سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۳ در ۹:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب

تولید ۴ فیلم سینمایی در حوزه هنری/ رونق بخش مستند/ توجه به حوادث منطقه در «مزار شریف»

jahan-biglari

مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره از تولید ۴ فیلم سینمایی در این سازمان خبر داد.

مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره از تولید ۴ فیلم سینمایی در این سازمان خبر داد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: سهیل جهان بیگلری مدیرعامل سازمان سینمایی سوره درباره تولید فیلم‌های سینمایی گفت: امسال ۴ فیلم سینمایی تولید خواهیم کرد. «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده در مرحله فیلمبرداری است و یک فیلم سینمایی دیگر هم کلید خواهیم زد. دو پروژه هم زیرعنوان سینمای پاک و ارزان قرار می‌گیرد. اگر برای تولیداتمان بتوانیم جلب مشارکت سایر نهادها و سازمان‌ها را داشته باشیم، از این تعامل و همکاری استقبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پروژه تولید فیلم پاک و ارزان که یکی دو سال است در حوزه هنری به شکل جدی دنبال شده و به خوبی در سینمای ایران جا باز کرده امسال با ساخت دو فیلم دنبال می شود. یکی از این آثار فیلم «میهمان» به کارگردانی بهزاد رفیعی برای مخاطب کودک و نوجوان است، مجید مجیدی مشاور هنری و جواد نوروزبیگی تهیه کننده آن است. عنوان و جزئیات پروژه بعدی به زودی اعلام می شود.

جهان بیگلری افزود: «مزار شریف» یکی از مهمترین تولیدات امسال ما است که از نظر مضمون و محتوا تجربه ای تازه در سینمای ایران محسوب می شود. از یک سو برای نخستین بار در سینما و به این شکل به واقعه تاریخی مزار شریف پرداخته شده و از سویی دیگر، این فیلم یک پروداکشن بزرگ است که با ساخت استودیویی مجهز در سوله کمال شهر کرج، سعی کردیم در تولید آن سرعت و دقت را بالا برده و هزینه‌ها را کمتر کنیم.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره ادامه داد: ارتقای دستاوردهای فنی سینمای ایران و نمایش مهارت های عوامل پشت دوربین و تبلور هنر جلوه های ویژه اتفاقی است که به دنبالش هستیم و در «مزار شریف» بخشی از این تلاش که نتیجه داده، قابل ملاحظه است. این فیلم رویکردی داستانی دارد و با وجود نگاه واقع گرا و اسنادی حاکم بر فیلمنامه و فیلم، کوشیده شده برای مخاطب دارای جذابیت باشد.

وی افزود: با توجه به گسترش حضور فرقه‌های افراطی در جهان اسلام، خاورمیانه و کشورهای همسایه و به ویژه رویدادهای تلخ و تکان دهنده ای که این روزها در کشور عراق شاهد آن هستیم، لزوم ساخت آثاری از جنس «مزار شریف» بیش از گذشته ضروری به نظر می‌رسد. یکی از اولویت های ما در ساخت «مزار شریف» ارائه چهره واقعی اسلام و پرده برداشتن از خاستگاه و جایگاه اسلام آمریکایی و فرقه های افراطی به ظاهر اسلامی است.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره گفت: در بخش مستند علاقمند به تولید آثاری هستیم که هم نیاز فرهنگی جامعه است و هم مغفول مانده و وظیفه نهادها و سازمان‌هایی مانند حوزه هنری است که به این سوژه ها بیشتر توجه کنند. با تقویت بنیه مالی در این بخش هم می‌توانیم تولیداتمان را افزایش دهیم. ما با تلویزیون همکاری خوبی داریم. مجموعه مستند «خرمشهر» پارسال بارها از تلویزیون پخش شد، مستند «بیداری» و مجموعه ۵ قسمتی وال استریت هم قرار است از شبکه مستند روی آنتن برود. بخش مستند و فیلم کوتاه سازمان سینمایی سوره امسال رونقی دوباره خواهد یافت. طبق برنامه ریزی‌ها قرار است چهار مستند تولید کنیم که جزئیات آنها را به زودی اعلام خواهیم کرد.

جهان بیگلری درباره وضعیت تولید مجموعه «دا» گفت: نگارش متن تمام شده و طبق برنامه ریزی پیش می‌رویم. امیدوارم این مجموعه که با نگاه به کتاب پرمخاطب «دا» ساخته می شود اثری ماندگار در حوزه سینمای دفاع مقدس و ادبیات پایداری باشد. این مجموعه که به کارگردانی همایون اسعدیان و تهیه کنندگی منوچهر محمدی ساخته می‌شود تصاویری از روزهای مقاومت در خرمشهر را به تصویر می کشد و از این منظر، بازگو کننده حقایقی است که کمتر به آن پرداخته شده. با توجه به نوع قصه، فیلمنامه و فضای کار، نیاز به منابع مالی و بودجه بالایی داریم و اگر بتوانیم جذب سرمایه و مشارکت کنیم، تولید این مجموعه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تولید در حوزه سینمای دفاع مقدس دغدغه جدی داریم، کتاب های بسیاری را بررسی کردیم و فیلمنامه های مختلفی نوشته شده، اما یکی از مشکلات ما در این زمینه بودجه و بحث اعتبار مالی است. فیلمنامه‌های «حرمان هور»، «پایی که جا ماند»، «لشگر خوبان»، «مهمان صخره‌ها»، «شنام»، «۲۳ نفر» و … با موضوع دفاع مقدس آماده و در اولویت تولید سازمان سینمایی سوره است.

