سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

تمایل برای ساخت فیلم درباره غزه/ تولید فیلم درباره فرقه‌های انحرافی

jahan-biglari

مدیر عامل موسسه سینمایی سوره از برنامه‌های این مرکز برای تولید فیلم درباره فرقه های ضد اسلامی خبر داد.

مدیر عامل موسسه سینمایی سوره از برنامه‌های این مرکز برای تولید فیلم درباره فرقه های ضد اسلامی خبر داد.

سوره سینما- سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره در گفت و گویی مفصل با خبرگزاری فارس درباره تولید مستند شهید باقری، ساخت فیلم درباره داعش و فرقه های ضد اسلامی و اکران فیلم سینمایی «مهمان داریم» صحبت کرد.

یکی از مهمترین تولیدات مستند سازمان سینمایی سوره «نام‌ها» است. وضعیت تولید این مستند داستانی در چه مرحله‌ای است؟

سهیل جهان بیگلری: همان طور که اطلاع دارید دو بخش از این مجموعه کمیک موشن به پایان رسیده. اپیزودهای «عباس» و «مصطفی» زمستان پارسال در حوزه هنری رونمایی شدند و پس از آن در مناسبت هایی روی پرده رفته و خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته اند. این که این مستند داستانی در محافل مختلف دیده شده، نشان دهنده این است که این حرکت مورد توجه قرار گرفته، بازخوردهایی که درباره این آثار داشته ایم، امیدوار کننده بوده است. اپیزود شهید باقری هم به پایان رسیده و مراحل تولید آثار دیگر از این مجموعه طبق برنامه ادامه دارد. همچنان به دنبال ارائه این آثار در قالبی هستیم که مناسب تلاش‌های گروه سازنده این مجموعه باشد. «نام ها» اثری است برای مخاطب نوجوان که با نگاهی کاملا حرفه ای ساخته شده و مصر هستیم زمینه دیده شدن آن در بهترین شکل را فراهم کنیم. کارگردانی سیدرضا میرکریمی و حضور عوامل حرفه ای و علاقمند این مجموعه را صاحب موقعیتی ویژه کرده است. این مستند داستانی به سی و دومین جشنواره فیلم فجر ارائه می شود.

به نظر می رسد موج ساخت فیلم درباره سرداران شهید به همه ارگان ها و نهادها سرایت کرده. نگران نیستید «نام ها» تحت تاثیر آثار دیگر قرار بگیرد؟

اولا این حرکت مبارک است و ما از آن استقبال می‌کنیم که همه نهادهای فرهنگی و سازمان‌هایی که دغدغه فرهنگ دارند پا در راهی بگذارند که به تجلیل از مقام شهیدان می‌انجامد. چنین آثاری می تواند جامعه امروز را با یاد و خاطره شهدای بزرگی پیوند بزند که آنچه امروز داریم از رشادت و ایثار آنان است. ثانیا آنچه در «نام‌ها» توسط رضا میرکریمی و گروهش اتفاق افتاده جدا از تجربه گری در تکنیک، رسیدن به اثری است که برای مخاطب نوجوان و نسل امروز جذاب باشد. شنیدن قصه های این شهدای گرانقدر برای نسل امروز مهم است، آنها به دنبال حقیقت هستند و ما باید این حقایق، رشادت‌ها و قهرمانی ها را برای آنها روایت کنیم. زمانی که واسطه شما و مخاطب اثر هنری است، واقعیت باید در قالب هنری عرضه شود و ما در «نام ها» این تلاش را داشتیم تا فارغ از تجربه های خوب و بد، بزرگ و کوچک دیگران نام خود را پای این آثار بگذاریم و به شهدای بزرگ دفاع مقدس ادای دین کنیم.

naam-haa

سازمان سینمایی سوره یک مستند هم درباره تاریخ عاشورا در دست تولید دارد، وضعیت این پروژه در چه مرحله‌ای است و چه زمانی آماده نمایش می شود؟

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری و تهیه کننده آن بهروز مفید است. این مستند سینمایی نگاهی تحلیلی به واقعه عاشورا دارد. ۸۰ درصد کار تولید انجام شده و قرار است سکانس هایی در روز عاشورا تصویربرداری شود. بنابراین با پایان مراحل فنی این مستند سینمایی را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می کنیم. دوستان برای تولید این مستند سینمایی زحمت زیادی کشیدند. با اعتقاد و عشق پای آن ایستادند و کوشیدند اثری برای زنده نگه داشتن نام و خاطره امام حسین (ع) تولید کنند. بخش جلوه‌های ویژه این مستند بسیار مهم است و بازسازی صحنه های عاشورا و وقایع مربوط به آن با دقت و حساسیت انجام گرفت تا شبیه دیگر آثار نباشد.

