سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۳۹۳ در ۳:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

دعوت وزیر ارشاد از اصحاب فرهنگ و هنر برای حضور پر شور در روز قدس

janati

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی فراخوانی از ملت و اصحاب فرهنگ و هنر برای حضور گسترده و پر شور در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی فراخوانی از ملت و اصحاب فرهنگ و هنر برای حضور گسترده و پر شور در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد.

سوره سینما- متن این فراخوان به شرح زیر است : ایران اسلامی در طول سی‌وشش سال  گذشته، با حمایت کامل سیاسی و فرهنگی از نهضت مقاومت فلسطین، همواره مانعی در مسیر افزون‎طلبی‎های رژیم صهیونیستی بوده است. در این بین، اهل فرهنگ و اصحاب هنر کشورمان با خلق آثار ماندگار و اثر گذار در حوزه  مقاومت اسلامی و دفاع از ملت فلسطین، نقش و سهمی بی‎بدیل در حمایت از این جریان مقاومت داشته و دارند. امروز حمایت از فلسطین، حتی مرزهای سیاسی و جغرافیایی را  نیز در نوردیده و مقاومت فلسطینیان در برابر قساوت‎های بی حد و حصر رژیم اشغالگر به نمادی از ستم ناپذیری ملت‎ها تبدیل شده است.

فلسطین، امروز نه تنها گوشه‎ای از جغرافیای جهان اسلام که جلوه‎گاه پایداری همه ملت‎های آزاده جهان است. فلسطین، زخمی دیرین بر پیکر زمین است که هنوز پس از سال‎ها خون تازه از آن می‎چکد. فلسطین، داغ و دریغ ملتی است که از پس قرن‎ها حیات شکوهمند فرهنگی و آراسته به نماد نورانی مسجد الاقصی به قربان‎گاه سیاست‎بازان جهان رفت و از زاد و بوم خویش دور افتاد.

در طول قرن بیستم که قرن مبارزات رهایی‎بخش است، ملت‎های بسیاری علیه استعمار به پا خاستند و به پیروزی دست یافتند، کشور‎های هندوستان، چین، الجزایر، کوبا و چندین کشور آفریقایی و آسیایی از آن جمله‎اند، اما فلسطین همچنان در بند است، ملت فلسطین اکنون سالیان طولانی مقاومت را پشت سر نهاده و تصویری درخشان و ستودنی از ایستادگی ملتی بزرگ و آزادی‎خواه را ترسیم کرده است.

فلسطینیان در مقاطع گوناگون از تاریخ معاصر و از جمله در حوادث اخیر در غزه، آماج خشن‎ترین و غیر ‎انسانی‎ترین شیوه‎های سرکوب و ترور قرار گرفته‎اند، تصویر رگبار بی‎امان گلوله‎ها و بمباران‎های سنگین را فراروی خویش دیده‎اند و در متن طوفان آتش و خون، فارغ از حمایت مدعیان حقوق بشر تنها مانده‎اند. وجدان بیدار ملت‎های جهان اکنون اخبار تلخ غزه را به تشویش باز می‎خواند، اخباری از جنایت علیه بشریت، نقض اصل منع توسل به زور و نقض حقوق جنگ که حافظه تاریخی جهانیان را تا قرن‎های متمادی خواهد آزرد.

کشتار گسترده غیر نظامیان غزه در روزهای اخیر، به آتش کشیدن خانه‎ها، ویران کردن مدرسه‎ها و مساجد و دریدن سینه کودکان نورس، همه و همه حاکی از آن است که بی پروایی صهیونیسم در تعرض به حقوق بشر و ارتکاب کشتار همگانی نه تنها از آغازین سالیان غصب فلسطین و فجایع دیر یاسین، صبرا و شتیلا فرو نکاسته است، بلکه با برخورداری از فناوری‎های پیچیده تسلیحاتی، دامنه‎ای بس گسترده‎تر و دلخراش‎تر یافته است. از سوی دیگر، اعتراض خودجوش و هر ساله  ملت‎های آزاده جهان در روز  جهانی قدس، حکایت از آن دارد که فطرت آدمی و وجدان بیدار جهان را یارای عبور از این دریای خون نیست؛که با وجود غبار حق‎کشی‎ها که بر آینه رسانه‎های جهان نشسته، هیچ دیده بیداری بر حوادث خونبار فلسطین بسته نمانده است.

تأسف‎‎بارتر آن‎که با وجود نقض حقوق بنیادین مردم غزه و شهادت ده‎ها  فلسطینی در آستانه روز قدس امسال، مجامع بین المللی که غالبا رویکردی ابزاری به حقوق بشر دارند، در سکوتی معنادار فرو رفته‎اند. بی تردید رفتار دوگانه این نهادها  نسبت به حقوق بشر، بی‎کفایتی و مسئولیت‎ ناپذیری آن‎ها را در مقابله با بحران غزه  باز می‎نمایاند. جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این پدیده شوم و خون‎بار تاریخی، به موجب تعالیم اسلامی و الزامات قانونی، هر گونه تبعیض ناروا را در روابط انسانی و مناسبات دولت‎ها مردود می‎شمارد و بر این باور است که فلسطین، پاره تن جهان اسلام، دیگر بار باید هویت اسلامی خود را بازیابد، طلسم مصونیت جنایت‎کاران صهیونیستی باید شکسته شود و سران رژیم صهیونیستی که تاکنون به قتل عام ده‎ها هزار تن از  مردم و از جمله کودکان بی‎دفاع دست زده‎اند، در دادگاهی صالح محاکمه شوند.

روز جهانی قدس، نماد وحدت و همبستگی امت اسلامی و تجلی اراده ملت‎های جهان در حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین و تحقق آرمان آزادی قدس شریف است .

ابتکار هوش‎مندانه و معجزه‎گون معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رحمت‎الله علیه) در نام‎گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» وحدت راهبردی امت اسلامی در عرصه استکبارستیزی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین  را رقم زده است. اکنون  بر ماست که  با حضور پر شور در راه‎پیمایی روز جهانی قدس، ضمن تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر ادامه راه بنیانگذار جمهوری اسلامی در وحدت امت اسلامی و حمایت از مستضعفان و محرومان جهان، ثابت قدم بمانیم.

از همین‎رو و به انگیزه پیگیری آرمان فلسطین و رهاسازی قدس شریف، ملت حق‎جوی ایران و همه ملت‎های آزاده جهان به ویژه نخبگان فرهنگی و اصحاب اندیشه، قلم و هنر را فرا می‎خوانیم تا  در روز قدس امسال، اقیانوس حضور شکوهمند و پر صلابت خود را روانه  خیابان‎ها سازند و با فریاد حق‎طلبانه و ظلم‎ستیز خود بر سر رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان آن، دژهای پوشالی و متزلزل آنان را به لرزه درآورند. امید داریم که زمین  هر چه زودتر، در سایه موج جمعیت کودکان فلسطینی  که سنگ در دست، خیابان‎های غزه را می‎پیمایند، به حرکت در آید؛ دروازه‎های جنین و نابلس آنان را در آغوش گیرد، پنجره های قدس به روی آنان گشوده شود و این زخم کهنه جهان  التیام یابد. ان شاءالله.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>