سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

بهمن سبز به صاحبان فیلم بدهکار نیست/ دستور مقام معظم رهبری کامل اجرا نشده

mahmood-kazemi

مدیر عامل موسسه بهمن سبز برنامه‌های این مرکز را تشریح کرد.

مدیر عامل موسسه بهمن سبز برنامه‌های این مرکز را تشریح کرد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: مدیر موسسه «بهمن سبز» که با هدف اداره کردن یکپارچه سینماها حوزه هنری تشکیل شده است، از سرنوشت واگذاری برخی سینماها طبق دستور مقام معظم رهبری به حوزه هنری و مشکلات سینماداری سخن گفت.

محمود کاظمی مدیر عامل موسسه فرهنگی تبلیغاتی «بهمن سبز» با انتقاد از دریافت مالیات برارزش افزوده از سینماداران بیان کرد:همه هزینه‌ها بر دوش سینماداراست. هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم، پنج درصد هم باید عوارض شهرداری بپردازیم در حالی که این پنج درصد در همان مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است اما شهرداری شیراز و اصفهان چنین موضوعی را که حتی در نامه‌ای از سوی اتحادیه و سازمان مالیاتی تایید شده است، نمی‌پذیرند.

او خاطرنشان کرد: بالاخره در این میان باید کمکی هم به سالن‌های سینما بشود. این سالن‌ها میلیاردها تومان ارزش دارند اما به دلیل سنگینی هزینه‌ها بهره چندانی از آنها نمی‌بریم. هزینه‌های گزاف برق، آب و گاز در سینماها سرسام آور است. آیا نباید این مکان‌های فرهنگی جدا از یک مصرف کننده عادی تجاری دیده شوند؟چرا همه فشارها به روی سینماداران است!

مسوولان سینمایی تدبیری برای هزینه‌های جدید پس از دیجیتال شدن بی‌اندیشند

کاظمی در ادامه با مثبت خواندن دیجیتالی کردن سامانه پخش سینماها و قدردانی از موسسه سینما شهر و حوزه هنری، در عین حال گفت: تجهیزات سینماها و لامپ‌هایی که برای دیتای این دستگاه‌ها تعریف شده است خیلی زود عمرشان تمام می‌شود و هزینه‌های بسیاری را به روی دست سینماداران می‌گذارد و مسوولان سینمایی کشور حتما باید تدبیری برای این هزینه‌های جدید بیاندیشند، زیرا هزینه تعویض هر لامپ حدود سه میلیون تومان است و هر سالن سینما هر چهار ماه نیازمند تعویض آن است که با توجه به نبود توازن میان درآمد و هزینه سینماها این هم معضل جدیدی برای سینماداران می‌شود.

تاکنون دستور مقام معظم رهبری بطور کامل عملی نشده است

مدیر موسسه فرهنگی تبلیغاتی «بهمن سبز» در ادامه این‌ گفت‌وگو ضمن تشریح عملکرد و برنامه‌های این موسسه به برخی سوالات پاسخ داد، او درباره‌ی سرنوشت دستور مقام معظم رهبری درباره واگذاری سایر سالن‌های سینماهای بنیادها و نهادها به حوزه هنری،گفت: بر اساس آن دستور باید از انتهای سال ۹۲ مابقی سینماهای بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و کمیته امداد به حوزه هنری واگذار شود که قطعا هدفی متعالی پشت آن بوده اما متاسفانه تا کنون این دستور بطور کامل عملی نشده است.

بنیاد شهید مقاومت می‌کند

کاظمی تصریح کرد: تنها کمیته امداد دو سالن سینمای «آفریقا» و «قدس» در مشهد را تحویل داده اما نمی‌دانم چرا بنیاد شهید در اصفهان در برابر این دستور مقاومت می‌کند؟! نامه‌نگاری‌های بسیاری هم انجام شده اما متاسفانه تاکنون این سینماها تحویل حوزه داده نشده‌اند.

برخی اسناد هنوز به نام حوزه هنری نیست

مدیر این موسسه همچنین گفت: سینماهایی در دهه هفتاد در تبریز هم تحویل حوزه هنری شده است اما اسناد به نام این حوزه نیست، طبق دستور باید این اسناد انتقال داده می‌شد که هنوز نشده است. سینما آفریقا تهران هم هنوز تحویل حوزه هنری نشده است.امیدوارم با تغییر مدیریت بنیاد مستضعفان دستور مقام معظم رهبری هرچه سریع‌تر عملی شود.