«مزار شریف» یکی از مهمترین تولیدات سازمان سینمایی سوره است که احتمالا امسال در جشنواره فیلم فجر آن را خواهیم دید.

بله. فیلمبرداری فیلم تمام شده و تدوین آن ادامه دارد. این فیلم هم برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. «مزار شریف» ساخته عبدالحسن برزیده و تهیه کنندگی منوچهر شاهسواری نخستین کوشش سینمای حرفه ای ایران برای روایت ماجرای هولناک حمله تروریستی به کنسولگری ایران در مزار شریف است. تلاش من و دوستانی که در تولید این پروژه سهم داشتند روایت صادقانه و جذاب از این رویداد واقعی بود. حادثه ای که امروز و با گسترش موج ترور در خاورمیانه، رواج فرقه های انحرافی ضد اسلامی و ظهور پدیده های شومی مثل داعش معنا و مفهومی تازه یافته است. سینما به عنوان رسانه ای که قدرت تاثیر گذاری و جهت دهی به افکار را دارد، می تواند کمکی موثر برای بیان واقعیات درباره این فجایع و نقشه استکبار برای جوامع اسلامی باشد و ما باید از این ابزار استفاده کنیم. «مزار شریف» با این نگاه و دغدغه ساخته شده است. بخش دیگری از مضمون فیلم درباره اقتدار ملی است و نمایش وحدت و یکپارچگی نظام جمهوری اسلامی در آن مقطع حساس تاریخی. عنصری که جامعه امروز هم با توجه به تهدیدهای خارجی به شدت به آن نیازمند است.

برای ساخت این فیلم یک سوله بزرگ را تبدیل به استودیو کردید. چرا در محل‌های واقعی فیلمبرداری نکردید؟

یکی از برنامه های سازمان سینمایی سوره، ارتقای سینمای ایران در بخش تکنیکی است. آنچه در «مزار شریف» اتفاق افتاد تجربه ای تازه در سینمای ایران بود. ساخت دکورها در سوله سرعت فیلمبرداری را بالا و هزینه ها را کاهش داد. با توجه به وضعیت منطقه، حفظ  امنیت گروه برای حضور در افغانستان مهم بود و نمی شد ریسک کرد. ترجیح دادیم با توجه به تصاویر و فیلم هایی که از جغرافیای مزار شریف باقی است، دکور بسازیم و مراحل فنی را هم در همان سوله انجام بدهیم. در این فیلم طراح جلوه های ویژه از ابتدا در کنار گروه بود، این همکاری موثر باعث شد بخش جلوه های ویژه آن طور که انتظار داشتیم، خوب پیش برود.

mazar-sharif

شنیده‌ایم قرار است فیلمی هم درباره فرقه های انحرافی اسلامی در سوریه بسازید؟

بله. یکی از پروژه های سازمان سینمایی سوره که از مدتی پیش روی آن کار کرده‌ایم و قصه‌ای درباره این فرقه های انحرافی و مسائل منطقه دارد.این مسائل  البته در قالبی داستانی و در شکل سینمای قصه گو مطرح می‌شود و مانند دیگر تولیداتمان در این سال ها با گروهی حرفه ای ساخته  خواهد شد. اما به دلیل فضای موجود در منطقه هنوز نتوانستیم فیلمبرداری را شروع کنیم. منتظریم با آرام شدن اوضاع و با مهیا شدن امکان سفر به لبنان و سوریه این پروژه را آغاز کنیم. باید برای کامل کردن تحقیقات و آماده شدن فیلمنامه به محل سفر کنیم و از نزدیک بعضی مکان ها را بازبینی کنیم، فعلا این امکان را نداریم و منتظریم شرایط سفر و ادامه پژوهش میدانی برای نوشتن نسخه نهایی فیلمنامه فراهم شود. یکی دیگر از سوژه هایی که دوست داریم روی آن کار کنیم، نسل کشی غزه و جنایاتی است که این روزها در فلسطین اتفاق می افتد. تصاویر هولناکی که از شهادت کودکان و زنان و مردان مسلمان غزه به جهان مخابره می‌شود، اگرچه تا ابد در تاریخ باقی می‌ماند اما در یک فیلم سینمایی ابعاد دیگری به خود خواهد گرفت. سازمان سینمایی سوره دست هنرمندانی را که برای این حرکت گام بردارند، می‌فشارد و با آنها برای تولید فیلم با این موضوع همگام می‌شود.

