سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۳۹۳ در ۸:۲۷ ق.ظ چاپ مطلب

گزارش سوره سینما از هشتمین جشن منتقدان/ از دلتنگی‌های عاشقانه تا تحمل‌های هنرمندانه

montaghedan1

هشتمین جشن انجمن منتقدان چهارشنبه ۲۲ مرداد با حضور چهره‌های سینمایی و رسانه‌ای برگزار شد.

هشتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی کشور شامگاه  چهارشنبه ٢٢ مرداد در سالن ایوان شمس و با حضور چهره‌های سینمایی و رسانه‌ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، این مراسم با تاخیر ۴۵ دقیقه ای و با اجرای شهرام شکیبا کار خود را آغاز کرد و در ابتدای مراسم کلیپی از دوره های گذشته و صحبت های هنرمندان پخش شد و سپس مجری برنامه ضمن خیر مقدم به میهمانان از کیوان کثیریان رییس انجمن منتقدان سینمایی دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد.

دلتنگی های عاشقانه رییس انجمن منتقدان

کثیریان پس از عذرخواهی از هوای گرم سالن و کسانی که در گوشه و کنار سالن ایستاده بودند گفت:حضور گرم شما همکاران و  چهره هایی که تک تک آنها افتخارسینمای ایران هستند باعث خوشحالی است و ما هم طی این سالها همراه دوستان در شورای مرکزی تلاش کردیم که این جشن باشکوه برگزار شود ، البته نه از این جهت که ما لیموزین داشته باشیم،بلکه حضور شما باعث این شکوه میشود. حضور شما باعث ایجاد اعتماد میان هنرمند و منتقد می شود تا فکر نکنند که مغرضانه عمل می شود و یا اینکه منتقد اذیت می کند که این تعامل به نظر من برقرار شده و سند آن هم حضور شما در این مراسم است.

کثیریان با بیان اینکه روی این سن خیلی ها جایزه گرفته اند افزود:جوایز ما نه سفارش شده و نه نوبت در آن رعایت شده و نه اینکه به منظور رضایت همه پخش می شود ، بلکه به نظرم هر دو طرف پذیرفتیم تعارف نکنیم و دوستی هایمان پا برجا باشد و به همدیگر آدرس غلط ندهیم و توقع داریم همانطور که ما کارگردانان را جدا جدا می بینیم شما هم منتقدان را متکثر و مختلف ببینید.

رییس شورای مرکزی انجمن منتقدان با اشاره به اینکه امثال هم داوری ها بصورت آکادمی و با حضور بیش از ١٠٠ نفر از منتقدان و نویسندگان شناخته شده صورت گرفت، گفت:علی علایی زحمت جمع بندی این آراء را کشیده و این نتایج حاصل این جمع بندی است و بصورت ریاضی انجام شده است و از سلامت کامل نیز برخوردار است.

وی ادامه داد:برگزاری چنین مراسمی که من از ابتدای برگزاری افتخار حضور در آن را داشتم خیلی سخت شده است و اگر دوندگی ها و تلاش های آقای گودرزی دبیر اجرایی مراسم نبود این اتفاق نمی افتاد ، ولی امیدوارم تدبیری در این زمینه اندیشیده شود ، هرچند بخشی از هزینه های اندک این جشن از طرف رییس سازمان سینمایی و یک بخش هم توسط یکی از اعضاء یعنی آقای همایون دهکردی مدیر مجله سینما و ادبیات تامین شده که از این دو عزیز تشکر می کنم.

کثیریان در پایان از برخی هنرمندان و منتقدان فقید از جمله پرتو مهتدی،ابوالحسن طباطبایی،استاد ذوالفنون،حدیش بیگدلی شاملو و دکتر کاووسی یاد کرد و گفت:من اسم این جشن را دلتنگی ها می گذارم ، چون دلمان برای بعضی دوره ها،فیلمها و فیلمسازان تنگ است.

montaghedan2

دبیر جشن منتقدان و دغدغه وفاق و همدلی

در بخش دیگری از این مراسم هم جواد طوسی دبیر هشتمین جشن منتقدان سینمایی با بیان اینکه این مراسم را به امید همدلی و وفاق بین اهالی سینما برگزار کردیم افزود:نمی خواهم مصیبت نامه بخوانم ، ولی بپذیریم بدجور از هم دور افتادیم و اگر فرصت دست بدهد حتی شمشیرها را از رو می بندیم و با نگاههای پر از سوءتفاهم و شرایطی ملتهب مواجهیم.

