سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

بررسی نقش ملکه انگلیس در سیاست در یک مستند/ سرباز فراری داستان یک فیلم

mehdi-naghavian

مهدی نقویان در یک مستند به ماجرای نقش ملکه انگلستان در سیاست این کشور می‌پردازد.

مهدی نقویان در یک مستند به ماجرای نقش ملکه انگلستان در سیاست این کشور می‌پردازد.

نقویان کارگردان مستند «گاو خشمگین» درباره مستند جدید خود گفت: مدتی پیش اطلاعاتی عجیب درباره ملکه‌ انگلیس واختیارات او در رسانه ها مطرح شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا به بررسی ساختار حکومتی انگلیس و اختیارات ملکه  بپردازیم. در حقیقت این مستند تاریخچه سلطنت در انگلستان و ساختار قانونی انگلیس را به تصویر می کشد. در مرحله تحقیقات این مستند هستیم و در همین تحقیقات به اطلاعات جالبی درباره اختیارات ملکه انگلیس رسیدیم. برای مثال تعیین وانتخاب شورای مرکزی ارتش انگلیس فقط با دستور ملکه انگلیس انجام می‌شود. همچنین اعضای شبکه خبری BBC با دستور او انتخاب می‌شوند. یعنی می‌توان گفت آن طور که انگلیسی ها سعی دارند ملکه را بیشتر یک شخصیت تشریفاتی نشان دهند تا یک شخصیت سیاسی، اصلا صحت ندارد.

وی درباره نحوه ساخت این مستند ادامه داد: در این مستند می خواهیم با مرور تاریخ انگلیس، به پشت پرده سلطنت در انگلیس پی ببریم، در نتیجه مانند مستند «گاو خشمگین» از مجموعه ای از تصاویر و فیلم‌های آرشیوی استفاده خواهیم کرد و البته گفتگو با بعضی افراد را  در برنامه داریم.

نقویان به ساخت اولین فیلم بلند داستانی خود اشاره کرد و افزود: فیلمنامه این داستان براساس زندگی ضارب شهید لاجوردی تنظیم شده است. داستان روایتگر ماجرای یک جوان روستایی است که تحمل فشارها در سربازی را ندارد و از سربازی فرار می‌کند. در آخرین بار که در مرزهای جنوبی ایران سرباز است، فرار کرده و اشتباهی وارد خاک عراق می شود و توسط استخبارات عراق دستگیر شده و از آنجا به اردوگاه اشرف و سازمان مجاهدین انتقال داده می‌شود. در اردوگاه اشرف تحت تعلیمات سخت نظامی و ایدئولوژیکی قرار گرفته تا جایی که تمام تعلقات خانوادگی او از بین رفته و از یک جوان روستایی، قاتل شهید لاجوردی را می‌سازند.

او ادامه داد: نکته جالب فیلم روایت شخصیت شهید لاجوردی از دید ضارب است. همچنین تبدیل کردن یک سرباز فراری به قاتل که شهید لاجوردی را در ملاعام ترور می‌کند. فیلمنامه فیلم را نوشته‌ام و سعی می‌کنم آن را به عنوان یک فیلم سینمایی فیلمبرداری کنیم، اگر هم نتوانستم یک تله فیلم از آن خواهم ساخت.