سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۳ در ۱:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب

حرف‌های ایل‌بیگی درباره انجمن سینمای جوان/ عیال‌وارترین زیرمجموعه سینمایی

habib-ilbeigi

حبیب ایل‌بیگی انجمن سینمای جوان را عیال وارترین زیرمجموعه سینمایی ایران دانست.

حبیب ایل‌بیگی انجمن سینمای جوان را عیال وارترین زیرمجموعه سینمایی ایران دانست.

سوره سینما- ایسنا نوشت: مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: ما عیال‌وارترین زیرمجموعه سازمان سینمایی هستیم چون گسترده‌ترین حوزه فعالیت را در کشور داریم. اما باز هم روزانه تعداد زیادی نامه از نمایندگان محترم مجلس داریم که درخواست دارند که در شهرشان دفتر انجمن تاسیس شود.

شیوه آموزش در انجمن تغییر خواهد کرد/تاسیس مرکز آموزش انیمیشن

حبیب ایل‌بیگی درباره فعالیت‌های یک سال گذشته‌ی انجمن سینمای جوان اظهار کرد: هدف اصلی ما در انجمن تقویت سینمای ملی با پشتوانه فرهنگ ارزشی است.در کمتر کشوری سازمان و موسسه‌ای مانند انجمن سینمای جوان داریم و از این بابت جوانان باید به خودشان ببالند که در کمتر کشوری امکان یادگیری سینما با امکانات و تجهیزات فنی مختلف و هزینه بسیار اندک وجود دارد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان که امروز ۲۶ مرداد ماه در جمع اهالی رسانه سخن می‌گفت،همچنین مدل فعلی آموزش در این مجموعه را دارای اشکالاتی دانست و خاطرنشان کرد: اشکال این دوره‌ها ۱۵ ماهه بودن آن است که باعث می‌شود بخشی از هنرجویان در دوره‌های پایانی ریزش داشته باشند. به همین دلیل ما یک دوره آموزش ۶ ماهه طراحی کرده‌ایم و پس از آن هنرجویان فیلم‌های آموزشی‌شان را می‌سازند و آموزش‌های تکمیلی ادامه پیدا می‌کند. ضمن آنکه در دوره جدید ما روی برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در تمام شهرها و به صورت دوره‌ای تاکید داریم. همچنین سیاست آموزش‌های تک‌درس که از آن‌ها به آموزش‌های شغلی یاد می‌شود را هم ادامه خواهیم داد. از آنجا که علاقمندی برای فراگیری حوزه انیمیشن وجود دارد، در دو شهر مراکز آموزش انیمیشن را تاسیس کرده و به زودی بوشهر میزبان سومین مرکز آموزش انیمیشن خواهد بود.

ستاد مرکزی انجمن سینمای جوان دیگر هیچ فیلمی نمی‌سازد

ایل‌بیگی در بخش دیگری از سخنانش درباره سیاست تولید فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان گفت: ما در شیوه جدید، تولید حین آموزش، تولید فیلم‌های اول و تولید فیلم‌های حرفه‌ای را داریم. تولید حین آموزش با همکاری اساتید و در میان دوره است که بهترین فیلم‌ها انتخاب شده و برای فیلم اول‌ کوتاه‌شان با تجهیزات و از نظر مالی حمایت می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در انجمن امکان ساخت فیلم را برای همه فراهم می‌کنیم اما طبیعتا حمایت از موضوعاتی که مورد نظر ما هستند (مانند مسائل اقتصادی، اجتماعی، حقوق شهروندی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، نمایش دستاوردهای جدید علمی دانشمندان و…) در اولویت خواهد بود. ضمن آنکه در دوره جدید ما تلاش مضاعفی برای تولیدات فیلم‌های کوتاه با رویکرد فیلمنامه‌های اقتباسی خواهیم داشت.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان سپس با تاکید بر اجرای سیاست‌های انجمن به صورت غیرمتمرکز گفت: قرار است اجرا به شکل غیرمتمرکز در دفاتر انجام شود. به همین دلیل شوراهای تصویب در دفاتر مختلف تشکیل شده و طرح‌های یک صفحه‌ای فیلمساز را می‌بینند و اگر مناسب باشد، فیلمساز به شورا دعوت می‌شود تا به طور مستقیم درباره طرحش توضیح بدهد. همچنین باید بگویم که هزینه‌های تولید در هیچ نقطه‌ای از کشور تفاوتی ندارد.

وی سپس تاکید کرد: در دوره جدید، ستاد مرکزی هیچ فیلمی را در دستور تولید قرار نخواهد داد و به همین دلیل هیچ فیلمنامه‌ و طرحی را برای تولید و تصویب نمی‌پذیریم. ما تاکید داریم که شرایطی فراهم شود که بچه‌های جوان در شهرهای خودشان به فیلمسازی مشغول شوند و شاهد مهاجرت فیلمسازان به تهران نباشیم. تاکنون شورا‌های مذکور در ۲۵ شهر تشکیل شده‌اند و تاکنون ۵۰ طرح تولید تصویب شده‌اند.

