سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب

حمایت تلویزیون از مجموعه‌های رمضانی/ ما همه خوبیم!

7sang

با پایان ماه رمضان شبکه‌های مختلف تلویزیون با پخش برنامه‌ها و گزارش‌هایی از تولیداتشان در این ماه حمایت می‌کنند.

با پایان ماه رمضان شبکه‌های مختلف تلویزیون با پخش برنامه‌ها و گزارش‌هایی از تولیداتشان در این ماه حمایت می‌کنند.

سوره سینما- با پایان ماه رمضان و تمام شدن ماراتون پخش برنامه ها و مجموعه های رمضانی شبکه های مختلف با تهیه برنامه ها و گزارش های مختلف سعی در تلقین این موضوع به مخاطبانشان دارند که تماشاگران از مجموعه این برنامه های مناسبتی رضایت کامل داشته اند. پخش پشت صحنه از مجموعه «مدینه» و حضور اغلب عوامل مجموعه های رمضانی در برنامه های ویژه عید فطر نگاه حمایتی رسانه به همکارانش را نشان می‌دهد.

امروز ۵ شنبه ۹ مردادماه شبکه سه با پخش برنامه «گزارش روز» تلاش کرد مهر تائیدی بر «هفت سنگ» بزند. در این گزارش تمام ببینندگان این مجموعه از آن ابراز رضایت کردند و حتی یک نفر هم انتقادی درباره کیفیت این مجموعه نداشت. جالب این که «هفت سنگ» پرحاشیه ترین مجموعه رمضانی امسال بود که از روی مجموعه آمریکایی «مدرن فامیلی» ساخته شده است و از آغاز ماه رمضان و با پخش نخستین بخش از مجموعه انتقادها درباره آن در بسیاری از رسانه ها مطرح شد.

این نوع موضع گیری یک سویه سازمان صدا و سیما که البته بدون زمینه قبلی نیست، مرجعیت این رسانه را زیر سوال می برد. وقتی سازمان بدون توجه به اعتراض های درست و مشخص شدن کپی بودن این مجموعه، پخش آن را ادامه داده و عملا انتقادها را به هیچ انگاشته است، ضروری ندارد برای متقاعد کردن تماشاگران و بعضی مدیران با پخش یک رپرتاژ آگهی مجموعه شکست خورده اش را حمایت کند.

اگرچه این گونه رفتارهای مدنی در میان مدیران ایرانی کمتر دیده می شود، اما شایسته بود که مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه پس از مشخص شدن مشکل این مجموعه در رسانه ها از مخاطبان عذرخواهی کند و اشتباه خود و گروه سازنده «هفت سنگ» را بپذیرد، نه این که تمام تلاش سازمان صدا و سیما پاک کردن صورت مساله و سکوت درباره این اشتباه فاحش حرفه ای و اخلاقی باشد. این اقدام‌ها بی‌احترامی به افکار عمومی و شعور مخاطبی است که به دلیل گستردگی رسانه‌ها دیگر محدود به تلویزیون نیست و می تواند واقعیت را در رسانه‌های دیگر کشف و تحلیل کند.

پرونده مجموعه های ماه رمضان با یک شکست بزرگ برای شبکه سه به پایان رسید. کاش مسببان این وضعیت به جای فرافکنی، با نگاه دوباره به اصل ماجرا و توهین آشکاری که به بیننده در این رسانه اتفاق افتاده تلاش کنند دست کم از این به بعد حقوق واقعی پدید آوردندگان یک اثر را بشناسند و به هنرمندان و مولفان دیگر کشورها به اندازه کارگردان‌ها و تهیه کنندگانی که با سازمان بزرگ صدا و سیما همکاری می‌کنند احترام بگذارند و مهمتر از آن مناسبات حرفه ای را رعایت کنند.


One thought on “حمایت تلویزیون از مجموعه‌های رمضانی/ ما همه خوبیم!”

  1. mona می‌گه:

    حرفایی میزنی ها…
    معلومه دیگه…کدوم ماست بندی میگه ماستم ترشه؟
    شبکه یکی ها همه میگفتن فقط مدینه دیدن،اینا هم میگن فقط هفت سنگ…
    کلا صداوسیما سیاستش اینه مردم برن پای ماهواره…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>