جهان بیگلری درباره حضور حوزه هنری در بازارهای بین المللی گفت: به نظرم حوزه هنری به عنوان یک کمپانی بزرگ تولید، عرضه و نمایش فیلم مانند دیگر کمپانی‌های جهان باید در بازارهای بین المللی  حضور داشته باشد. رساندن صدا و تصویر آثاری که در این نهاد تولید شده، به مخاطب داخلی و خارجی یکی از وظایف ما است و تلاش می‌کنیم این وظیفه را به شکل تخصصی و جدی به انجام برسانیم.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره ادامه داد: در یکی دو سال اخیر و با همکاری دوستان در بخش بین الملل سازمان سینمایی سوره فعالیت در این حوزه پررنگ تر شده و تعداد زیادی از فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن در کنار فیلم های سینمایی در عرصه بین المللی عرضه شده و این محصولات جوایزی را هم از جشنواره های مختلف به دست آورده‌اند.

جهان بیگلری گفت: مذاکره با تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و نمایندگان جشنواره‌ها با توجه به مشکلات ارتباط از طریق اینترنت و ارسال نسخه فیلم ها از ایران به کشورهای مختلف، در بازارهای سینمایی سریع‌تر، بی واسطه، با هزینه کمتر و بهتر اتفاق می‌افتد. شاید بعضی از منتقدان به حضور نمایندگان نهادها در بازارهای سینمایی متوجه این موضوع نباشند که در بخش بین الملل ارتباط دو سویه و حضوری، تاثیری مضاعف در معرفی دستاوردهای سینمایی یک کمپانی دارد.

وی مشکل اصلی حضور سینمای ایران در بخش بین الملل را نبود یک استراتژی در این زمینه دانست و گفت: استراتژی مشخص برای عرضه فیلم های داخلی در جشنواره‌ها، مجامع سینمایی، هفته های فیلم و بازارهای سینمایی نداریم. سیاست گذاری در این زمینه اتفاق نیفتاده و هدف گذاری مشخص نشده است. به همین دلیل هر نهاد و سازمان در این بخش به دنبال تامین اهداف و برنامه های خود است، در حالی که ما نیازمند یک فکر واحد و نظام‌مند هستیم.

مدیرعامل سازمان سینمایی سوره ادامه داد: مثلا صدا و سیما به دلیل نیاز خود خریدار آثار در بازارها است، اما به دلیل شرایط و مقررات حاکم بر رسانه ها و فرهنگ ما، همه آثار نمی توانند مورد توجه سازمان صدا و سیما باشد، پس عملکردش محدود می‌شود. از سوی دیگر موسسات ویدیویی هم هستند که خریدارند و برای تامین نیازشان آثار مختلف را تهیه می‌کنند. تلویزیون فیلم سینمایی می خرد، رسانه ویدیویی فیلم سینمایی می خرد در قالب ویدیو عرضه می کند. بنابراین خرید و فروش معنای اقتصادی خود را پیدا نمی‌کند. سال ها است که این ساختار از دست رفته، حدود ۲۰ سال است در زمینه خرید و فروش فیلم دچار مشکلیم.

جهان بیگلری گفت: پیشتر بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی می خرید و تلویزیون آثار تلویزیونی، اما این روند مخدوش شده و به بی نظمی دامن زده است.بعضی فیلم ها را هم ممکن است فارابی بخرد، هم تلویزیون، هم موسسه های ویدیویی. امکان فروش هم ضعیف شده است. اگر حمایتی در زمینه خرید و فروش هست باید فکر شده باشد، اگر از بخش خصوصی حمایت می شود باید نظام‌مند باشد. باید نهادی این کار را انجام بدهد که دنیا آن را می شناسد و کار تبلیغات و معرفی سینمای ایران در خارج از کشور بر عهده آن است. این نهاد باید تسهیل کننده امر خرید و فروش باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ورود به بازارهای جهانی را نیاز امروز سینمای ایران دانست و گفت: ورود به عرصه پخش در بازارهای جهانی به این سادگی نیست، این که فیلم های ما در چند کشور یا چند سالن روی پرده بروند کافی نیست. ما باید وارد چرخه اکران در کشورهای مختلف بشویم. باید به بازگشت سرمایه و رونق در این عرصه بیندیشیم و نظام سینمایی کشور به این سمت برود که برای این حوزه استراتژی مشخص و هدفمند تعریف کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>