وی در ادامه گفت:فکر می کنم این دوران فترت و این تلاش ها برای رسیدن به پاسخی بر استفهام یاران را چه شد باشد و برای رفع کدورت ها پیشنهاد بدهیم و در یک واقع بینی همدیگر را تحمل کنیم و به دغدغه ای مشترک برای سینمای آینده برسیم و در گستره تولید سینمایی از جنبه سرگرمی سازی هم تلاش کنیم و معنای درستی را رقم بزنیم.

طوسی در بخش دیگری با تشکر از زحمات جعفر گودرزی دبیر اجرایی مراسم گفت:در انتها یک پیشنهاد دارم و امیدوارم افرادی که خلاء پاتوق فرهنگی را حس می کنند آن را پر کرده و یک باشگاه نقد راه اندازی کنیم تا از مونولوگ به دیالوگ و نقد و بررسی فیلمهای قدیم و جدید برسیم و در این پاتوق همدیگر را پیدا کنیم ، هر چند که حس می کنم اراده ای هست که این اتفاق نیفتد.

قطعه های سینمایی یزدانی و استقبال حاضران

بنابر این گزارش پس از اهدای بخشهایی از جوایز رضا یزدانی خواننده پاپ کشورمان به همراه گروه خود قطعات زنده ای را اجرا کردند که با محتوای سینما و همچنین ایران زمین بود و مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت و یزدانی و گروهش به شدت تشویق شدند.

montaghedan3

نکوداشت یک منتقد و نویسنده پیشکسوت سینمایی

در ادامه شاپور منصف و حسین گیتی از منتقدان پیشکسوت برای نکوداشت ایرج صابری نویسنده و منتقد قدیمی سینما روی سن قرار گرفتند و پس از اینکه منصف متنی را قرائت کرد صابری پشت تریبون قرار گرفت و گفت:من تجربه سخنرانی ندارم و بیشتر عادت کردم شنونده باشم و فقط لازم است که اینجا از کسانی که در گامهای اولیه من را کمک کردند قدردانی کنم ، چون بزرگترین قدم ها برای رسیدن به هدف است.

وی همچنین از برخی پیشگامان عرصه نقدنویسی سینمایی همچون احمد ابریشمی ، هوشنگ کاووسی ،پرویز دوایی و پرویز نوری یاد و از زحمات آنها قدردانی کرد.

شعرخوانی یک منتقد به یاد کودکان غزه

عزیزالله حاجی مشهدی که برای اهدا جایزه در بخش دستاوردهای فنی و هنری روی سن آمده بود گفت: نمی توان به برخی از حوادث دنیا مانند جنایاتی که در قبال کودکان غزه می شود ، بی تفاوت بود ، بخصوص برای ما که پدر هستیم و از طرفی باید تصویرگر و سینماگر باشیم.

حاجی مشهدی پس از خواندن چند قطعه هایکو شعری با نام (گهواره در آتش) را تقدیم کودکان غزه کرد.

بازیگر (عصبانی نیستم) عصبانی نبود و جایزه گرفت

نوید محمدزاده پس از اینکه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم «عصبانی نیستم» گرفت گفت: خیلی حالم خوب است و عصبانی نیستم و لحظه ای که جایزه ام را از خانم بنی اعتماد گرفتم افتخار کردم و می خواهم به ایشان بگویم تو را به خدا به من نقش بدهید تا در فیلم شما بازی کنم.

محمدزاده در ادامه گفت: تک تک پارتنرهایم از جمله باران کوثری به من کمک کردند و از آنها تشکر می کنم و من این جایزه را تقدیم می کنم به رضا درمیشیان. این جایزه برای تو است که به من اعتماد کردی و از اینجا به شما فیلمسازان میگویم تو را بخدا به آدم‌هایی که بیرون درها هستند اعتماد کنید که بهترینها در میان آنها قرار دارند.

montaghedan4

نکوداشت داوودنژاد تحت تاثیر اشک و حسرت های تهیه کننده «نازنین»

داوود نژاد که با همراهی کیانوش عیاری،هوشنگ گلمکانی و رضا داوودنژاد به روی صحنه آمده بود با اشاره به مصائب تولید فیلم (نازنین) و تاثیر تعیین کننده آن در زندگی حرفه ای خود گفت:من ساخت این فیلم را مدیون تهیه کننده آن بودم که فکر نمی کنم اکنون هم کسی اینچنین به یک جوان اعتماد کند ، در صورتی که حتی به من دستمزد ٩٠هزار تومانی هم داد و با انتخاب شمال کشور برای فیلمبرداری کار که می گفتم فقط آنجا را بخاطر ابر و باران می خواهم.

