سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ شهریور ۱۳۹۳ در ۹:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب

عیاری مثل عکسی بدون شرح است/ شوخی امیرشهاب رضویان با چاپلین

jashn-cinema-kootah

پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه در دومین روز شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد.

پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه در دومین روز شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد.

سوره سینما- روابط عمومی شانزدهمین جشن سینمای ایران اعلام کرد : پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه در قالب دومین جشن از سری جشنهای شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با اجرای امیرشهاب رضویان همراه بود . در این مراسم که با استقبال جمع کثیری از فیلمسازان فیلم کوتاه مواجه شد مجری از میهمانانی که برای اهدای جایزه می آیند خواست تا در حد امکان مختصر صحبت کنند و آنها را تهدید کرد که هر کسی بیشتر از ۲ دقیقه صحبت کند مثل چارلی چاپلین فرمان می دهم که دست بزنند.

پس از آن رضویان از دبیر جشن ، محمد بزرگ نیا دعوت کرد تا به روی سن بیاید . بزرگ نیا ضمن تشکر از هیئت داوران و انتخاب فیلم های کوتاه ، به خاطر همراهی انجمن فیلم کوتاه با خانه سینما از این انجمن تشکر کرد و افزود :‌ ممنونم بخاطر اینکه جشن مستقلتان را به خاطر همراهی با خانه سینما مثل دیگر جشن ها ، مختصر و در دل جشن شانزدهم  برگزار کردید.

در ادامه عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت: فضای خوبی در چندماه گذشته ایجاد شده است. ما باید قدر این فضای ایجاد شده را بدانیم و از آن در جهت تغییرات بنیادی در روند تولید و توزیع فیلم بهره بگیریم. برگزاری جشن خوب است. اما نباید تعیین استراتژی‌ها تنها به به برگزاری جشن ختم شود. باز هم تکرار می کنم استراتژی امسال گریز ناپذیر بود.

همچنین در ادامه این مراسم نیما عباسپور مدیر هماهنگی جشن فیلم کوتاه عنوان کرد:از میان ۵۸۰ فیلم ارائه شده، ۷۷ فیلم به بخش مسابقه راه یافتند. انتخاب این آثار توسط هیات انتخابی ۱۵ نفره در دو هفته صورت گرفت. در نهایت ۷۷ داور آکادمی و ۱۳ داور مهمان فیلم ها را بررسی کردند.

مجید برزگر (‌رئیس هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه ) توضیحاتی پیرامون پنجمین جشن فیلم کوتاه ارائه کرد . برزگر در سخنان خود اشاره کرد که امکان مالی برگزاری جشنی مستقل را داشتیم ولی به تصمیم دوستان خانه سینما ترجیح دادیم که جشن مستقل نداشته باشیم. امیدواریم سال آینده جشن ما مثل هر سال مستقل و باشکوه برگزار شود.

این کارگردان افزود:هر ۷۷ فیلم بخش مسابقه به گروه هنر و تجربه معرفی خواهد شد و امیدواریم اکران شود. در داوریها مطمئنا خطا وجود داشته اما در چند سال اخیر با داوری اکادمیک سعی کردیم خطاها را حداقل برسانیم. تصمیم داریم آکادمی را در طول سال برگزار کنیم و داوری کل تولیدات را معطوف به جشن نکنیم. همچنین از مازیار میری و محمد بزرگ نیا برای این همراهی تشکر می‌کنم. در ادامه با حضور یدالله نجفی و رضا مفردی دوست دیپلم افتخار بهترین طراحی صدا به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم حذف اضطراری اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار بخش تدوین توسط بهنام بهزادی و محمد رضا موئینی به محمد نجاریان برای فیلم حذف اضطراری تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین تصویربرداری نیز توسط مهدی جعفری و علیرضا رضا داد به سینا کرمانی زاده برای فیلم حذف اضطراری اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به آناهیتا قزوینی زاده برای فیلم سوزن توسط هوشنگ مرادی کرمانی و فرهاد توحیدی اهدا شد و کیارش اسدی زاده به نمایندگی از قزوینی زاده این جایزه را دریافت کرد.

در ادامه پس از پخش نماهنگ انجمن فیلم کوتاه در ارتباط با اهدا نشان آسیفا در طی سالهای گذشته به کارگردانان بزرگ سینمای ایران همچون کیارستمی، رخشان بنی اعتماد و ناصر تقوایی، فیلم کوتاهی درباره فعالیت و مرور کارنامه کیانوش عیاری پخش شد.

