سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

برگزاری جشنواره‌ها به شهرها رونق می‌دهد/ نظر صدرعاملی درباره یک جشنواره

2-1-2013128143850

کارگردان فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» برگزاری جشنواره‌ها در شهرهای دیگر را یک سنت پسندیده دانست.

کارگردان فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» برگزاری جشنواره‌ها در شهرهای دیگر را یک سنت پسندیده دانست.

سوره سینما- رسول صدرعاملی در حاشیه برگزاری جشنواره یاس به ستاد خبری دومین جشنواره  سطح کیفی فیلم‌های جشنواره را قابل قبول ارزیابی کرده و یادآور شد: خیلی وقت بود من این همه فیلم خوب را یکجا ندیده بودم. بعد که سوال کردم، متوجه شدم آن فیلم‌هایی که ما به عنوان داور تماشا کردیم گلچینی است از ۱۷۰ فیلم. طبیعی است که وقتی از این تعداد فقط ۲۰ فیلم انتخاب شده باشد خیلی فیلم‌هایی خوبی هستند. برای من خیلی جذاب بودند چون قبلا فرصت نکرده بودم آنها را از تلویزیون ببینم.

وی در ادامه اضافه کرد: سطح تکنیکی، تنوع مضمونی و سطح بالای محتوایی همه خوب بودند. علاوه ‌بر آن بازی‌ها و از همه مهم‌تر کارگردانی‌ها تحسین برانگیز بودند.همیشه فکر می‌کردم پرداختن به تله‌فیلم و فیلم‌های ویدیویی نه تنها بستر خوبی برای استعدادیابی  و کسب تجربه سینماگران تازه‌کار است، بلکه سینمای ایران را هم ارتقا می‌دهد. در واقع اگر ما فیلم‌های ویدیویی خوب داشته باشیم توقع تماشاگر از سینما هم بالا می‌رود. دیگر درآن صورت نمی‌رود در سینما از دیدن تله‌فیلم لذت ببرد، آن وقت انتظار دارد. فیلم‌های قوی‌تر با پروداکشن سنگین‌تر در سینما تماشا کند. پرداختن به فیلم‌های ویدیویی باعث می‌شود افراد بیشتری وارد سینما شده و کارهای بیشتری ارایه شود . فیلمسازان بیشتری هم رشد و نمو کنند.

صدرعاملی برخلاف بعضی صاحب‌نظران دیگر که تصور می‌کنند سطح فیلم‌های ویدیویی در ایران پایین است، معتقد است چنین چیزی درست نیست و فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره از سطح کیفی خوبی برخوردار هستند. ما این همه جشنواره‌های مختلف فیلمی داریم، همیشه فکر می کردم چقدر خوب می‌شد اگر هرکدام از این جشنواره‌ها در یکی از شهرستان‌ها و شهرها برگزار می‌شد با این رویکرد که هر شهرستانی دارای یک جشنواره می‌شد. یعنی اگر مثلا جشنواره فیلم‌های ویدیویی به آمل آمده، در همین شهر ماندگار شود و ما ۱۰سال دیگر جشنواره فیلم ویدیویی را به نام آمل بشناسیم.

کارگردان فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» در توضیح بیشتر تصریح کرد: من به شدت موافقم که حتی جشنواره‌های معتبر دیگرمان هم به شهرهای دیگر ایران بروند. این کار در تمام دنیا تجربه شده و ما از خودمان در نیاورده‌ایم. مثلا در پاریس، چند جشنواره فیلم می‌بینیم؟ تقریبا هیچی! تمام جشنواره‌های فرهنگی اعم از فیلم، تئاتر، موسیقی و ادبیات در شهرستان‌های دیگر کشور برگزار می‌شود و هر شهری در فرانسه به نام یک جشنواره معروف است.

این فیلمساز به جشنواره فیلم کودک و نوجوان که به صورت تقریبا ثابت در اصفهان برگزار می شود اشاره کرد و ادامه داد: یک جشنواره ثابت در شهرهای دیگر ایران داریم که آن هم جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان است. گرچه چند دوره در همدان برگزار شد اما به صورت ثابت با اصفهان شناخته می‌شود. همه جهان این جشنواره را با نام اصفهان می‌شناسند و خیلی علاقه‌مند هستند که به این جشنواره بیایند.یکی از اهداف جشنواره همین است که خصوصا در شهرهای درجه دو برگزار شود. جشنواره با خودش رونق می‌آورد، امکانات فراهم می‌شود، جاهای دیدنی شهرها دیدنی‌تر می‌شود، استانداردهای شهری بالاتر می‌رود. من نمی‌دانم چرا مدیران فرهنگی ما به این اتفاق ساده اینهمه بی‌توجه هستند. من تشکر می‌کنم از دبیر این جشنواره که به هر دلیل این جشنواره را در آمل برگزار کردند. امیدوارم هرکجا که هستند طولانی‌مدت در این سمت باقی‌بمانند نه اینکه در سال آینده عوض شوند.

او در آخر ابراز امیدواری کرد که برگزاری جشنواره در شهرهای دیگر در ایران به یک سنت تبدیل شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>