقی فیلم سینمایی «دریا و ماهی پرنده» به پایان رسیده و به زودی برای دریافت پروانه نمایش این فیلم سینمایی اقدام می شود.

همایون ارشادی، نیوشا ضیغمی، نادر فلاح، امیر حسین رستمی، سید جواد طاهری، علی اکبر صحرایی، ارشیا طالبی، محمد رحمانی، محمد حسین عدلی، یاشار حمیدزاده، مازیار نوروزی و محسن تمیزی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. عوامل فیلم عبارتند از: تهیه کننده: امیر پورکیان، مدیر تولید: فریبا سادات خلیلی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، طراح صحنه: قاسم ترکاشوند، طراح گریم: الهام اطیابی، مدیر تدارکات: توماج گودرزی، برنامه ریز: مهدی آقایی، دستیار اول کارگردان: حمیدرضا غفارزاده ، آهنگساز: امیر توسلی ، صداگذار: حامد جلالی. این فیلم نوشته مشترک مهرداد غفارزاده و اکبر روح و محصول موسسه هنری خانه فیلم پروان است.

«خانه دختر»

این فیلم سینمایی از هفته پیش فیلمبرداری خود را آغاز کرد. عوامل این پروژه این روزها در میدان فردوسی مشغول کار هستند. فیلم داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ و باران کوثری، رویا تیموریان، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی و بابک کریمی در این فیلم ایفای نقش خواهند کرد.

عوامل فیلم عبارتند از: کارگردان: شهرام شاه حسینی، نویسنده: پرویز شهبازی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، صدابردار: منصور شهبازی، طراح چهره پردازی: محسن دارسنج، جانشین تولید: محمود اتحادی، مدیر تدارکات: آرش صالحی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: حسین خضوعی، دستیار کارگردان: علیرضا شایسته، دستیار تهیه: فرهاد کابائی، تهیه‌کننده: محمد شایسته.

«جامه دران»

«جامه‌دران» فیلمبرداری فیلم سه اپیزودی «جامه‌دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی سال گذشته آغاز شد و دو اپیزود اول آن سال گذشته فیلمبرداری شد.اپیزود سوم این فیلم هم از ۲۵ فروردین‌ماه با بازی مصطفی زمانی در سمنان جلوی دوربین رفت و اخیرا به پایان رسید. «جامه‌دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی موضوعی اجتماعی دارد و براساس یکی از رمان‌های ناهید طباطبایی که به همین نام نوشته شده است، ساخته می‌شود. این فیلم درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش پی به روابط جدیدی در زندگی پدرش می‌برد و حقایقی را کشف می‌کند.

عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: حمیدرضا قطبی،  بازیگران هانیه توسلی.مهتاب کرامتی و مصطفی زمانی، تهیه‌کننده: سید جمال ساداتیان، مدیر فیلمبرداری: علی محمد قاسمی، صدابردار: یدالله نجفی، طراح صحنه و لباس: بابک کریمی، طراح گریم: ایمان امیدواری.

«روح» 

این فیلم سینمایی اواخر اسفند در جنوب کشور کلید خورد و هفته پیش فیلمبرداری به اتمام رسید. ۳ سکانس از کار در جنوب فیلمبرداری شد و بقیه در ویلایی متروکه واقع در خیابان جردن جلوی دوربین رفت. این فیلم سینمایی در باره مراسم «زار» یا همان «جن» است که در جنوب کشور به این نام شناخته می‌شود. آنها مراسمی دارند که در آن به نواختن سازهای سنتی و برخی آداب خاص می‌پردازند. کامبیز دیرباز، لعیا زنگنه، آشا محرابی و رحیم نوروزی در این فیلم بازی کرده اند. عوامل اصلی فیلم عبارتند از تهیه کننده مهدی گلی زاده، کارگردان کامران قدکچیان، نویسنده پیمان عباسی.

«در مدت معلوم»

این پروژه سینمایی هم در سکوت خبری فیلمبرداری را به پایان رسانده است. وحید امیرخانی کارگردان فیلم سینمایی با نام موقت «در مدت معلوم» است و رویا شریف تهیه کنندگی آن را به عهده دارد. جواد عزتی، ویشکا آسایش ، هومن سیدی و مهرداد طوفانیان از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. وحید امیرخانی از کارگردان های جوان سینماست که پیش از این با ساخت چند فیلم مستند و داستانی در حوزه های سیاسی و اجتماعی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده بود.

«مادر قلب اتمی»

فیلمبرداری دومین فیلم علی احمد‌زاده با عنوان «مادر قلب اتمی» روزهای آخر فیلمبرداری را می‌گذراند. فیلمبرداری این فیلم در سکوت خبری آغاز شد و اکثر سکانس‌های این فیلم در شب فیلمبرداری می‌شود و بیشتر سکانس‌های این فیلم خیابانی است. گروه فیلمبرداری در شهرک غرب به صورت شبانه به کار خود مشغول هستند. تمام فیلمبرداری در داخل یک ماشین خواهد بود. اولین پلان های این فیلم بعد از پایان مراحل پیش تولید در تعطیلات نوروز جلوی دوربین رفت و بعد از اتمام فیلم برداری بلافاصله تدوین و صداگذاری فیلم را شروع می شود.

«مادر قلب اتمی» عنوان دومین فیلم علی احمد‌زاده بعد از فیلم «مهمونی کامی» است که تهیه کنندگی این فیلم بر عهده امیر سید‌زاده است.  محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان در این فیلم به ایفای نفش می‌پردازند.

«دلم می خواد»

پس از چهار سال دوری ، کارگردان این پروژه سینمایی فیلمش را در سکوت خبری ساخت و به پایان رساند. «دلم می‌خواد» اولین فیلم از سه گانه «زندگی» است، که بهمن فرمان‌آرا قصد ساخت آنها را دارد. رضا کیانیان همچون ساخته های قبلی فرمان‌آرا، در فیلم «دلم می‌خواد» ایفاگر نقش اصلی است. اما حضور محمدرضا گلزار در این پروژه سینمایی می تواند یکی دیگر از نقاط جذب این فیلم باشد هرچند که به گفته فرمان آرا گلزار نقش کوتاهی در فیلمش ایفا خواهد کرد.

مهناز افشار، صابر ابر، رویا نونهالی، پیام دهکردی، بهناز جعفری، سحر دولتشاهی، علی سرابی، ندا مقصودی، آرمینه زیتون‌چیان، رضا بهبودی، فرزین صابونی، احمد ساعتچیان و مریم بوبانی دیگر بازیگران این فیلم هستند. «دلم می‌خواد» با فیلمنامه ای از امید سهرابی، داستان مردی است که در شهری زندگی می کند که اغلب مردمش افسرده و ناراحت هستند. او بر اثر اتفاقی دچار مشکلی می‌شود. مشکل این گونه است که گاهی موسیقی خاصی به ذهنش متبادر می شود و او را مجبور به حرکات موزون می کند و این اتفاق ناخودآگاه، مشکلات خاصی برایش به وجود می آورد.

از دیگر عوامل اصلی سازنده فیلم سینمایی «دلم می‌خواد» می توان به مدیر فیلمبرداری: داوود امیری، تدوین: عباس گنجوی، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم، مدیر تولید: فرهاد کی نژاد و دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: علیرضا شمس اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>