امسال نتوانستید طبق برنامه تولیدات سینمایی تان را پیش ببرید؟

مرحله نگارش فیلمنامه با حساسیت و دقت در سازمان سینمایی سوره پیش می رود، بخشی از تولیداتمان هنوز در این مرحله هستند تا به نتیجه مطلوب برسیم. بخشی دیگر منتظر بودجه هستند. با تامین بودجه این پروژه ها در خط تولید قرار می گیرند.

اکران فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» هم که پخش آن با حوزه هنری است، با استقبال مواجه شده. با این که فیلم در کنار آثار پرفروشی روی پرده رفته اما توانسته مخاطب جذب کند.

«فرشته ها با هم می آیند» که با مشارکت حوزه هنری تولید شده، اثری خانوادگی است که با مسائل امروز جامعه ما مرتبط است. فرزند آوری و محبت بین زوجین موضوعی است که جامعه به آن نیازمند است. نسل جوان باید با این مضامین همراه شود و فروش خوب این فیلم، نشان می دهد که خوشبختانه «فرشته ها…» در رساندن پیامش به مخاطب موفق بوده است. در دوره جدید فعالیت موسسه بهمن سبز دوستانم در این موسسه تلاش کردند در زمینه اکران فیلم ها در تهران و شهرستان و بازسازی و تجهیز سالن ها برنامه ریزی کنند.

بازدیدهایی از کل سینماهای حوزه هنری در سراسر ایران داشته ایم و فهرستی از وضعیت سالن ها تهیه شده است. ساعت‌ها کار کارشناسی از مجموعه مشاهدات و تحقیق ها و برآوردها انجام شده و این اطلاعات به ما کمک کرد تا به برنامه‌ای منسجم و اجرایی تر برسیم. قرار است در مراکز اصلی استان پردیس های سینمایی مانند پردیس هویزه مشهد و پردیس بهمن سنندج بسازیم تا خانواده‌های ایرانی و علاقمندان به سینما در هر نقطه از ایران هستند در رفاه و آرامش فیلم ببینند. تکریم مخاطبان سینمای ایران و ارتقای سلیقه آنها از برنامه های سازمان سینمایی سوره است. در بخش اکران و تبلیغات فیلم‌هایمان امیدواریم تلویزیون ارتباط بهتری با ما داشته باشد و از فیلم‌های حوزه هنری از جمله فیلم خانوادگی و سالم «فرشته ها» بیشتر حمایت کند.

mehman-darim

موسسه هنرهای تصویری سوره هم یکی از زیرمجموعه های حوزه هنری است. برنامه های این مرکز برای ماههای آینده چیست؟

بعد از پخش موفق «حوض نقاشی» در شبکه نمایش خانگی فعالیت موسسه هنرهای تصویری سوره توقف چند ماهه داشت. مترصد هستیم تا دوباره به شرایط خوب قبلی برگردیم و در بخش توزیع فیلم های ایرانی و مجموعه انیمیشن شکرستان پررنگ ظاهر شویم. استقبال مردم نشان می‌دهد که بیشتر تولیدات حوزه هنری را در اکران عمومی و شبکه نمایش خانگی پسندیده و با آن ارتباط برقرار کرده اند. در حوزه فیلم کوتاه و مستند هم برای شبکه نمایش خانگی برنامه داریم و مطمئن باشید با کمک دوستانم در بخش های مختلف سازمان سینمایی سوره موثر تر و فعال تر در این بخش حاضر خواهیم شد. حوزه فیلم کوتاه و مستند عرصه ای است با قابلیت های فراوان که جای کار بسیار دارد. نیمه شهریورماه امسال توزیع فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است» ساخته منوچهر هادی را خواهیم داشت و پایان مهرماه «فرشته ها..» وارد شبکه نمایش خانگی می شود.

برنامه بعدی شما برای اکران، اکران عمومی «مهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور است. زمان نمایش فیلم مشخص شده؟

این فیلم بعد از ایام عزاداری ماه محرم در گروه سینمایی استقلال اکران می‌شود. دوستانم در پخش برای اکران مناسب این فیلم برنامه ریزی کرده اند و امیدواریم با توجه به قصه و مضمون فیلم مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. بازتاب هایی که زمان جشنواره فیلم فجر از سوی مردم داشتیم رضایت بخش بوده و حضور فیلم در جشنواره بوسان اتفاقی مبارک است که به دیده شدن این فیلم در عرصه هایی بزرگتر کمک می کند. «مهمان داریم» درباره عظمت و منزلت خانواده ایرانی و شهدای دفاع مقدس است. اثری که مقاومت، ایمان و پایداری بر عقیده را ستایش می‌کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>