سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

رونمایی از مستند «قصه‌های مقاومت» در سالروز جنگ ۳۳ روزه/ یادگار شهید چمران در لبنان

lobnan

مجموعه مستند «قصه‌های مقاومت» به کارگردانی مجید کلهر در سالروز جنگ ۳۳ روزه لبنان رونمایی می‌شود.

مجموعه مستند «قصه‌های مقاومت» به کارگردانی مجید کلهر در سالروز جنگ ۳۳ روزه لبنان رونمایی می‌شود.

مجید کلهر عکاس و مستندساز در گفتگو به سوره سینما گفت: این مستند در ۵ داستان و با موضوع جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل تنظیم شده که اکنون در مرحله تدوین است. این مستند در ۵ موضوع دسته بندی شده که هر کدام از آنها روایتگر مکان یا اتفاقی در جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه لبنان است. این ۵ موضوع عبارتد از هلی بورن، روستای الطیبه، روستای الغندوریه، مجتمع امام حسن (ع) و حاج سهیل.

او درباره یکی از موضوعات فیلم به نام «روستای الطیبه »گفت: در یکی از این ۵ موضوع ، داستان روستای الطیبه را روایت می‌کنیم . الطیبه جزو معدود روستاهایی در لبنان بود که مردم آن با وجود نزدیک بودن به خط مقدم جنگ  تا روز شانزدهم مقاومت کردند و حاضر به ترک خانه هایشان نشدند. نکته قابل تامل در مورد این منطقه این است که شهید مصطفی چمران در سال ۱۹۷۵ میلادی یک خط دفاعی در آن منطقه ایجاد می‌کند که این خط دفاعی تا سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه رهبری شده و بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

وی سپس به معرفی داستان دیگری از مجموعه مستند خود به نام مجتمع مسکونی امام حسن(ع) پرداخت و گفت: داستان دوم مستند درباره مجتمع امام حسن (ع) در شهر ضاحیه لبنان است. دقیقا یک روز قبل از اعلام آتش بس جنگ، ارتش رژیم صهونیستی این ساختمان ۸ طبقه را با چندین بمب یک تنی مورد حمله قرار داد و  ۴۰ -۵۰ غیر نظامی شامل زن و کودک در این حمله از بین می‌روند. این داستان اوج جنایت رژیم صهونیستی در جنگ ۳۳ روزه است.

کلهر سپس درباره  اپیزود «حاج سهیل »گفت: در این قسمت همراه با یک خانواده لبنانی می‌شویم. در این داستان حاج سهیل پدر این خانواده به همراه خانواده اش در روز آتش بس سرافرازانه به خانه ویران شده خود برمی‌گردند اما در حالی که خانه خود را ویران شده می بیند می‌گوید: خوشحالیم که در این جنگ شرافت و کرامتمان خدشه دار نشد. خدا را شکر که که اجازه ندادیم قطره‌ای خون از بینی سید حسن نصرالله ریخته شود.

مجید کلهر در پایان درباره اکران این مستند گفت: تدوین مستند را تمام کردیم. این مستد در سالروز جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل رونمایی خواهد شد. تلاش می‌کنیم تا این مستند از تلویزیون پخش شود.

عوامل این مستند عبارتند از کارگردان و ترجمه  مجید کلهر، تصویربردار: مجتبی کوچکی و مچتبی قاسمی، تدوینگر: امیر کیانی. مجری طرح این پروژه موسسه «میثاق» است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>