سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ خرداد ۱۳۹۳ در ۱:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب

«هفت سنگ» برگ برنده شبکه سه در ماه رمضان است؟/ زنده کردن خاطرات تلویزیونی یک نسل

Haft-Sang

مجموعه «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان برای پخش در ماه رمضان امسال آماده است.

مجموعه «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان برای پخش در ماه رمضان امسال آماده است.

سوره سینما- یکی از سریال هایی که کار خود را به پایان برده و آماده رقابت در ماراتن مجموعه‌های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان شده ، مجموعه ۴۰ قسمتی «هفت سنگ» به تهیه کنندگی مجید مولایی و کارگردانی علیرضا بذرافشان است که برخلاف بسیاری از آثار مناسبتی به نظر می‌رسد با برنامه ریزی صحیح و در فرصت مناسب تولید شده است.

این مجموعه به گفته عوامل آن یادآور سریال های آپارتمانی محبوب تلویزیون مانند «خانه سبز» و «همسران» است که با اقبال مخاطبان مواجه شدند. مجموعه ای که سه خانواده در یک ساختمان را بستر طرح مسائل اجتماعی و خانوادگی با رگه‌های طنز کرده است و در این مسیر از بازیگران آزموده شده در حیطه کمدی در کنار بازیگرانی که بیشتر در شخصیت های جدی بوده اند نیز استفاده کرده تا این امیدواری را به وجود بیاورد که شبکه سه به خوبی از مخاطبان روزه دار خود استقبال خواهد کرد. علیرضا بذرافشان نویسنده و کارگردان تلویزیون در اولین تجربه کارگردانی خود در قالب مجموعه‌ساز در «نابرده رنج» هم خاطرات دهه ۶۰ را زنده کرده بود، به نظر می‌رسد او به ثبت خاطرات یک نسل در مجموعه‌هایش علاقمند است.

مجموعه «هفت سنگ» شهریور ماه سال ۹۲ کلید خورد و در مدت زمان حدود ۶ ماه کار خود را به پایان رساند و به نظر می‌رسد بازیگرانی همچون مهدی سلطانی که ما پیش از این او را در نقش های جدی و چند بعدی دیده ایم کار سختی را پیش رو دارد تا خود را با شمایلی باورپذیر در عرصه طنز به مخاطب نشان دهد، از طرف دیگر بهنام تشکر و فرناز رهنما که سابقه درخشش با سریال «ساختمان پزشکان» در میان مخاطبان را داشتند، این بار هم خود را در عرصه ای حساس در زمینه بازیگری می‌بینند و به رقابت با دیگر بازیگران خواهند پرداخت. بهنام تشکر نقش پسر بابا نصیر با بازی پرویز پور حسینی را ایفا می‌کند و فرناز رهنما مانند «ساختمان پزشکان» نقش همسر او را بازی می‌کند. این زوج بچه‌دار نمی‌شوند و ماجرای حضور در بهزیستی و پذیرفتن سرپرستی یک کودک بخشی از قصه را تشکیل می‌دهد.

پورحسینی در این سریال نقش بابا نصیر را بازی می‌کند که مغازه شیرینی فروشی دارد. دختر او لیلا با بازی شبنم مقدمی همسر محسن با بازی سلطانی است و نقش یکی از سه فرزندشان را ارسلان قاسمی بازی می‌کند. همسر بابانصیر فوت کرده و او با زنی به نام مهری که یک پسر از همسر سابقش دارد و نقش او را الهام پاوه‌نژاد بازی می‌کند، ازدواج کرده است. بخشی از ماجراهای سریال به مهری و پسرش برمی‌گردد.

در همین رابطه مجید مولایی تهیه کننده سریال «هفت سنگ » در گفتگویی که پس از اتمام مراحل فنی کار با سوره سینما داشت گفت: ما آماده پخش هستیم و فقط صداگذاری دو قسمت پایانی در حال انجام است که به زودی به پایان خواهد رسید. وی در مورد اینکه چه انتظاری از سریال «هفت سنگ» دارد گفت: ما از مجموعه کار راضی هستیم و با توجه به اینکه یکسری نوآوری در تولید داشته ایم، فکر می کنم نتیجه رضایت بخشی در ارتباط با مخاطب بگیریم، اما منتظر خواهیم ماند و تمام تلاش ما این بوده که سریال مورد توجه قرار بگیرد.

مولایی درباره فرم «هفت سنگ» گفت : فرم سریال مدرن است و ما تا به حال تجربه ای اینچنین را در عرصه سریال سازی نداشته‌ایم، در هر قسمت ۳ قصه را روایت می‌کنیم که ارتباط تماتیک با یکدیگر دارند و این فرمت کار برای خود ما هم جالب بود و امیدواریم که بازتاب خوبی در بین مخاطبان داشته باشد. تهیه‌کننده «هفت سنگ» درباره روند و شرایط تولید این مجموعه گفت: با اینکه سازمان صدا و سیما از لحاظ مالی شرایط خوبی نداشت، ما این کار را در شبکه ۳ تولید کردیم که نسبت به شبکه‌های دیگر اوضاع بسامان و بهتری داشت و از ابتدا تلاش کردیم از لحاظ قراردادها و دستمزدها با مدیریت و برنامه ریزی کار را پیش ببریم که این اتفاق هم افتاد.

مولایی با تاکید بر حمایت مدیر شبکه سه سیما در روند تولید این مجموعه ادامه داد: با تمام شرایط و مشکلاتی که شبکه‌های تلویزیونی داشتند، مدیر جوان شبکه سه سیما به خوبی و در مراحل مختلف از کار حمایت کردند و بسیار پیگیر مشکلات احتمالی در مسیر تولید بودند. در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را روی همین اثر گذاشته‌ام و منتظر پخش سریال و دیدن بازخوردهای مخاطب هستم و امیدوارم که این مجموعه مورد پسند محاطبان قرار بگیرد و پس از آن درباره چند مجموعه‌ای که در برنامه های آینده دارم، تصمیم خواهم گرفت.

از دیگر عوامل و دست اندرکاران این سریال می‌توان به گروه نویسندگان: علیرضا بذرافشان، سارا خسرو آبادی، حسین تراب‌نژاد و فروغ فروهیده، مجری طرح: کامبیز دارابی، مدیر تصویربرداری: فرشاد گل‌سفیدی ، صدابردار: شهرام متولی باشی ، طراح چهره پردازی: محمد قومی، طراح صحنه و لباس: محسن نوروزی، مدیر تولید: فواد بوربور، دستیار اول کارگردان: رضا شریفی، منشی صحنه: غزل رشیدی، دستیار برنامه‌ریزی: مریم پدمه، دستیار دوم کارگردان: محمد اسماعیلی، عکاس: علیرضا حمیدنژاد، مدیر تدارکات: حامد پرهیز اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>