سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ تیر ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

برای مردم غزه کاری بیش از بیانیه باید انجام داد/حاضرم وارد میدان شوم

ensieh-shahhoseini

انسیه شاه حسینی گفت: سینما ابزاری به نام فیلم دارد که می‌تواند در عرصه بین‌الملل بیش از سیاست تاثیرگذار باشد.

انسیه شاه حسینی گفت: سینما ابزاری به نام فیلم دارد که می‌تواند در عرصه بین‌الملل بیش از سیاست تاثیرگذار باشد.

این کارگردان در رابطه با جریان‌هایی که این روزها در غزه رخ داده به سوره سینما گفت: مقام معظم رهبری در این رابطه تذکراتی فرمودند. مردم هم با توجه به آن هر کار که از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند اما متاسفانه سینما به موازات جریان های پیش آمده نتوانسته است آنطور که باید ایفای نقش کند.

این کارگردان افزود: البته کم کاری از سینماگران نیست، مشکل عدم حمایت از تولیدات این چنینی است. فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» ساخته پرویز شیخ طادی یکی از بهترین آثاری بود که دغدغه های این چنینی را در قالب تصویر درآورده، اما متاسفانه هیچ حمایتی از آن نشد و حتی در اکران هم شرایط خوبی نداشت. این فعالیت های مانند جرقه ای در آب است و راه به جایی نمی برد. باید از سینما حمایت شود تا فیلمساز بتواند با انگیزه حرکت کند. اتفاقا برای حوادثی از این دست که در دنیا رخ می‌دهد سینما بهتر از مستند عمل می کند و تاثیر می گذارد. چون لازمه فیلم مستند حضور مستندساز در محل حادثه است و این در شرایط غزه امکان پذیر نیست. اما یک فیلمساز می تواند با کیلومترها فاصله و خلق موقعیت دراماتیک اعتراض خود را به نمایش بگذارد و دیگران را هم برانگیزاند.

وی ادامه داد: به نظر من دولت مردان باید فراخوان دهند تا افرادی که واقعا دغدغه این مسایل را دارند اعلام حضور کنند. کسی که می خواهد برای مردم غزه فیلم بسازد باید از دل و جان عمق فاجعه را درک کند نه اینکه از سر بیکاری قلم به دست بگیرد. حمایت های اولیه باعث می شود تا کسی که دلش برای مردم مظلوم می تپد بدون اینکه غصه نان و هزینه داشته باشد با فکری باز بتواند کاری تاثیر گذار بنویسد.دولت باید در این زمینه با سینما همکاری کند.بعد از حمایت اقتصادی دولت باید فرصت تحقیق و منابع اطلاعاتی را به هر طریق ممکن برای فیلمسازان فراهم کند تا اثری که تولید می شود علاوه بر دراماتیک بودن و تاثیر گذاری بتواند حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. در این باره تلویزیون هم نقش اساسی دارد چون سریال ها هم قطعا تاثیر بسزایی خواهند داشت.

شاه حسینی افزود: به نظر من عواید  صندوق های حمایت از مردم فلسطین را که در مکان های عمومی و جمعی گذاشته می‌شود را اگر در اختیار فیلمسازی بگذارند که از فلسطین فیلم بسازد خیلی مفیدتر است تا اینکه در قالب کمک های نقدی در اختیار آنها قرار بگیرد. یک فیلمساز خود را آب و آتش می زند تا اثری در خور بسازد آخر هم در پخش همه زحماتش نابود می شود. اینکه الان در غزه جنگ رخ داده و ما بخواهیم درباره آن فیلم بسازیم کمکی به مردم نخواهد کرد. ما باید یک جریان فرهنگی راه بیندازیم تا مادامی که فلسطین دچار این بحران است به عناوین مختلف مردم دنیا را تحت تاثیر قرار دهیم. نه اینکه تا عملیاتی شکل می‌گیرد عجولانه به دنبال ساخت یک اثر برای رفع تکلیف باشیم.

این کارگردان افزود: این بیانیه ها هم قطعا کاری از پیش نخواهد برد. اینکه من کاغذی را برای حمایت امضا کنم دردی از مردم مظلوم دوا نمی‌کند. چند وقت پیش در رابطه با جریانات مربوط به داعش با من تماس گرفتند که نامم را در بیانیه شان بگذارند گفتم که با داعش باید جنگید من حاضرم وارد میدان شوم چون با امضا کاری از پیش نمی‌رود. فلسطین هم همینطور است، اگرچه شرایط جغرافیایی به گونه ای است که نمی‌توان فرصت حضور داشت اما عملی بیش از امضا لازم است تا فریاد ظلوم شنیده شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>