سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ تیر ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب

پروانه ساخت برای فیلم درباره حادثه ایرباس/ نام «مرثیه‌ای برای یک دوست» تغییر کرد

saeed-asadi

سعید اسدی با دریافت پروانه ساخت برای فیلم جدیدش، این پروژه را که چند سال پیگیری کرده به مرحله تولید می‌رساند.

سعید اسدی با دریافت پروانه ساخت برای فیلم جدیدش، این پروژه را که چند سال پیگیری کرده به مرحله تولید می‌رساند.

سوره سینما- قاسم قلی‌پور برای فیلمنامه ای که درباره حمله ناو یو اس‌ اس وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرانی در ۲۶ سال است، پروانه ساخت گرفته. همان حادثه که به شهادت ۲۹۰ مسافر ایرانی انجامید. فیلمنامه را سعید اسدی نوشته و از سال‌ها پیش به دنبال تولید این پروژه بوده است. این تهیه کننده در رابطه با تولید این پروژه سنگین به سوره سینما گفت: این فیلم سینمایی انگلیسی زبان پروژه سخت و سنگینی است که به فراخور داستان باید از بازیگران خارجی در آن استفاده کنیم و بخشی از کار در کشورهای دیگر فیلمبرداری شود. به همین خاطر لازم است از سرمایه گذاران آزاد، مستقل و بین‌المللی دعوت کنیم تا بعد از تامین اعتبار لازم هر چه زودتر فیلم را کلید بزنیم. نام فیلم هم که پیش از این با عنوان «مرثیه‌ای برای یک دوست» مطرح شده بود اکنون «(Ussv)» نام دارد که در واقع مخفف نام ناو یواس‌اس وینسنس است.

وی افزود: دوسال پیش با سعید اسدی فیلمنامه ای در رابطه با این حادثه تلخ نوشتیم که اواخر سال گذشته با پروانه ساخت آن موافقت شد. در این ۲۶ سال تنها اتفاقی که درباره این حادثه رخ داد یادبودها و متن هایی بود که هرسال به این مناسب نوشته و منتشر می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در مقابل فیلم های ناجوانمردانه و مکرری که امریکایی‌ها علیه کشورمان می‌سازند اثری تولید کنیم تا جوابی باشد برای برانگیختن افکار بین‌المللی.

در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر قرار گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمام آنها به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی بودند که شهید شدند.

«آتش سبز»، «عروس آتش» و «ماه مهربان» و … فیلم‌هایی است که قاسم قلی‌پور تهیه کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>