سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۳۹۳ در ۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

حرف‌های عسگرپور در جشنواره فیلم مقاومت/ تضاد جامعه با آرمان‌های انقلاب

images

کارگردان «میهمان داریم» تاکید کرد ارزش‌ها نباید دولتی شود.

کارگردان «میهمان داریم» تاکید کرد ارزش‌ها نباید دولتی شود.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره مقاومت نقد بررسی فیلم سینمایی میهمان داریم به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور با حضور کارگردان منوچهر محمدی تهیه کننده و کیوان امجدیان منتقد سینمایی چهارشنبه شب دوم مهرماه در سالن شماره ۳ سینمای فلسطین برگزار شد.

محمد مهدی عسگرپور کارگردان مهمان داریم درباره شرایط ساخت این فیلم گفت: فیلم در گروه فیلم هایی است که در شرایط معمولی با بودجه هم سطح چنین فیلم هایی ساخته شده در مجموع بخش جذاب کار نگارش فیلمنامه بود. حدود سه ماه نوشتن این فیلمنامه به طول انجامید که قسمت سخت کار نیز محسوب میشد. در ابتدای نگارش شروع و پایان خوبی برای کار داشتیم اما میانه فیلمنامه اصل ماجرا بود تا بتوانیم این دو روز زندگی را به صورت جذاب به تصویر می کشیدیم. چون در زمان نگارش وسواس لازم را داشتیم در هنگام اجرا مشکل خاصی نداشتیم و امیدوارم بتوانم همچنان در این حوزه کار کنم.

کارگردان فیلم مهمان داریم با اشاره به اینکه مرز بین واقعیت و خیال بحث جدی فیلم محسوب می‌شود تاکید کرد: اساسا فیلمسازی بازی با خیال و واقعیت است زمانی که درباره موضوعات ماورایی فیلم می سازیم فرمول های زمینی جوابگو نخواهد بود اما هنگامی که درباره واقعیت حرف می زنیم هرکس به اندازه وجودی خود درکی از آن دارد.

وی ادامه داد: نمیتوانیم مرزبندی ای برای این خانواده بین واقعیت و خیال ایجاد کنیم این مرزبندی برمی گردد به مخاطب در همین راستا مهمان نیز از این مقوله مستثنی نیست من در پی پیدا کردن حلقه مفقوده نبودم بلکه هرکس باید خودش با توجه به نشان های موجود در فیلم برداشت خودش را داشته باشد. به نظر من ما درباره موضوعات قطعی هم نمی توانیم به طور قطعی سخن بگویم متاسفانه گروهی علاقه مند هستند درباره موضوعات نسبی به صورت قطعی حرف بزنند.

عسکرپور با مقایسه دوره های مختلف شرایط جامعه پس از انقلاب گفت: جامعه ایران بعد از انقلاب یک دوره به آرمان گرایی شدید پرداخت به طوری که بعد از گذشت زمان جامعه به واقعیتی رسید که امروزه شاهد آن هستیم که با آرمان های ما در تضاد قرار گرفته است.

وی با انتقاد از دولت ها ی مختلف عنوان کرد: دولت های مختلف هرجا دیدند که ارزشی وجود دارد که با وجود مردم شکل می گیرد سریع وارد عمل شدند و آن را تبدیل به بیلان کار خود کردند. چرا در جامعه ما در پشت بام هیچ خانه ای حتی در ایام خاص شاهد پرچم ایران نیستیم. در حالی که در کشور دشمن ما آمریکا این اتفاق به صورت فریضه درآمده است. ساخت کلیسا، کنیسه و مسجد در امریکا با بودجه دولتی ممنوع است.

عسگرپور ادامه داد: زمانی که مردم با بودجه خصوصی و مردمی به ساخت این گونه مکان های مذهبی می پردازند نتیجه و عمل بهتری را نیز در پی دارد.این نوع نگاه در ایران نمی تواند جریان اثربخشی را ایجاد کند، تنها باعث دولتی کردن شعائر می شود به طوری که ارزش ها و آرمان ها دولتی می شوند هرجا که ارزش ها شکل گرفت دولت ها نباید به آن ورود کنند.

منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم در خصوص ساخت فیلم درباره دفاع مقدس گفت: فیلم های این چنینی نه تنها در کشور ما بلکه در هر جایی که با مقوله جنگ درگیر بوده اند بعد از مدت زمانی که می گذرد درباره بازماندگان جنگ فیلم های بسیاری ساخته می شود و به آن ها بسیار توجه می‌شود که بسیار طبیعی است در حالیکه در کشور ما به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: وقتی جنگ و آثارش فروکش می کند بازماندگان آن به فراموشی سپرده می شود که بخشی از آن طبیعی است و بخش دیگر آن سهل انگاری ما محسوب می شود ما نباید تنها به هفته دفاع مقدس توجه کنیم.

تهیه کننده فیلم مهمان داریم درباره این فیلم و ارتباطش با شرایط امروز یادآور شد: مقدمات یک مهمانی ترتیب داده می شود که یک بار دیگر این خانواده ها در شرایط امروزی بشناسیم تا اگر دچار غفلت شده ایم بتوانیم ادای دینی به آن ها کرده باشیم.

محمدی با تاکید بر این مسئله که تفکرات و شعائر شیعه منوط به دوران بعد از انقلاب نبوده است عنوان کرد: خیلی از شعائر پیش از انقلاب چه در دوران مشروطه و چه بعد از آن براساس تفکرات شیعه بوداما در انقلاب به ثمر رسید. زمانی که دشمن این شرایط را دید که ملتی به دنبال آن است که روی پای خودش بایستد تصمیم گرفت ایران را درگیر جنگ کند تا بتواند او را از پای درآورد که خوشبختانه نتوانست.

وی اداکه داد: انچه که در زمان جنگ بیان می شد با الهام از عاشورا به وجود آمد و براساس این باور قوی شگل گرفت و تا به امروز نیز ادامه داشته است. با استفاده از عاشورا می توان حرکت های بزرگ اجتماعی را سمان دهی کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی طلا و مس با بیان اینکه سینما مختصات خودش را دارد تاکید کرد: چه اصرای داریم سینما را به تلویزیون نزدیک کنیم و یا حتی یک گام جلوتر یک اثر سینمایی را به خبر تبدیل کنیم در حالیکه به یک اثر سینمایی می توان نگاه دیگری داشت تا بتواند ماندگار شود.

وی افزود: حافظ دیوان خود را بر اساس آیات و احادیث به نگارش درآورده است اما توانسته این مفاهیم را در قالب ادبیات متجلی کند که نا به امروز نیز باقی مانده وظیفه سینما نیز به این گونه است که باید بتواند در طول زمان ماندگار بماند.