سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۳ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

فیلمنامه خوب نیست، کار نمی‌کنم/ حرف‌های سماک‌باشی درباره اوضاع سینما

hadi-samak-bashi

رئیس انجمن صدای سینمای ایران تاکید کرد در نبود فیلمنامه مناسب ترغیب به پذیرفتن پیشنهادی نمی‌شود.

رئیس انجمن صدای سینمای ایران تاکید کرد در نبود فیلمنامه مناسب ترغیب به پذیرفتن پیشنهادی نمی‌شود.

محمود سماک‌باشی صدابردار و صداگذار باسابقه به سوره سینما گفت: فیلمنامه برای تک تک اعضای گروه اهمیت دارد. همیشه نسخه ای از فیلمنامه در اختیار صدابردار قرار می گیرد تا با توجه به فضایی که قصه دارد بتواند شرایط صدابرداری را فراهم کند و با میزان سختی کار آشنایی داشته باشد. با تجربیاتی که طی این سالها بدست آوردم با خواندن فیلمنامه میدانم که شرایط برای حضور در این پروژه برای من وجود دارد یا خیر.

وی افزود: بعد از «بیگانه» چند فیلمنامه به دستم رسید که هیچ کدام مرا برای حضور ترغیب نکرد. البته این به معنای بد بودن فیلمنامه ها نیست. گاهی میزان سختی و راحتی کار، موقعیت جغرافیایی، مسایل مالی و … باعث قبول یا رد یک پروژه می‌شود. خوشبختانه بخش مالی هیچوقت دغدغه من نبود به همین خاطر وقتی چند فیلمنامه به دستم می رسد ترجیح می دهم بهترین شان را با توجه به شرایط خودم انتخاب کنم.

صدابردار «جدایی نادر از سیمین» گفت: حساسیت روی کارم گاهی باعث می‌شود دوستان بخواهند اگر نظری بر فیلمنامه دارم اعمال کنم . تا به حال اظهار نظری نداشتم چون زمانی که کاری انتخاب می‌کنم که همه جزئیاتش برایم مورد قبول باشد. در حال حاضر کاری در دست ندارم اما احتمالا تا اواخر مهرماه صدابرداری یکی از فیلم هایی که قرار است در جشنواره فجر حضور داشته باشد را به عهده دارم.

سماک‌باشی سال ۵۱ وارد حرفه صدابرداری شد او تا به حال سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم های«مسافران» و «جدایی نادر از سیمین» و تندیس بهترین صدابرداری از چهاردهمین جشن خانه سینما را برای فیلم «وقتی همه خوابیم» دریافت کرده است.