در ادامه این صحبت ها داوودنژاد از علی عباسی تهیه کننده فیلم خود دعوت کرد تا روی صحنه آمد و پس از دیدار دوباره با هم عباسی که سالهاست از سینما دور شده و در پاریس زندگی می کند گفت:من سالهاست که از تولید دور هستم و سکوت کرده ام ، اما فیلمهایی نظیر(تنگسیر) و «سوته دلان» که تولید کردم حاصل عشق بود،هر چند پس از آن پرونده کاری من بسته شد البته  تا سال ۶٧ هم فیلمهایی کار کردم که یکی با داوود نژاد و دیگری با مرحوم علی حاتمی بود ،اما این تجربه ها نشان داد که من دیگر اقتداری در سینما ندارم. آن زمان که فیلم‌های من را از دفتر بردند به من گفتند فیلم های تو را آتش زدیم و دل من آتش گرفت ، چون اگر در هر حرفه ای چیزی آتش بگیرد جایگزینی دارد،در حالی که نگاتیو و پوزتیو جایگزین ندارد.

وی که در طول حضور خود روی صحنه با بغض صحبت می کرد در ادامه افزود: آن دفتر تعطیل شد و همسر و فرزندان من در کنار و همراه من بودند،اما من سینما را تعقیب می کنم و وقتی این چهره های باشکوه و صمیمی را در سینما می بینم افتخار می کنم و از انجمن منتقدان هم تشکر می کنم.

داوود نژاد پس از این صحبت ها دوباره عباسی را در آغوش گرفت و جایزه خود را در میان تشویق حاضران در سالن به او اهدا کرد.

montaghedan5

تشکر حمیدیان از موافقان و مخالفانش!

بابک حمیدیان هم که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد در واکنش به صحبت شهرام شکیبا که از جایزه گرفتن او خوشحال بود گفت:البته که خیلی ها خوشحال نیستند ، اما من هم از همه آنهایی که از جایزه گرفتن من خوشحال هستند تشکر می کنم و هم از مخالفان این اتفاق متشکرم .

زارعی و میری همدیگر را تحمل کردند!

مازیار میری که برای اعلام برگزیده بخش بهترین بازیگر نقش اول زن به روی صحنه آمده بود پس از اینکه خطاب به کیوان کثیریان گفت که آیا این همان پاکت است ادامه داد: من برای اینکه می دانستم که نام چه کسی در این پاکت است آمدم تا بگویم باید بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم .

زارعی پس از اینکه برای دریافت جایزه روی صحنه آمد پس از تایید روند اجرای شهرام شکیبا در ادامه گفت: امروز بدون اینکه به فکر جایزه باشم با عشق به اینجا آمدم ، چون همیشه و حتی از اولین حضورهای کوتاهم در فیلم ها نقد و نظر منتقدان اعم از خوب که به من امیدواری می داد و نقدهای کمتر خوبی که باز هم به من کمک می کرد و برایم مغتنم و مهم بود و کسی نمی داند که چقدر در روند کار من تاثیر گذار است و خوشحالم که این جایزه را از اهل قلم گرفتم.

وی در ادامه با اشاره به صحبت مازیار میری گفت:بله اصل بر تحمل است و من هم آنچه در دل دارم را نمی گویم ، مانند علی عباسی که پس از سالها سکوت خود را شکست و خواهش می کنم آنهایی را که سالهاست سکوت کرده اند را تشویق کنید و در ضمن افتخار می کنم که جایزه خود را از دست هنرمند عزیز آقای متوسلانی گرفتم.

montaghedan6

عیاری بالاخره حرف زد!

در انتهای این مراسم وقتی کیانوش عیاری برای بار سوم روی صحنه آمد تا جایزه بهترین فیلم را هم بگیرد با اصرار مجری برنامه بالاخره پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از نگاه و انتخاب منتقدان و نویسندگان گفت:امیدوارم فیلمهایی که در محاق توقیف هستند فرصت عرضه پیدا کنند و نکته مهم این است که آنقدر خودسانسوری در ما شکل گرفته که دیگر از خطوط قرمز مدنظر عبور نمی کنیم و دلیل اصلی توقیف آثار مشکلات و نگاههای شخصی است که حل شدنی است.

در این مراسم هنرمندانی چون محمد بزرگ نیا، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری، محمد مهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، منوچهر محمدی ، مازیار میری، فریبرز عرب نیا، محمود کلاری، هوشنگ گلمکانی، عبدالله اسکندری، مجید میرفخرایی، بهروز افخمی، رضا عطاران، هومن سیدی، پگاه آهنگرانی، شبنم مقدمی، مهران رجبی، حسین محجوب، جمشید گرگین، باران کوثری ، میلاد کی مرام ، مسعود رایگان و رویا تیموریان حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>