جشنواره‌های استانی در کنار جشنواره‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود

این مدیر سینمایی در بخش بعدی سخنانش درباره برگزاری جشنواره‌ها در انجمن سینمای جوان بیان کرد: ما شاهد برگزاری جشنواره‌های زیادی در تهران هستیم. در حالیکه طبق بررسی‌های ما، یکی از اشکالات انجمن این بوده که بچه‌های جوان نتوانسته‌اند آثار تولیدی خودشان را در شهرشان ببینند و با دوستان‌شان تحلیل کنند. به همین دلیل هم هفته‌های فیلم و عکس را در شهرهای مختلف برگزار خواهند شد که تا قبل از ماه رمضان، ۵۲ شهر به این اقدام مبادرت کردند.

وی ادامه داد: ما برای برگزاری هر کدام از این برنامه‌ها، تنها مبلغ دو میلیون تومان پرداخت کردیم اما نتایج معنوی و روحیه‌ای حاصل، ده‌ها میلیارد تومان بود. چون در بعضی از این شهرها، ۱۵-۱۶ سال بود که هیچ رویداد سینمایی‌ رخ نداده بود. فکر می‌کنیم این کار در راستای اجرای عدالت فرهنگی بسیار مهم است و قصد داریم در ادامه راه، جشنواره‌های استانی سالانه را با همکاری اداره‌های ارشاد استان برگزار کنیم تا هنرجویان انجمن سینمای جوان، حوزه هنری و فعالان آزاد با یکدیگر رقابت کنند.

ایل‌بیگی افزود: پله‌ بعدی ما، برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای است که به نوعی مکمل جشنواره‌های استانی خواهد بود. امیدواریم بتوانیم در سال‌ آتی انجمن سینمای جوان که بعد از جشنواره فیلم کوتاه شروع می‌شود، سلسله جشنواره‌ها و هفته‌های فیلم را به طور منظم پیگیری کنیم و آثار از این طریق و نه به هر شکلی وارد جشنواره فیلم کوتاه شوند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان سپس درباره حل شدن یکی از اشکالات جالب‌توجه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه در دوره اخیر گفت: جوایز بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه در دوره گذشته، از سه هزار یورو در دوسال قبل به سه میلیون تومان تبدیل شده بود!از آنجا که این کار به اعتبار و استقبال از جشنواره ضربه می‌زد، جوایز بین‌الملل جشنواره دوباره به ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ یورو تبدیل شد. همچنین جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه مجددا به پنج هزار یورو رسید.

عیال‌وارترین بخش سازمان سینمایی هستیم

ایل‌بیگی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سوالی درباره اعتراض مدیران قبلی انجمن به برخی از سخنان وی گفت:‌ ما موظف بودیم آنچه که تحویل گرفته بودیم را اعلام کنیم. ضمن آنکه چند ماه صبر کردیم و پس از بررسی‌ها مسائلی را اعلام کنیم. طبیعی است که شاید وقتی ما هم از انجمن رفتیم و آنچه تحویل گرفتند را اعلام کنند، خیلی خوشایندمان نباشد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان همچنین درباره همکاری‌ در جهت گسترش فعالیت انجمن بیان کرد: ما عیالوارترین زیرمجموعه سازمان سینمایی هستیم چون گسترده‌ترین حوزه فعالیت را در کشور داریم اما باز هم روزانه تعداد زیادی نامه از نمایندگان محترم مجلس داریم که درخواست دارند که در شهرشان دفتر انجمن تاسیس شود. ما حمایت از تمامی فعالان استانی در حوزه عکس و فیلم کوتاه را وظیفه خود می‌دانیم اما طبیعتا نیاز به همکاری مراکز فعال دیگر در حوزه سینمایی و همچنین تامین بودجه داریم.

اطلاعاتی درباره جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اراک

 در بخش دوم این نشست که به جشنواره منطقه‌ای اراک اختصاص داشت، حسین شاکری (مدیر اداره ارشاد استان مرکزی) و سعید عبدالحمیدی (مدیر سینمای جوان استان مرکزی) در این‌باره توضیح دادند. به گفته‌ شاکری، پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که شامل دو کارگاه و مسابقات عکس، فیلم و فیلمنامه است وتوسط اداره ارشاد استان مرکزی برگزار می‌شود، استان‌های فارس، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، هرمزگان، گیلان و مرکزی را پوشش می‌دهد.

همچنین اختتامیه این جشنواره منطقه‌ای پنجم شهریور در مجموعه فرهنگی خمین که مجاور زادگاه امام خمینی (ره) است، ‌برگزار می‌شود.