سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۳۹۳ در ۹:۴۳ ق.ظ چاپ مطلب

انصراف بابک کایدان از مجموعه مناسبتی ماه محرم/ ساخت مجموعه درباره شهیدان افراسیابی

babak-kaydan

مجموعه «خورشید، ماه و ۵ ستاره دنباله‌دار» درباره شهیدان افراسیابی ساخته می‌شود.

مجموعه «خورشید، ماه و ۵ ستاره دنباله‌دار» درباره شهیدان افراسیابی ساخته می‌شود.

بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون درباره سریال «نشانه ها» به سوره سینما گفت: من به دلیلی مشکلاتی که درباره این کار بوجود آمد از ادامه همکاری انصراف دادم و یکی از این دلایل مربوط به قصه «نشانه‌ها» بود که در واقع مربوط به زائران ایرانی کربلای معلی و گروگان گرفته شدن آنان توسط تروریست های تکفیری بود و با توجه به حساسیت های موجود در این زمینه و تحولات فعلی عراق و منطقه ترجیح دادم که انصراف خودم را اعلام کنم.

وی در ادامه افزود: البته دلیل دیگر هم این بود که نگاه من به این فیلمنامه مدرن بود و در واقع با شکست زمان و فرمول خاص مواجه بودیم و برخلاف آثار مناسبتی ماه محرم یک نوآوری در اثر وجود داشت و این نگاه و شیوه من با سلایق دوستان در شبکه تهران همراه و همخوان نبود و آنها تمایل داشتند که با سبک و سیاق خودشان این کار را انجام دهند.

کایدان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ روز از فسخ قرار داد من با شبکه می گذرد افزود: درنهایت قرار براین شد به دلیل قراردادی که من داشتم طرح این سریال در اختیار شبکه باشد، اما دوستان تعهد دادند سیناپس کامل ۸ قسمت از کار و سکانس‌هایی را که نوشته ام بدون تغییر بماند و کار را با نویسنده دیگری ادامه بدهند که امیدوارم به سرانجام خوبی برسد.

وی درباره فیلمنامه « نشانه‌ها» تاکید کرد: این فیلمنامه بر خلاف آثار مناسبتی این ایام که ریتم آرامی دارند، با نگاهی جدید به عنوان یک اثر پرحادثه و با ریتم بالا و سرشار و برگرفته از مفاهیم عاشورایی و در ارتباط با کربلای معلی بود که متاسفانه با سلیقه دوستان هماهنگ نبود.

نویسنده فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است» در ادامه با اشاره به حساسیت آثار مناسبتی، بخصوص در ماه محرم ادامه داد: تحولات روز و آنهم اتفاقات تلخی که با عنوان اسلام در عراق می افتد و ارتباط آن با هسته اصلی این فیلمنامه که به زائران پیاده کربلا مربوط می‌شود به درستی حساسیت را در میان من و همچنین برنامه سازان در سازمان صدا و سیما ایجاد می کند. نمونه این جریان را درباره سریالی که از روی یک سریال آمریکایی کپی شده و در روزهای اخیر جنجال به پا کرده شاهد هستیم که کار تا به بررسی در مجلس شورای اسلامی هم رسیده است که این بدلیل حساسیت آثار مناسبتی است.

کایدان با اشاره به سفر خود و تهیه کننده «نشانه‌ها» به عراق و انجام تحقیقات خوب و موثر در این زمینه گفت: این سنت پیاده روی زائران بسیار عجیب و خوب است و با گردهمایی چیزی حدود ۳۰ میلیون نفر از نقاط مختلف دنیا به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های مذهبی جهان قابل بررسی است. به همین دلیل یک رسالت بزرگ است که باید حق مطلب در قبال آن ادا شود و مردم به خوبی با این سنت آشنا شوند و امیدوارم این پروژه با موفقیت انجام شود. البته با توجه به اینکه بخش‌های زیادی از این قصه در عراق می‌گذرد و با وجود زمانی که تا ماه محرم باقی مانده کار دشوار است و هرچند که من از روند آغاز کار اطلاعی ندارم، ولی به نظر می رسد زمان کافی وجود ندارد تا کار برای ماه محرم آماده شود.

این فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون با اشاره به پایان فیلمنامه سریال دیگری با نام «خورشید، ماه و ۵ ستاره دنباله‌دار» گفت: این فیلمنامه را در ۲۶ قسمت و براساس زندگی شهیدان افراسیابی نوشته ام که نگارش آن دو سال طول کشید و به عنوان پروژه الف ویژه در اختیار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بعنوان متولی ساخت اثر قرار گرفته است. نام این اثر استعاره از پدر، مادر و ۵ فرزند این خانواده است و با تمام اینکه فراز و فرودهایی هم در روند نگارش داشتیم ، کار به پایان رسید و انجمن دفاع مقدس به دنبال جذب مشارکت و سرمایه از سوی ارگان‌های دیگر و انتخاب کارگردان برای تولید است.

سریال ۱۳ قسمتی «نشانه‌ها» به تهیه کنندگی عباس نادران برای محرم امسال شبکه تهران در نظر گرفته شده است. ۵ فرزند خانواده افراسیابی در جریان وقابع پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهید شده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>