سینماداران حقوق و عیدی پرسنل‌شان را با اکران «معراجی‌ها» دادند

محمود کاظمی در ادامه درباره برنامه‌ریزی اکران با بیان اینکه سینما با فیلم زنده است، ادامه داد: اکران فیلم «معراجی‌ها» در پایان سال ۹۲ که رکود در سینماها بود به سینماها و سینماداران کمک کرد تا بتوانند حقوق و عیدی پرسنل‌شان را پرداخت کنند. هر چقدر هم که سینماها به روز باشند اگر فیلم خوبی نداشته باشیم چه کسی به این سینماها سر می‌زند؟

همه برنامه‌ریزی‌ها را نباید معطوف به تولید کرد

این مدیر گفت: بیشتر کارگردانان و تهیه‌کنندگان به فکر اکران فیلم‌شان در عید نوروز و عید فطر هستند. بعد از این روزها سینمای ایران باید چه کند؟ چطور باید روزهای دیگر را بگذراند؟ آیا مسئولان نباید برای این موضوع فکری بکنند که سینماها خالی نباشد؟ چه کسی به فکر سینماداران در ماهای محرم،صفر و رمضان است؟ اگر برنامه‌ریزی همه جانبه‌ای برای سینما در همه زمینه‌های تولید بازاریابی و نمایش وجود داشته باشد، سالن‌های سینما هم می‌توانند موفق باشد.همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها را نباید معطوف به تولید کرد.

موسسه بهمن سبز بودجه دولتی ندارد

او درباره فعالیت‌های موسسه «بهمن سبز »بیان کرد: این موسسه متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است و بودجه‌ی دولتی ندارد و از این لحاظ مستقل تلقی می‌شود.

کاظمی ادامه داد: حوزه هنری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زیر نظر مقام معظم رهبری و وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را شروع کرده است. در دهه ۶۰ تعدادی سینما را به حوزه هنری واگذار می‌کنند و در دهه ۷۰ تعداد دیگری از سینماهای بنیاد مستضعفان به دستور مقام معظم رهبری در امر نگه‌داری و اداره سینماها تحویل حوزه هنری شد که تعداد آن به ۱۰۸ سالن نمایش رسید.

سینماهای حوزه هنری مهر ۹۲ به موسسه تحویل داده شد

مدیر موسسه «بهمن سبز» تصریح کرد: زمانی که این سینماها در مهرماه ۱۳۹۲ از سوی حوزه هنری به موسسه بهمن سبز تحویل شد به یکباره ۳۰۴ پرسنل به این موسسه اضافه شد.اداره سینماها با این تعداد پرسنل کار بسیار مشکلی است. در سال گذشته برای تامین حقوق کارکنان سینماها ناچار شدیم از حوزه هنری کمک بگیریم علاوه بر فروش بلیت سینماها در این بخش پرداخت کردیم.

او افزود: بازسازی و نوسازی تعدادی از سینماها در دهه ۷۰ شروع و تبدیل به دو الی سه سالن شدند. که در حال حاضر ۷۵ سالن نمایش به شکل فعال، کار خود را ادامه می‌دهد.

کاظمی بیان کرد: در سال ۸۵ نیز اداره سینماها به دستور ریاست وقت حوزه هنری به حوزه هنری استان‌ها واگذار شد در این دوره، فعالیت‌های خوب عمرانی شروع شد و از منابع استانی و با کمک موسسه سینما شهر تعدادی از سینماهای حوزه هنری بازسازی و نوسازی شد.

ریاست حوزه هنری می‌خواست سینماها یکپارچه اداره شوند

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با اشاره به اینکه حوزه هنری در ۲۰ استان سینما دارد از قبیل مشهد، تهران، گلستان، سنندج – فارس – اصفهان– آذربایجان غربی و ……که در این بازسازی‌ها تبدیل به دو ویا سه سالن شده‌اند،‌گفت: از مهرماه سال ۱۳۹۲ طبق دستور جناب آقای مومنی – رئیس حوزه هنری سینماها را به موسسه مستقلی (بهمن سبز) تحویل دادند و نظر ریاست حوزه هنری این بود که سینماها بصورت یک پارچه اداره شوند.

او هدف از تحویل سینماها به موسسه «بهمن سبز» را اداره تخصی سینماها به منظور برخورداری از شیوه‌ی مدیریت یکپارچه دانست و بیان کرد: موسسه بهمن سبز تصمیم گرفت با مأموریت ساخت سینماها پخش و نمایش، گام اساسی در پیشبرد هنر و صنعت سینمای ایران بر دارد.

کاظمی با اشاره به تدوین نظریه اولیه برای پیشبرد گام‌های موثر در این زمینه توضیح داد: در گام اول اسناد و طرح‌های پیشین را بررسی کردیم. همچنین به بررسی رویکرد فضای موجود، مزایا و معایب آن پرداختیم. ابعاد اقتصادی حاکم بر فضاهای فرهنگی، هنری، دلیل اهمیت و ضرورت ایجاد فضاهای تجاری در موقعیت موجود، بررسی نهادهای بالادست و مجوزهای قانونی، بررسی معماری و نقش شهرسازی، بررسی دیدگاه صاحب نظران و کارشناسان محلی، ارائه چشم‌انداز گروه‌های مطالعاتی، بررسی ویژگی‌ نیروهای انسانی مورد نیاز نیز در گام اول در نظر گرفته شد.

این مدیر در گام دوم نیز به تشریح اهداف و تدوین برنامه‌های این موسسه پرداخت و اضافه کرد: بررسی وضعیت بازار هدف و مخاطب، بررسی الگوی خرید، انتظار و نگرش مردم، بررسی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات فرهنگی در کل کشور، بررسی شرایط فیزیکی و فضای مورد نیاز، نگرش اولویت‌ها و انتظارات موجود، برنامه‌های توسعه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، توانایی‌های مالی و اجرایی از جمله این گام‌هاست.

