سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ شهریور ۱۳۹۳ در ۱:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب

«آتش بس ۲» درباره جامعه امروز است/ طبقه متوسط مخاطب فیلم است

atashbas2-1

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آتش بس ۲» این فیلم را اثری درباره طبقه متوسط دانست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آتش بس ۲» این فیلم را اثری درباره طبقه متوسط دانست.

سوره سینما- محیا رضایی: بسیاری از مخاطبانی که به مباحث خانواده و روانشناسی در سینما علاقمندند و «آتش بس ۱» ساخته تهمینه میلانی را دیده‌اند از امروز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه می‌توانند بخش دوم این فیلم را در سینماها ببینند. فیلمی که با وسواس، سلیقه و هوشمندی ساخته شده و بدون وابستگی به «آتش بس ۱» اثری است مستقل، باطراوات و شیرین درباره اختلاف زن و شوهرها. با محمد نیک‌بین تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در نخستین روز اکران عمومی این فیلم صحبت کردیم.

«آتش بس ۱» زمان خود مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. ساخت سری دوم با همین عنوان در جذب مخاطب نگران تان نمی کرد؟

محمد نیک‌بین: قبل از اینکه «آتش بس» ساخته شود خانم میلانی پنج طرح با موضوع مسائل زن و شوهرها در ذهن داشت که هر کدام قرار بود به مقطع خاصی از زندگی مشترک و خانواده بپردازد. شکل دنباله دار بودن از ابتدا هدف ما بود. اما می‌دانستیم هرکاری تا به مرحله اجرا نیاید نادیده هایی دارد که قابل پیش بینی نیست. در سری دوم تمام تلاش ما بر این بود بتوانیم با تکیه بر مسایل روز و با توجه به شرایط فعلی جامعه دیدگاهی مطرح کنیم که مورد توجه قرار بگیرد و مفید باشد.

آتیلا پسیانی تنها شخصیت مشترک دو فیلم است. از ابتدا قرار بود «آتش بس ۲» مستقل از بخش اول باشد؟

تفکری که برای تولید «آتش بس» از ابتدا وجود داشت و خود داستان به صورت مستقل، به این صورت بود که آثار با توجه به فضاهای متفاوت شان لزومی ندارد ارتباطی باهم داشته باشند. البته قبل از اینکه «آتش بس ۱ » را شروع کنیم فکر می‌کردیم باید این تداوم وجود داشته باشد و فضا به صورتی متوالی به تصویر درآید، اما هرچه پیش رفتیم بعد از ساخت سری اول با تغییر شرایط دیدمان متفاوت شد. در واقع روایت دومین داستان در این زمان و شرایط به گونه ای بود که باید فاکتورها تغییر می‌کرد.

atashbas2-2

بهرام رادان و میترا حجار اولین گزینه‌های حضور در این فیلم بودند؟

در هر دو فیلم قطعا گزینه های دیگری هم در ذهن ما وجود داشت، اما به هرحال هر کس دیگری را هم انتخاب می کردیم ریسک بود. ما سعی کردیم درست ترین انتخاب را داشته باشیم. گاهی اتفاقاتی دست به دست هم می دهند تا به یک انتخاب برسیم. زوج حجار و رادان هم از این امر مستثنی نبودند.  زمان تست بازیگری واکنش‌هایی از آنها دیدیم که برای انتخابشان مصمم شدیم.

حضور پژمان جمشیدی هم یکی از اتفاق‌های مثبت فیلم است. چطور به او رسیدید؟

پژمان جمشیدی بازیگر توانایی است که جلوی دوربین راحت ظاهر می شود و استعداد خوبی هم دارد. ضمن این که اخلاق حرفه ای را به خوبی رعایت می کند تجربه همکاری او در این فیلم خوشایند بود. او قابلیت های فراوانی دارد و امیدوارم توانایی‌هایش شناخته شود.

فیلم های شما و خانم میلانی معمولا در طبقه متوسط و مرفه روایت می شوند. فضاهایی شیک و آراسته دارند. این زیبایی شناسی ریشه در علاقه شما به این طبقه اجتماعی دارد؟ این نوع سینما در ایران خیلی کم دنبال می شود. فیلمسازها کمتر برای طراحی صحنه و لباس فیلمشان این قدر وسواس خرج می کنند.

این علاقه مشترک در من و خانم میلانی وجود داشته، ضمن اینکه ایشان مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده است. ما یک طبقه بزرگ در کشورمان داریم که در تقسیم بندی از نظر اقتصادی و اجتماعی طبقه متوسط فرض می‌شوند. این طبقه به طور عمده در همه کشورها وجود دارند. تا الان هم فیلم هایی که ساخته‌ایم بنا به مسایل مطرح شده عمدتا دغدغه های این قشر بود. در طراحی صحنه و لباس بیشتر با توجه به نوع زندگی طبقه متوسط سعی کردیم هماهنگ با قالب داستان و ویژگی‌هایی که کاراکترها دارند فضاسازی کنیم.

atashbas2-3

«آتش بس ۲ » با قواعد کمدی رمانتیک ساخته شده. کمی بزرگنمایی در بازی ها ویژگی این آثار است. فکر نمی کردید ممکن است گاهی این شیوه برای مخاطب ایرانی جالب نباشد و فیلم حس فرنگی بودن را به مخاطب منتقل کند؟

هدف ما از این فضاسازی این بود که بتوانیم داستان را در یک فضای مناسب پیش برده، مضمون را منتقل کنیم. پیام های این فیلم قطعا تحت تاثیر این طراحی قرار نخواهد گرفت. همانطور که در «آتش بس ۱» هم این وسواس وجود داشت. در این دو فیلم هم قصه‌گویی و ساختار جذاب برایمان مهم بود، هم انتقال مفاهیمی آموزشی درباره روابط زن و شوهرها. سعی داشتیم در طراحی صحنه و لباس این پیام را منتقل کنیم که ما می‌توانیم با ساده ترین کارها محیط دلپذیری داشته باشیم. در واقع زندگی بر اساس برخی جزئیات است که اگر به آنها توجه شود روابط لذتبخش تر می‌شود. با این نگاه و با چشم اندازی که خانم میلانی به قصه و فضای اثر داشت، طراحی بازی‌ها شکل گرفت. بازی‌های فیلم تابعی از فضای کمیک و رمانتیک آن است.

این سری مجموعه سینمایی تا کجا ادامه دارد؟

خانم میلانی تا کنون ۵ اپیزود نوشته است. باید دید بر اساس شرایط کدام در اولویت تولید قرار می گیرند علاوه بر این ممکن است فیلنامه دیگری خارج از «آتش بس» بر حسب شرایط و دغدغه ای که شکل می گیرد در اولویت ساخت قرار بگیرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>