سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۳۹۳ در ۸:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب

نقد سیستم آموزشی غربی در یک مستند/ «هنر و چالش آموزش» در راه جشنواره عمار

110865_728

مستند «هنر و چالش آموزش» محصول حوزه هنری سیستم آموزش غربی در ایران را نقد می‌کند.

مستند «هنر و چالش آموزش» محصول حوزه هنری سیستم آموزش غربی در ایران را نقد می‌کند.

محمدحسین خوش‌بیان کارگردان مستند «هنر و چالش آموزش» درباره موضوع این مستند به سوره سینما گفت: موضوع این مستند درباره  بحث آموزش هنرمندان متعهد و انقلابی متناسب با انقلاب اسلامی است. در بخش‌های دیگر مستند به این خواهیم پرداخت که آموزش هنرمندان متعهد چه الزاماتی دارد. این که چرا نتوانستیم با قدرت به پرورش هنرمندانی متعهد و انقلابی بپردازیم. در آخر هم به ارائه راهکاری درباره موضوع آموزش هنرمندان می‌پردازیم. اگر بخواهیم بحث آموزش هنرمندان را با دقت بررسی کنیم می‌بینیم تعدادی از اساتیدی که در دانشگاه‌های ما در حال تدریس هستند انقلابی نیستند و ارتباطی با انقلاب ندارند. متون آموزشی به نوبه خود ارتباط نزدیک با اسلام و انقلاب ندارند. برای مثال ما هنوز در بحث طراحی و نقاشی از الگوهای غربی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مستند در ۳۳ دقیقه آماده شده است. در ۸ دقیقه اول توضیحات کلی درباره روند آموزش هنر در ایران در زمان قاجاریه، تاسیس مدرسه هنرهای مستظرفه کمال الملک و تاسیس دانشکده هنرهای زیبا تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازیم. این ۸ دقیقه به صورت انیمیشن است. در این قسمت مستند مخاطب پیش زمینه‌ای درباره تاریخچه آموزش هنر در اعصار مختلف به دست می‌آورد. در ادامه مستند وارد موضوع آموزش در دوران بعد از پیروزی انقلاب می‌شویم. این قسمت از مستند با روند گفتگومحور تهیه شده که با افرادی مثل حجت‌الاسلام پناهیان، دکترحسن عباسی، نادر طالب‌زاده ، دکتر مجید شاه‌حسینی، دکتر سیدمهدی خاموشی و …  به گفت و گو می‌پردازیم. در ادامه به گفت و گو با بچه‌های انقلابی می‌پردازیم که بنا به علاقه وارد هنر شده‌اند، اما به خاطر شرایط دانشکده‌های هنر یا انصراف دادند و یا تحصیل خود را در مراکز انقلابی مثل حوزه هنری ادامه دادند.

خوش‌بیان به تصویربرداری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ما می‌خواستیم که از دانشکده های هنری تصویربرداری کنیم و از تعداد زیادی از مدیران این دانشکده ها در خواست همکاری کردیم، اما با تغییر مدیران دانشگاه‌ها در یک سال اخیر استقبالی از درخواست ما نشد. به گونه‌ای که به جز یک یا دو دانشگاه بقیه با در خواست ما مخالفت کردند. اکثر این دانشگاه ها اجازه تصویر برداری از دانشکده های دیگر را می‌دهند اما نمی‌دانم که چرا اجازه ندادند تا ما از محیط دانشکده هنر تصویربرداری کنیم. تولید مستند نزدیک به یک سال طول کشید و قصد داریم این مستند را در جشنواره عمار شرکت دهیم. شرکت در بقیه جشنواره‌ها به تصمیم تهیه‌کننده است. این مستند به سفارش بخش آموزش حوزه هنری ساخته شده است.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمد حسین خوش‌بیان، تصویربرداری: مصطفی معمارزاده، انیمیشن‌سازی: جواد سهرابی، تدوین: محمدحسین خوش‌بیان. تهیه‌کننده: معاونت آموزش و پژوهش حوزه هنری.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>