موسسه‌ای که یک‌باره ۳۰۴ نیرو به آن اضافه شد

کاظمی اظهار کرد: این موسسه پیشتر صرفا مسئولیت تبلیغاتی داشت که با هفت نفر اداره می‌شد که به یکباره ۷۵ سالن سینما و ۳۰۴ نیرو به آن اضافه شد.

هیچ بدهی به صاحبان فیلم نداریم

او گفت: طراحی جدید وب سایت این موسسه، پوشش یکپارچه کارکنان، گرافیک یکپارچه پیشخوان سینماها، آراستگی و پاسخگویی به موقع به نیاز تماشاگران، نصب سامانه انتقادات و پیشنهادات مستقیم در سینماهای کل کشور، برنامه مستمر آموزشی مدیران و کارکنان سینماها،تولید و توزیع نشریه سینمایی ویژه سینماداران به صورت ماهانه، خوش حسابی با صاحبان فیلم که خدا را شکر تا به امروز به روز هستیم و هیچ بدهی به هیچ صاحب فیلمی نداریم، از جمله اقداماتی است که برای اجرای درست ماموریت مان پیش رو داریم و انجام داده ایم.

مشارکت کارکنان در سود حاصل از خدمات‌رسانی

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره مشارکت کارکنان در سود حاصل از خدمات رسانی، بهره‌وری و اجرای آن توضیح داد: تا تشویقی صورت نگیرد و انگیزه در پرسنل ایجاد نشود نمی‌توان به هدف مورد نظر رسید. بنابراین به مدیران امورسینمایی موسسه پیشنهاد دادیم تا در این کار مشارکت کنند و نسبت به کارکرد هر فصل شان، پاداش دریافت کنند تا راغب شوند که فعالیت بیشتری برای جلب تماشاگر انجام دهند.

او طرح نیم بها شدن سینما «سپیده» را هم جزو یکی از ابتکارات این موسسه دانست و تصریح کرد: این طرح با سینما «سپیده» شروع شد که مدیر عامل موسسه سینما شهر هم اظهار کرد این سینما از نظر بیننده در ردیف بسیار خوبی جای گرفته است.

کاظمی همچنین از انجام این طرح برای سینما «فردوسی» تهران خبر داد و گفت: طبق نظرکارشناسان موسسه این طرح در سینما فردوسی انجام شد و با استقبال خوبی روبرو شدیم البته هنوز جای کار دارد.

مدیرعامل این موسسه با اشاره به مشکلاتی که در سینماهای برخی از استان‌ها از جمله آذربایجان غربی و شرقی، فارس ، خراسان رضوی، مازندران و گلستان وجود دارد، بیان کرد: این مشکلات بررسی شده و به نتایج بسیار خوبی هم رسیده‌ایم. طرح‌های عمرانی خوبی پیش بینی شده و در حال پیگیری اجرایی شدن آن در این استان‌ها هستیم.

این مدیر سینمایی همچنین درباره پخش فیلم‌هایی که این موسسه دارد، افزود: در حال حاضر این موسسه پخش هفت فیلم را بر عهده دارد که «مهمان داریم»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «حق سکوت» «چند متر مکعب عشق»، «رستاخیز»، و «خانه‌ای کنارابرها» «خانوم»، از جمله آن‌ها هستند.

سینماهای کدام شهرها تخریب و بازسازی می‌شوند؟

کاظمی بیان کرد: در آینده نزدیک سینماهای سعدی شیراز، ایران و فلسطین شیراز – آفریقای مشهد – مراغه، سراب، و دزفول قرار است به طورکلی تخریب و یا از نو باسازی شود که به جای یک سینما یک مجتمع و چند سالن نمایش ساخته شود.

مدیر عامل موسسه فرهنگی تبلیغاتی «بهمن سبز» همچنین درباره مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی در پروژه‌های سینماها گفت: بخش خصوصی می‌تواند در ساخت پروژه‌های سینمایی حوزه هنری مشارکت داشته باشند.

او همچنین درباره پخش فیلم‌ها و کارهای صورت گرفته در این زمینه اظهار کرد: رویه‌ی طرح نیمه بها بودن بلیت‌ها در ماه مبارک رمضان را ادامه خواهیم داد. مخاطب شناسی در هر استانی توسط مدیران امورسینمایی صورت گرفته است.

ترسیم برنامه پنج ساله توسعه عمرانی سینماهای حوزه هنری

کاظمی در پایان گفت‌وگو با ایسنا موسسه «بهمن سبز» را در ابتدای راه کاری خودش دانست و افزود: عمر چندانی از بازطراحی این موسسه نگذشته است. ما برنامه پنج ساله توسعه عمرانی سینماهای حوزه هنری را ترسیم کرده‌ایم. این طرح باید به تایید ریاست حوزه هنری و سپس به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد تا اتفاق خوبی برای سینماهای کشور بیفتد و این هدف اصلی موسسه ماست که با این حساب تقریبا ۳۵% درصد مسیر را طی کرده‌ایم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>