سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۰:۲۴ ق.ظ چاپ مطلب
یک استاد دانشگاه:

فیلم «تاج محل» با مخاطب صادق است

taaj-mahal-2

یک مدرس دانشگاه و مدیرحوزه فرهنگی، «تاج محل» را فیلمی ثاثیرگذار و مستندگونه از واقعیت کنونی زندگی مردم آبادان دانست.

یک مدرس دانشگاه و مدیرحوزه فرهنگی، «تاج محل»  را فیلمی  تاثیرگذار و مستندگونه از واقعیت کنونی زندگی مردم آبادان دانست.

دکتر خسرو نشان مدرس دانشگاه و مدیر اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و اصفهان، که تحصیلات خود را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی انجام داده است، درباره فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی رضامیرکریمی به سوره سینما گفت: این فیلم کاملا مضمونی انسانی دارد و بازنمایی صادقانه‌ای از واقعیت کنونی منطقه آبادان و مردمانش را به مخاطب ارائه می‌دهد. روابط و عواطفی که از مردم آبادان در این فیلم به تصویر کشیده شده کاملا ملموس و به واقعیت وفادار است. شخصیت‌های فیلم علی رغم همه سختی‌هایی که شامل حالشان است، نشاط و امید به زندگی سالم خود را از دست نمی‌دهند و این نگاه در فیلم قابل تقدیر است. روایت مستند گونه کارگردان و باورپذیری بازی بازیگران مضمون و درام فیلم را در عین داستانی بودن به یک اتفاق مستند تبدیل کرده است.

این کارشناس فرهنگی افزود:  من با فیلم ارتباط برقرار کردم، بعد از اتمام آن در سالن وقتی تماشاگران، تشویق کردند دیدم که این تشویق همراه با حسی است که از تامل بر مضمون فیلم و لذت بردن از آن است. با اتمام فیلم به نظرم در ذهن مخاطب مضامین اخلاقی و تامل  روی آنها شروع می‌شود. به تصویر کشیدن نسلی از مردم آبادان که با وجود تحمل همه سختی‌ها در دوران معاصر اعم از انقلاب و دفاع مقدس همچنان بر اخلاقیات پایبند هستند و به درست زیستن معتقدند، یک امتیاز برای این فیلم است.

وی ادامه داد: از آنجا که تلخی جاری در فیلم کاملا با واقعیت مردمان کنونی آبادان تطابق دارد، فیلم به هیچ عنوان در دام اغراق و سیاه نمایی نمی‌افتد. قبل از دیدن فیلم تصور می‌کردم کارگردانی که فیلم اولش را با نابازیگر ساخته است شاید نتواند روایت جذابی را ارائه دهد، اما بعد از دیدن فیلم متوجه شدم که دانش اقباشاوی با حساسیت خاصی توانسته بازی بسیار باورپذیری را از بازیگرانش به نمایش بگذارد و انتخاب تیم بازیگری کاملا در خدمت روایت مستند گونه فیلم قرار دارد.

این مدیر فرهنگی افزود: سینما باید چهره جامعه ما باشد این ویژگی محصول این است که به لحاظ مضمونی و جغرافیایی به مردمان مختلف سرزمینمان بپردازیم. این تنوع باعث می‌شود هر مخاطبی فیلم خودش را در سینما پیدا کند و از این هنر تاثیرگذار تغذیه شود. «تاج محل» از این جهت قابل تقدیر است که بر خلاف معمول اغلب آثار سینمایی به جغرافیا و مردمان کلیشه‌ای نپرداخته است.

دکترخسرو نشان در پایان گفت: حرکت مسئولین حوزه‌هنری و تهیه‌کننده فیلم در راستای حمایت از یک فیلمساز جوان  با موضوعی که معیارهای سینمای تجاری را ندارد قابل تقدیر است. این روند می‌تواند نگرش‌ها و زوایای دید گوناگون را به سینما اضافه کند.

«تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی محصول حوزه هنری است و امسال در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می رود، داستان فیلم درباره مردی است که در روزهای بازنشستگی از طرف فرزندانش به سفری دعوت می شود اما ماجرایی این سفر را به تعویق می‌اندازد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>