سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب

نابازیگرها فضای کار را مسموم کرده‌اند/ انتقاد یک بازیگر از خانه سینما

sanaz-samavati

بازیگر مجموعه «مسافر» حضور نابازیگرها در سینما و تلویزیون را مانع فعالیت بازیگران حرفه‌ای دانست.

بازیگر مجموعه «مسافر» حضور نابازیگرها در سینما و تلویزیون را مانع فعالیت بازیگران حرفه‌ای دانست.

ساناز سماواتی در باره شرایط فعلی بازیگری در تلویزیون به سوره سینما گفت: اوضاع کار برای من و اکثر همکارانم چندان مساعد نیست. امیدوارم سوء تعبیر نشود اما عده خاصی از دوستان هستند که همزمان در چند پروژه حضور دارند در حالی که ۹۰ درصد سایر بازیگران بیکارند. به عنوان مثال در ماه رمضان دو سریال پخش شد که بازیگرانش مشترک بودند. واقعا چه دلیلی دارد دو سریال همزمان در تلویزیون با عده‌ای بازیگر ثابت روی آنتن برود و عده دیگری از بازیگران که سابقه بیشتری دارند، تجربیاتشان ارزنده تر است خانه نشین شوند؟ من از بیست سال پیش بازیگری را به عنوان یک شغل انتخاب کردم ، اما بعد از این همه تلاش هنوز دستمزدم را دیر و ناقص می‌گیرم. متاسفانه نه فقط در جمع بازیگران که بین تهیه کنندگان هم هرج و مرج شده است. قبلا تهیه‌کننده‌ها کد داشتند همه چیز بر پایه حساب و کتاب بود. دستمزدها شاید زیاد نبود، اما به موقع پرداخت می شد. من با ورود آدم‌های جدید به صنف بازیگری اصلا مخالف نیستم اما هر چیز اصول و منطق خود را دارد.

وی افزود: عده ای هستند که بازیگری را برای دلشان می خواهند. تجربه ای کسب می کنند و می روند اما عده ای که با پول و رابطه وارد این حوزه می شوند آسیب های جبران ناپذیری به پیشکسوتان وارد می‌کنند. متاسفانه این بدعت بدی است که یکی از بازیگران بنام و مشهور بنا کرد. او در مقام کارگردان در تلویزیون ظاهر شد و از ناکجا آباد پیرمردی که هیچ از بازیگری نمی‌دانست را به تلویزیون آورد. حالا این آقا برای خودش مدیربرنامه دارد و ۳ میلیون تومان نقد در ابتدای حضور در هر پروژه دستمزد می‌گیرد تا قبول نقش کند. یا پیرزنی که حتی زبان فارسی خوب حرف نمی زند چه رسد به سواد بازیگری می‌گوید اگر می خواهید در فیلمتان بازی کنم باید به پسرم هم نقش بدهید. در چنین شرایطی من فقط یک سوال دارم اینکه چرا باقر صحرارودی با آن سابقه درخشان و تجربه باید در تنهایی و انزوا از بین ما برود؟ من یک زن هستم ولی همکاران من مردانی هستند که شغلشان بازیگری است و از این راه برای خانواده‌شان امرار معاش می کنند چه کسی باید جوابگو باشد؟

سماواتی گفت: این معضل سینما و تلویزیون ندارد. متاسفانه در سینما اوضاع خیلی بهتر نیست. من سال‌ها عضو خانه سینما بودم . خانه ای که چندسال بسته بود و زمانی که گشایش یافت دوباره مراجعه کردم تا درخواست تمدید کارت (آنهم کارت برای عضویت وابسته) کنم. اولین پاسخی که شنیدم این بود: پوستر فیلم سینمایی جدیدت را که در آن به عنوان نقش یک بازی کردی بیاور تا دوباره عضو شوی. چنان از این حرف ناراحت شدم که به رئیس انجمن بازیگران گفتم مگر چند فیلم سینمایی در سال ساخته می شود که بخواهند به من نقش یک بدهند؟ شما به عنوان رئیس انجمن آخرین باری که بازی کردید کی بود؟ امنیت شغلی ما را چه کسی تامین می‌کند؟ چرا بعد از بیست سال بازیگری باید این جواب من باشد؟

sanaz-samavati-2

این بازیگرادامه داد: بازیگری با رویکردی که پیش از این کاربرد داشت از ریشه نابود شد. الان شرط حضور در فیلم چند فاکتور است: رابطه، زیبایی و عمل های عجیب و غریب و پول. در تله فیلمی که اخیرا حضور داشتم ۶ نقش فروخته شده بود. من و سیروس گرجستانی و حسام نواب صفوی زمانی که سر صحنه می رفتیم باید معطل می‌ماندیم تا بازیگری که اصلا نمی‌دانیم از کجا آمده بود پلانش را آنقدر تکرار کند تا بعد از چند ساعت در ست بازی کند. این قصه سر دراز دارد و از هر دری سخن بگوییم بازحرف باقی می ماند. امیدوارم گروه هایی که به هر دلیل سینما و تلویزیون را قبضه کرده اند به جایی برسند که راه برای همه بازیگران حرفه ای و پیشکسوت دوباره باز شود. در چنین شرایطی ترجیح می دهم کم کار شوم تا کمتر از آنچه به چشم می‌بینم آزرده شوم.

وی درباره آخرین فعالیت هایش گفت: اخیرا در تله فیلم «منشی مخصوص من» به کارگردانی و تهیه کنندگی صالح دلدم حضور داشتم و با حسام نواب‌صفوی، سیروس گرجستانی، الیزابت امینی و … همبازی بودم. همچنین تله فیلم «چترعاشقی» به کارگردانی جابر قاسمعلی را آماده پخش دارم که ماه محرم از شبکه دو روی آنتن می‌رود.