سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ مهر ۱۳۹۳ در ۸:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره کودک در اصفهان می‌ماند/ تلاش برای سرگروهی سینمای کودک

masood-shahi

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان تاکید کرد با اینکه شهرستان‌های متقاضی برای برگزاری این جشنواره بسیارند اما جشنواره در اصفهان می‌ماند.

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان تاکید کرد با اینکه شهرستان‌های متقاضی برای برگزاری این جشنواره بسیارند اما جشنواره در اصفهان می‌ماند.

مهدی مسعودشاهی تفاوت جشنواره امسال را با دوره‌های پیش کودک محوری دانست و به سوره سینما گفت: امسال اغلب آثار برای کودک بود نه درباره کودک. فیلم ها از نظر فرم و محتوا با دغدغه های کودکانه ساخته شدند و بچه ها خودشان را بخشی از قصه می دانند. این نزدیکی روایت با ذهن کودکان اگرچه سختی های بیشتری در فیلمسازی دارد اما برای سینمای کودک یک ضرورت به شمار می آید. آثار کودک اگرچه در جشنواره ها خوب عمل می کنند اما در اکران معمولا با مشکل مواجهند. پخش کنندگان فیلم، آثار درام و اجتماعی را که فروش تضمین شده تری دارند ترجیح می دهند به همین خاطر اینگونه به نظر می آید که فیلم های کودک و نوجوان صرفا جشنواره ای محسوب می شوند. برای حل این مشکل برنامه ای دراز مدت در نظر گرفتیم که در صورت اجرایی شدن کمک شایانی به این سینما خواهد کرد . ما در گذشته سینمای موفقی در ژانر کودک داشتیم و سعی داریم در این برنامه با ساز و کارهای جدید جانی دوباره به کالبد فیلم های کودک و نوجوان دمیده شود.

وی افزود: اگر مجریان سه سرفصل تولید، جشنواره و شرایط اکران با هم حرکت کنند فضای مطلوب فراهم خواهد شد و برای این سینما اتفاقات بهتری رخ خواهد داد. البته با برنامه هایی که در نظر داریم به آینده امیدواریم. نباید فکر کنیم جشنواره به عنوان برگزار کننده می تواند تولید فیلم را افزایش دهد ما پرهیز داریم از اینکه خودمان سفارش دهنده باشیم به همین خاطر بیشتر در تلاشیم تا در اکران و نمایش یاریگر باشیم. از این رو بحث خیرین سینمایی را مطرح کردیم. امیدواریم از این دعوت استقبال شود و هرکس در حد وسع خود از برنامه های کودک حمایت کند. سینمای کودک به یک نهاد و دو نهاد بر نمی گردد. وقتی والدین تربیت بچه را به عهده می گیرند خانواده، جامعه مدرسهو.. در شکل گیری شخصیت فرزند تاثیرگذار است ما هم باید همه را در نظر بگیریم تا تولید خوب ، جشنواره آبرومند و اکران موفقی داشته باشیم. یکی از کارهایی که بدین منظور در نظر گرفتیم پیگیری هرگروهی سینمای کودک است.

مسعودشاهی گفت: در این رابطه مسئولانی انتخاب شدند تا بابرنامه ریزی و رایزنی نهاد های مختلف بتوانیم سرگروهی سینمای کودک را هرچه سریعتر اجرایی کنیم. سال هاست فیلم ها در جشنواره اکران می شوند بدون اینکه هیچ بخشی از نیازهای ذهنی و احساسی کودک را برآورده کنند. ما مخاطبان فیلم را بین خردسال و نوجوان تعریف کردیم تا به مرور مخاطب خودشان را پیدا کنند و سرگروهی سینمای کودک بتواند آغازی پربار داشته و همین روند را حفظ و ادامه دهد.

وی افزود: در رابطه با بخش جشنواره ای خاستگاه اصلی جشنواره کودک و نوجوان را در اصفهان مستقر کردیم تا با اکران همزمان فیلم ها در بیست شهر مختلف آشتی کنانی باشد بین سینما و جامعه مخاطبین کودک و نوجوان که قطعا نیاز دارند تا خلا این چند سال را جبران کند. امسال در این شهر فیلم های سال های گذشته را هم به نمایش درآوردیم و قصد داریم تا در همه جای ایران سینمای کودک را به رونق برسایم. اگرچه متقاضی از شهرهای دیگر برای برپایی این جشنواره زیاد است اما با پتانسیل هایی که اصفهان دارد قصد داریم این مرکزیت را حفظ کنیم و ادامه دهیم.