سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ تیر ۱۳۹۳ در ۱:۱۶ ب.ظ چاپ مطلب

یک تیر عطاران برای دو نشان/ خاطرات درهم یک عاشق سینما در کن

redcarpet1

دومین فیلم رضا عطاران اثری است درباره سینما و ادای دین به عاشقان این هنر پر زرق و برق.

دومین فیلم رضا عطاران اثری است درباره سینما و ادای دین به عاشقان این هنر پر زرق و برق.

سوره سینما – میثم محمدی: دومین فیلم سینمایی رضا عطاران بازیگر محبوب این روزهای سینمای ایران اگرچه در نگاه نخست با اولین فیلمش تفاوت دارد، اما در یک نقطه مهم با آن اثر مشترک است. هر دو فیلم در ستایش هنر سینما هستند. اولی از طریق روایت داستان روزهای پرملال مردی که با فیلم‌های محبوبش زندگی می‌کند و دومی با اشاره مستقیم به رویاها و آرزوهای یک هنرور که برای پیشرفت به جشنواره کن هم می‌رسد.

خلاصه داستان: یک هنرور سینما که سالهاست در آرزوی نقش آفرینی در نقش های خوب در سینما به فعالیت نمایشی در زمنیه تئاتر هم می پردازد ، تصمیم می گیرد خود را به جشنواره کن برساند و در آنجا ضمن ملاقات با استیون اسپیلبرگ ، کارگردان مطرح هالیوودی شرایطی را برای عرضه استعدادهای خود در آنجا فراهم کند که در این بستر اتفاقاتی برای او می افتد.

درباره «رد کارپت »: شکی نیست که وقتی نام رضا عطاران به عنوان کارگردان یک اثر سینمایی یا تلویزیونی به میان می آید همه مخاطبان او متفق‌القول به دنبال لحظه های ناب کمیک با چاشنی های خاص این کمدین سینما هستند.«رد کارپت» تازه‌ترین اثر سینمایی عطاران که این روزها از استقبال قابل توجهی هم مواجه شده، هم یک فیلم هوشمندانه است و هم اینکه به لحاظ تکنیک و فرم و ساختار فیلمنامه با ضعف های بسیاری روبرو است. اگر ابتدا بخواهیم درباره هوشمندی کارگردان این اثر صحبت کنیم باید به این نکته توجه کرد که هر گاه درباره یک اثر که بخش عمده ای از آن باید در خارج از کشور ساخته شود ، صحبت به میان می آید ناخودآگاه ذهن هر کسی به سوی هزینه های سنگین تولید می رود.

اما اتفاقی که برای «رد کارپت» افتاده در واقع مصداق بارز یک تیر و دو نشان است که رندی عطاران این نتیجه را حاصل کرده که او و تیم همراهش از خلال یک سفر توریستی به جزیره کن، متریال ساخت یک فیلم سینمایی را با خود به ارمغان آورده است. در واقع او با هوشمندی تمام ستاره‌هایی همچون تیلدا سوینتون، جیم جارموش، استیون اسپیلبرگ، آیشواریا رای و … را بدون هیچ هزینه مقابل دوربین خود آورده تا از این جهت هم اثری پرستاره را به مخاطب ارائه کند! پس از این جهت عوامل فیلم بسیار اقتصادی و هوشمندانه عمل کرده اند. اما در نقطه مقابل این جریان باید به مضرات این اسلوب و شیوه تولید هم اشاره کرد. اساسا ایده اولیه فیلم «رد کارپت» پتانسیل دراماتیک بالایی دارد و در همان مواجهه ابتدایی می تواند هر کسی را ترغیب به دنباله روی از داستان کند.

اما شرایط کافی از ابتدای مطرح شدن ایده تا پیشبرد پروژه در یک حالت نرمال و مناسب وجود ندارد و به کار لطمه میزند .این آسیب بیشتر متوجه فیلمنامه اثر است که به شدت متکی به شخصیت اصلی داستان است که رضا عطاران نقش آن را بر عهده دارد و اتفاقا همان انتظارات قابل پیش بینی را برای طرفدارانش برآورده می کند. اما فیلمنامه از لحاظ ساختاری خالی از موقعیت ها ، نقاط عطف و نوسان های دراماتیک برای شکل گیری یک جریان نمایشی منسجم است و همه چیز بداهه طراحی و اجرا شده است. انتظار صرف مخاطب برای مواجهه شخصیت اصلی داستان با استیون اسپیلبرگ و عدم وجود داستان های فرعی اثر گذار برای پرهیز از یک روایت مستقیم و بدون فراز و فرود ، اثر را در بسیاری از مقاطع به ورطه کسالت و کم مایگی فرو می برد و شاید تنها دلخوشی مخاطب در این اثر همان شوخی های انحصاری رضا عطاران با محیط پیرامون و ایجاد موقعیت های طنز باشد که در این زمینه هم با افت روبرو می شود. تمام این مشکلاتی که از آنها گفتیم بدلیل نبود یک پیش تولید حرفه ای و نگارش یک فیلمنامه ، بدون ملاحظات تولید است و اثر پیشین عطاران (خوابم می آد) گواهی بر این است که بی تردید او ساختار کمدی و فیلمنامه درست را می‌شناسد. در آخر باید گفت که «رد کارپت» با تمام اینکه برای ادای دین به عاشقان سینما است و لحظه های خوبی را برای آنها رقم می زند ،اثری ضعیف در کارنامه عطاران به حساب می آید.

redcarpet2

کوتاه از بازی رضا عطاران: عطاران فارغ از استعدادهای تثبیت شده اش در زمینه کارگردانی به معنای واقعی کلمه یک کمدین موفق در عرصه سینما محسوب می‌شود. او در آثار بسیاری توانسته توانایی خود را در زمینه بازیگری به اثبات برساند و شاخصه های منحصر به فردی را در این زمینه دارد. عطاران در «رد کارپت» هم شیوه خاص خود را برای ایفای نقش دارد. شخصیت هایی که معمولا او بازی می کند بسیار به شخصیت خود او نزدیک است و به همین جهت میزان باورپذیری را افزایش می دهد. حضور او در فیلم «رد کارپت» مجزا از زرق و برق فستیوال کن و در واقع ترکیب این دو عامل بی شک فضای ذهنی و پیش فرض مثبتی را برای مخاطب ایجاد می کند تا لحظه های خوبی را در سالن سینما شاهد باشد که عطاران در مقام بازیگر توانسته همان توقعات و در واقع پیش فرض ها را به خوبی اجرا کند و یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت این اثر در دستیابی به فروشی قابل توجه خواهد بود.

آمار فروش: فیلم جدید عطاران که توسط موسسه فیلمیران پخش می شود با در اختیار داشتن ۲۲ سینما در کشور توانسته فروش خوب و قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.این فیلم در سه روز ابتدایی اکران در سینما از مرز ۵۰ میلیون تومان گذشت که این روند با در نظر گرفتن پتانسیل‌های بالای «رد کارپت» در جریان فروش ، نوید دهنده یک موفقیت در اکران برای عوامل این اثر خواهد بود .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>