بر همین اساس جعفر پناهی، محمد بزرگ نیا و مجید برزگر روی صحنه حاضر شدند تا این نشان را امسال به کیانوش عیاری اهدا کنند. پناهی قبل از اهدا این جایزه گفت: خیلی خوشحالم اینجا هستم. واقعا در سینمای ایران رفتار و کردار آدمها و آثار برخی سینماگران راهگشا است. یادم هست وقتی دانشجو بود. فیلم «شبح کژدم» در حال ساخت بود. این فیلم اولین اثری در سینمای ایران بود که از صدای سر صحنه در آن استفاده شد. البته حمایت محمد بهشتی باعث شد تا این اتفاق رخ دهد. همین موضوع و شروع صدابرداری همزمان در آن شرایط خیلی سرو صدا کرد.

وی ادامه داد: عیاری مانند عکسهایی است که زیر آن می‌نویسند بدون شرح! چرا که واقعا نمی توان درباره او چیزی نوشت. افتخار می کنم عضو خانه ای هستم که عیاری نیز عضو آن است و از او تقدیر می شود.

عیاری پس از دریافت این جایزه گفت:در این فیلم کوتاه درباره «بودن یا نبودن» صحبت شد و بهتر است یادی کنیم از مرحوم عسل بدیعی. خوشحالم این جایزه را از پناهی می گیرم.

این کارگردان درباره اثار خود در سینمای ایران عنوان کرد: «شبح کژدم» در زمان خود به دلیل سو تفاهمی مضحک توسط مسئولین ضربه خورد. پس از آن فیلم «آبادانی ها» هم اثری ضد جنگ تلقی شد. فیلم “آن سوی آتش” هم قربانی یک سوتفاهم بچه گانه شد. فیلم “بودن و نبودن” هم به خاطر تلقی های نادرست در اکران نابود شد. اینها را برای «خانه پدری» نمی گویم. چرا که فیلم «بودن یا نبودن» پس از آن بارها از تلویزیون پخش شد. در حالیکه من دوست داشتم اکران خوبی داشته باشد و در جشنواره ها نیز به نمایش در آید.

عیاری ادامه داد:فیلم های من و برخی از دوستان عمدتا در محاق سوتفاهم قرار می گیرد. در حالی که با اکران آنها اتفاق خاصی نمی افتد. مثل فیلم حاتمی کیا که چند سال بعد اکزان شد و ویرانی به بار نیاورد. من از انجمن فیلم کوتاه تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانم باز هم فیلم بسازم و در معرض چنین نگاههای باشم.

در ادامه تندیس بهترین کارگردانی فیلم تجربی به بنیامین هفت لنگ برای فیلم اتاقی در نیویورک توسط هوشنگ گلمکانی و امید روحانی اهدا شد. هفت لنگ پس از دریافت جایزه گفت: تمام دوستانی که در این جشن شرکت کرده اند، اگر حتی از طبقه بیستم به زمین بیافتند نمی میرند. اما مرگ انها زمانی است که تندیس هایشان را در خانه بگذارند و مسافر کشی کنند و فیلم عروسی بسازند.

در ادامه فریدون عمو زاده خیلیل و ارد زند جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را به آناهیتا قزوینی زاده برای فیلم «سوزن» اهدا کردند. یکی از دوستان وی که برای دریافت این جایزه روی صحنه حاضر شده بود گفت:قطعا این جایزه برای آناهیتا که مشغول نوشتن فیلمنامه است روحیه خوبی به همراه دارد. رابطه او با خانه سینما مانند پدر و دختر است. او از من خواست تا این جایزه را به آقای گلمکانی تقدیم کنم.

در پایان جایزه بهترین فیلم کوتاه به آناهیتا قزوینی زاده برای فیلم «سوزن» اهدا شد. دوست قزوینی زاده روی صحنه پیامک وی را برای مدعوین خواند. در این متن آمده بود: این فیلم مثل بچه خانه سینما است. این خانه همیشه به من انگیزه داد و مرا تشویق کرد. از گلمکانی، برزگر، کیارستمی، پناهی، رضویان و… تشکر می‌کنم. این بزرگترین دلگرمی برای من است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>