سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

ارائه تصویر واقع‌بینانه از ایران به دنیا، جهاد فرهنگی است/ انعکاس صدای مظلومیت مردم ایران

hoz-fereshteha

منوچهر محمدی تاکید کرد مجموعه رسانه‌های غربی سعی دارند چهره مخدوش از ایران مخابره کنند، شکستن این هجمه جهاد فرهنگی است.

منوچهر محمدی تاکید کرد مجموعه رسانه‌های غربی سعی دارند چهره مخدوش از ایران مخابره کنند، شکستن این هجمه جهاد فرهنگی است.

سوره سینما- فارس نوشت: منوچهر محمدی درباره حضور دو فیلم «حوض نقاشی» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» به تهیه‌کنندگی خود در جشنواره فیلم «شانگهای» گفت: هر دوی این فیلم‌ها در دو بخش مختلف از جشنواره شانگهای حضور دارند که فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» در بخش رقابتی با نام استعداد‌های جوان آسیا و فیلم «حوض نقاشی» در بخش غیررقابتی پاناروما این جشنواره حضور دارند.

وی درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها در جشنواره شانگهای خاطرنشان کرد: هر جشنواره‌ای مکانیزم بخصوصی برای انتخاب فیلم دارد. در این جشنواره نماینده‌های آن به مجامع و جشنواره‌های مختلف سینمایی می‌روند و فیلم‌ها را می‌بینند و بسته به سیاستگذاری‌های جشنواره فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنند و بعد دعوتنامه می‌فرستند برای حضور فیلم در جشنواره پس از آن هیأت انتخاب آثار را بررسی می‌کنند و آثار منتخب مشخص می‌شوند.

محمدی درباره انتخاب این دو فیلم گفت: به دلیل اینکه هر دو فیلم جنبه خانوادگی در آن‌ها غالب است و از آنجایی که برای این جشنواره فیلم‌هایی مهم است که درباره فرهنگ و آداب کشورها باشد این دو فیلم مورد‌توجه قرار گرفته است. روز گذشته اولین نمایش فیلم «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری انجام شد و امروز قرار است فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» به کارگردانی حامد محمدی روی پرده برود.

این تهیه‌کننده سینما درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی و تاثیرات آنها خاطرنشان کرد: اساسا جشنواره‌ها مکان و فضای عرضه محصولات سینمایی است. آنچه روشن است در دنیای امروز هرچقدر سعی کنیم تصویر درست و واقع‌بینانه از کشور خودمان به دنیا عرضه کنیم کار مهمی را انجام داده ایم. دلیل آن این است که مجموعه رسانه‌های غربی به خصوص رسانه‌های معاند و کسانی که با فرهنگ ایران و حاکمیت ایران مشکل دارند سعی می کنند چهره مخدوش از ایران مخابره کنند، شکستن این حجمه؛ خود جهاد فرهنگی است. حضور فیلمسازان ما که فیلم‌های مبنی بر ارزش‌های جامعه تولید می‌کنند در مجامع بین‌المللی خوب است و باعث شکستن این تصورات که توسط برخی رسانه‌ها ایجاد شده است می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم «طلا و مس» ادامه داد: موضوعی که پسندیده نیست این است که ما بر طبق خواسته ها و سیاست های آن ها فیلم هایی تولید کنیم که به واقع تصویر درست و مبتنی بر واقعیتی از جامعه ایران نیست، در این صورت است که حضور ما در جشنواره‌ها نه تنها دست آوردی محسوب نمی شود، بلکه عملا به تشدید آن تصویر غلط از جامعه ایرانی می انجامد. اما اگر فیلم‌هایی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی خودمان امکان حضور در جشنواره های جهانی را پیدا کنند نه تنها باید حمایت کنیم بلکه فعالانه باید در این مجامع شرکت و از تریبون های ایجاد شده در این جشنواره ها برای رساندن صدای مظلومیت و صلح دوستی مردم ایران به خوبی استفاده کنیم و این حضور فارغ از اینکه جایزه‌ای دریافت کنیم یا خیر کار ارزشمندی است.

«حوض نقاشی» و «فرشته ها با هم می‌آیند» محصول حوزه هنری هستند.